Най-много катастрофи стават с луксозни седани, най-малко – с кабриолети
Собствениците на автомобили от ценовия клас „премиум“ по-често от останалите стопани на коли попадат в катастрофи, налагащи намесата на застрахователните компании. До този извод са достигнали
австралийски застрахователи.
Според пътни експерти от австралийската Национална асоциация на шофьорите и пешеходците (NRMA), собствениците на скъпи коли са по-големи камикадзета на пътя от останалите участници в
движението.
От асоциацията дори са провели нарочно изследване с разширени данни за участниците в ПТП. Проучването обхваща периода от март 2012 година до март 2013 г. От NRMA не оповестяват какъв е точният брой
на катастрофите. Асоциацията е една от авторитетните организации на Зеления континент и водачите търсят нейни представители за помощ и консултации.
Първото място по брой катастрофи, според NRMA, държат собствениците на луксозни седани. Вероятността точно тези коли да попаднат в ПТП, налагащо посещение на застраховател, е с 29% по-голяма от
останалите участници на пътя.
Второто място държат собствениците на скъпи джипове – за тях опасността да попаднат в подобно ПТП нараства с 27 на сто.
Най-малко застрашени от катастрофи са водачите на големи камиони, шофьорите от градския транспорт, както и собствениците на кабриолети.
Според Робърт Макдоналд, шеф на изследователското подразделение на NRMA, резултатите от изследването са свързани до голяма степен с поведението на собствениците на скъпи коли, както и с все
по-сложното устройство на скъпите коли. За съжаление, колкото по-високотехнологични стават четириколесните машини, толкова по-зависими са от електрониката, наблъскана в тях. Компаниите произвеждат
все по-компактни детайли, при аварирането на които се налага подмяна не просто на определена част, а на цялото. Собствениците на такива коли често посещават застрахователите.
По данни на NRMA, най-разпространените марки, които попадат в ПТП с последваща намеса на застраховател, са преимуществено автомобили европейско производство, основно по-“наточените“ модели като BMW
M5 и Mercedes-Benz ML63 AMG. „Такива машини привличат хора, заинтересувани от високите им динамични характеристики. Тези автомобили са по-дръзки, което играе огромна роля“, коментира Робърт
Макдоналд. Високият адреналин, който предизвиква управлението на мощните возила, предизвиква и техфните шофьори към по-голяма агресия и безразсъдност на пътя.
У нас не може да се говори за такава статистика. Скъпите возила все по-често са с персонални шофьори. Освен собственика, те возят и неговото семейство, затова аварийността при тях е много по-ниска,
отколкото, например при средностатистическите автомобили.