Колко точно напредничави сме в предлагането на застрахователни продукти
Градската култура през последните години налага нови лайфстайл стандарти у нас. Все повече млади по възраст и по дух хора промотират природосъобразния начин на живот. Един от елементите на този нов
стил е велосипедът. Така за кратко време много хора си купиха нови или втора употреба велосипеди, като цените на някои безмоторни возила успешно се конкурират с тези на един автомобил.
Удоволствието от притежаването на велосипед обаче върви заедно с главоболието за неговото опазване.
Европейските застрахователи отдавна имат утвърдена практика да застраховат велосипеди. Според различни източници, над 1,4 милиарда велосипеди кръстосват света. За сравнение, автомобилите са около
400 милиона. У нас обаче застраховки за автомобили има, но единственият начин да опазиш колелото си е постоянният надзор.
Защото
няма застраховка за велосипеди, независимо колко струват.
Компаниите не предлагат покритие нито срещу кражба, нито срещу вандализъм. Въпреки че средните велосипеди са на цени от 200 до 2000 лева, има и колела, които струват повече от 10-12 хиляди.
За сравнение, старите лади излизат не повече от 600-700 лева. Обаче последните имат застраховка, а велосипедите - не. Застрахователите си имат своя логика – няма как да се докаже, че едно колело е
откраднато или счупено поради това, че частите му не могат да бъдат маркирани. Към момента няма и как да се докаже и стойността на колело, което вече е карано. Да не говорим за тези, които се
купуват от приятели и нямат никакви фактури. Велосипедите никъде не се водят и на отчет, за разлика от колите.
Във велофорумите хората са съгласни, че този пазар е неясен, рисков и в същото време нищожно малък като интерес. Колко ли човека в България имат колела от по $3-4000 и повече и колко от тях
са готови да плащат 15-20% от стойността на колелото си годишно (защото такива са приблизително шансовете да ти го откраднат), за да бъде застраховано против кражба, реторично отбелязва
форумец.
Кражба може да бъде платена само ако отраднат колелото ти от дома
Застраховател покрива риска от кражба на велосипед по имуществена полица, като покритието важи само за адреса на жилището, записано в договора. В този случай е важно жилището да е достатъчно добре
обезопасено, евентуално да има СОТ, за да може кражбата да бъде призната за застрахователно събитие. Към застрахователната полица има опис, в който е упомената марката и моделът велосипед, както и
неговата фактурна цена. Ако има тунинг екстри, се описват и те. При настъпването на застрахователно събитие застрахованият ще трябва да докаже, че по време на инцидента двуколесното превозно
средство е било на застрахованото място. Въпреки, че за велосипедистите е по-важно да бъдат защитени когато излизат с колелото си, тази опция не е за пренебрегване. Цените на полиците зависят от
цената на колелото, както и от степента на обезопасеност на жилището. За велосипед със средна цена около 500 лева, например, полицата може да излезе от 6-7 лева до 14-15 лева.
Дружествата са се насочили основно към защита на самия велосипедист.
Застраховка „Злополука“
Основното покритие по тази застраховка за веломаняците включва рисковете временна или трайна загуба на работоспособност вследствие на злополука или смърт на застрахования. За злополука се приемат
както фактури, така и навяхвания, изкълчвания на пострадалия, сблъсък с МПС-та, хора, животни, както и самокатастрофа, тоест да нацелиш някое дърво или храст.
Допълнителните покрития предвиждат медицински разноски вследствие на злополука до определен процент от застрахователната сума; разходи за спасяване, както и дневни пари за болничен престой.
Обикновено застрахователните суми варират от 1000 лв. до 10 000 лв.
Застрахователните премии са символични: при основно покритие и застрахователна сума 1000 лв. премията е около 5 лева, а за спортисти – 6- 6,50 лв.
При групи (над 10 души) има отстъпки.
Срокът на застраховките е една година, а териториалното покритие е България, но може да се разшири и за чужбина.
При застраховане на активно занимаващи се любители или спортисти тарифите са завишени.
Компаниите препоръчват на екстремаджиите да сключват и планинска застраховка.
Планинска застраховка
Тази застраховката определено е жизнено необходима при за планинското колоездене. Тя е особено конкурентна на цените на планинските спасители. Доброволците от Планинската спасителна служба оказват
11 вида помощ по утвърден ценоразпис, например акция при нещастен случай струва на спасителите 557 лв., а акция с използване на хеликоптер – 1500 лева на час.
При екстремен спорт или хоби застраховката покрива смърт от злополука и трайна загуба на работоспособност, спасителни разноски на ПСС, медицински разходи за спешни състояния, разходи за евакуация
на лицето, разходи за репатриране.
Цените на застраховката са приемливи с оглед носенето на риска от страна на дружествата.
Застрахователните лимити обикновено са 1000 лв., 3000 лв., 5000 лв., 10000 лв., а полицата може да бъде сключена за три, пет, седем, десет или четиринадесет дни, месец, три или пет
месеца, половин или една година.
В зависимост от избраните лимити премиите могат да варират от 6-8 лева за три дни, през 20-25 лева за две седмици до 50-60 лева годишно.
Има отстъпки при сключване на групова полица или при застраховане за по-дълъг период.
Всички компании предлагат активно тези застраховки. Застрахователите коментират, че има конкретна група хора, които постоянно сключват такива застраховки. Броят им не се увеличава, но и не
намалява, което определено говори за изградена култура на застраховане.
Как е по света?
Едни от страните с развити застраховки за велосипеди са точно тези, в които те се използват най-масово: Холандия, Великобритания, Франция, Германия и др.
Във Великобритания преди няколко години велосипедът е признат за най-великото техническо изобретение от 1800 година. По рейтинг той задминава и двигателя с вътрешно
горене, и интернет. Застрахователите предлагат диференцирани застраховки за планински байкове, за велосипеди за пазаруване, за градски колела и пр.
Холандия
Любопитен факт е, че Холандия, както и Дания, една от страните с най-много велосипеди на глава от населението – при население от над 16 милиона души велосипедите са над 18 милиона – добро поле за
застраховане!
И Германия предлага велозастраховки. Кражбата на колело се покрива от имуществената застраховка, като нормалната застрахователна сума за колелета е 1% от цялата
застрахователна сума на имуществото. Трябва да се знае обаче, че това е допълнителен риск, който трябва да бъде упоменат в полицата, което малко оскъпява годишната вноска.
За особено скъпи колелета се препоръчва сключването на специален вид застраховка, която е извън рамките на застраховка имущество.
Велосипедни застраховки има и в уж по-изостаналите от нас страни. В Украйна, например, освен застраховка на колелета, има застраховка и на багажа на велосипедиста, например
палатка, каска, раница, ръкавици, но само ако има касови бележки или фактури за закупуването им. Спортният инвентар се записва надлежно в опис, а застраховката се изчислява с повишаващ
коефициент, обикновено по две. Компаниите имат безусловна франшиза в размер на 15 % от указаната в полицата застрахователна сума.
Ако велосипедист причини увреда на здравето, живота или имуществото на трети лица, застрахователят покрива материалните разходи в разките на избрания лимит и оказва юридическа помощ при
разрешаването на недоразумения, ако има такива.