Броят на жалбите, подадени до ISA от недоволни притежатели на полици, продължава да расте. Очаквано, през 1Q2023 най-многобройните жалби са свързани с автомобилното застраховане. При това за този период няма подадена жалба само за една от общо 16 застрахователни компании, съобщиха от Агенцията за застрахователен надзор.
През първите три месеца на тази година в Агенцията за застрахователен надзор (АЗН) са постъпили 71 жалби от застраховани, които се оплакват от услугите, предоставяни от застрахователните компании. Броят на подадените петиции в този период се увеличава с 14,5 на сто спрямо първото тримесечие на 2022 г. От подадените жалби 5 са били без основание за разглеждане, а в 6 случая вносителите са оттеглили жалбите си. Решени са 11 жалби в полза на застрахованите. 16 са в процес на разглеждане , а 33 жалби на осигурени лица са решени отрицателно. Очаквано и тази година най-много жалби има в най-масовия застрахователен клас "Гражданска отговорност на автомобилистите (АО)", който е изисквани от закона. Подадени са 34 жалби за щети, настъпили при пътнотранспортни произшествия и покрити от тази застраховка.
Най-многобройни, общо 18, са молбите, в които застрахованите се оплакват от изплащане на щети от пътнотранспортни произшествия, разрешени по полицейски протоколи. Повечето от тях се отнасят до размера на обезщетението и са решени отрицателно. През този период е намалял броят на жалбите за уреждане на претенции по попълнен европейски доклад.
През първите три месеца са постъпили 13 молби за обезщетяване , което е с 32 на сто по-малко от същия период на миналата година.
За имуществените застраховки са подадени 9 молби, като 8 се отнасят до частно здравно осигуряване и застраховка срещу злополука.
Както и предходната година, по отношение на причината, поради която застрахованите лица се оплакват, най-многобройни през този период са жалбите, които се отнасят до базата, на която фирмите изплащат щети. За първите три месеца са получени 33 такива петиции , което е с 65% повече от същото тримесечие на 2022 г.
Най-значително намаление на жалбите има при процеса, в който компаниите обработват исковете на застрахованите. От началото на януари до края на март тази година са подадени само 5 такива молби, което е с 68 на сто спрямо същия период на миналата година. През първите три месеца на тази година 19 застраховани се оплакаха от размера на обезщетенията, предлагани от застрахователните компании .
В тези случаи ASO няма правомощия да взема решение за размера на компенсацията, но определя условията и обстоятелствата, при които е взето решението за размера на предложената компенсация. От подадените петиции 61 са от граждани, а 10 от юридически лица. Ако застрахованият не е доволен, се подава петиция до ASO отговорът на застрахователната компания на иска за щета или не е получил отговор в рамките на 30 дни. ASO не замразява анонимни петиции или случаи, за които се водят съдебни или други производства.
Агенцията за застрахователен надзор (ASO) е независим регулаторен орган , който регулира застрахователния пазар, контролира работата на застрахователните дружества, грижи се за защита правата на застрахованите и допринася за финансовото образование и приобщаване на населението.