В проекта за промени в Кодекса на застраховането има предвиден текст, който дава възможност да се създаде такава система. Той обаче отлежава от есента на 2011 година
Читателите на Insmarket.bg не вярват, че системата „бонус-малус”, за която се говори от няколко години у нас, ще бъде въведена скоро. Цели 34,5% от анкетираните смятат, че все още няма техническа готовност за въвеждането й.
Следващата по големина група от допитаните смята, че въвеждането на тази система не е на дневен ред заради предстоящите парламентарни избори.
На друго мнение са близо една четвърт от отговорилите на въпроса. Те заявяват, че застрахователите имат интерес и ще побързат да я въведат. Друг е въпросът, че за старта на тази оценяваща система са необходими промени в Кодекса на застраховането, което е работа на депутатите, а не на компаниите от сектора.
5,2% от анкетираните са убедени, че тя ще стартира скоро, най-малкото защото институциите са обещали тя да стане факт.
Точно същият процент отговарят, че този проблем не ги интересува, тъй като нямат автомобили.
В проекта за промени в Кодекса на застраховането има предвиден текст, който делегира възможността да се създаде такава система и тя да бъде предлагана от застрахователите. Той обаче отлежава от есента на 2011 година.
За въвеждането на системата „бонус-малус” се говори от години, но липсата на единна база данни за нарушителите досега позволяваше на недисциплинираните водачи с много нарушения да сменят застрахователя си всяка година, без да бъдат санкционирани за арогантното си поведение на пътя.
Освен законодателната инициатива, не по-малко важни са и критериите, които ще се имат предвид при определяне размера на дължимата премия. В момента застрахователите са ангажирани почти изцяло с електронното издаване на задължителната застраховка „Гражданска отговорност“, където все още има неща, които трябва да се напаснат, така че критериите остават на по-заден план.
Същността на системата „бонус-малус” е да направи полиците „Гражданска отговорност” скъпи за водачите, които често причиняват ПТП, а на по-внимателните да предостави по-големи отстъпки. „Бонус-малус”-терминът може да се преведе като ”отстъпка-надбавка”. „Бонус” - отстъпка, се дава за безаварийно шофиране, а „малус” е надбавка за количеството аварии, които водачът има към момента на сключването на застрахователния договор.
Тази система е икономически стимул за добро шофиране и работи в почти всички страни. При нея всеки нововключен в съвкупността обект застава на нулевото стъпало и плаща основната застрахователна вноска. Ако през следващата година застрахованият няма регистрирано плащане от застрахователя, той се придвижва по стъпалото с бонус отстъпките, но ако има плащане от застрахователя, надбавките му се увеличават.
Така всяка следваща година е съпроводена със съответната отстъпка или надбавка към основната застрахователна вноска. Не променят позицията си само онези застраховани, които са достигнали максималната отстъпка и не заявяват претенции към застрахователя за плащане, и онези, които се намират на максималното малусово стъпало и имат претенция за плащане.
Новата анкета на ИНСМАРКЕТ е по въпроса за използването на предпазния колан в автомобила.