Необходима е по-ясна и по-лесна за потребителите информация, за да се предотврати „илюзията за застраховка“ срещу природни бедствия, установява проучване на EIOPA
Европейският орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) публикува днес ново проучване, подчертаващо значението на по-ясното и по-лесно за потребителите оповестяване на информация относно покритието на застраховките за жилища при природни бедствия. Анализът на EIOPA на информационните документи за застрахователни продукти (IPID) показва, че макар много застрахователи да демонстрират добри практики при оповестяването на важна информация, все още има възможност за подобрение, за да се гарантира, че потребителите могат да вземат по-информирани решения. В резултат на някои от установените проблеми, потребителите може да не са наясно дали са защитени от определени природни бедствия, като наводнения, пожари или свлачища.
Природните катастрофи в цяла Европа стават все по-чести и разрушителни поради изменението на климата, което излага незастрахованите домакинства на риск от значителни загуби от екстремни метеорологични явления. В същото време статистиката на EIOPA показва, че само около една четвърт от загубите, произтичащи от природни бедствия, са били застраховани на континента през последните десетилетия.
Тази голяма разлика в защитата се дължи отчасти на факта, че някои предприятия и домакинства избират да не сключват застраховка срещу природни бедствия, дори когато е налична, както е разгледано в документа на персонала на EIOPA относно факторите, свързани с търсенето . Въпреки това, неясните и неясни оповестявания на информация също допринасят за тази разлика, като карат потребителите погрешно да приемат, че са покрити срещу рискове от NatCat – феномен, известен като "застрахователна илюзия".
В този контекст и предвид важността на точната информация относно обхвата на покритието, EIOPA се зае да анализира IPID и условията на застрахователните полици за жилища в осем европейски държави.
Констатациите показват редица добри практики, но също така и възможност за подобрение по отношение на езика и изключенията
Констатациите потвърждават, че добре внедрените IPID могат да бъдат полезни, за да помогнат на потребителите да разберат по-добре характеристиките на застрахователните полици. По-специално, бяха наблюдавани някои добри практики, които гарантират, че на потребителите се предоставя достатъчна и точна информация, без да бъдат претоварвани. Те включват ангажименти за предоставяне на подробна таксономия на опасностите на NatCat в условията, за да се улесни разбирането от страна на потребителите.
Въпреки това, EIOPA установи също, че някои от анализираните IPIDs използват неясен, неясен и непоследователен език или разчитат твърде много на отделни документи за политики, което затруднява потребителите да разберат пълния обхват на покритието и приложимите изключения. Дефинициите за събития по NatCat между застрахователите също варират значително или са обяснени само частично. Някои IPIDs, например, посочват общо покритие за "наводнение", но изключват всички наводнения, свързани с валежи, без изрично да посочват това. Опциите за допълнително покритие – както често се предлага на пазара покритието за рискове по NatCat – понякога не са ясно представени като незадължителни, което създава у потребителите погрешното впечатление, че рисковете по NatCat са включени автоматично.
Ограниченията на покритието – независимо дали са географски, свързани с честотата или с вида на опасността или мащаба на щетите – също не винаги са били ясно оповестявани. Например, някои полици са предлагали изплащания за щети от градушка само веднъж на всеки пет години, без да посочват това условие в IPIDs.
Петра Хиелкема, председател на EIOPA, заяви : "Нарастващият брой природни бедствия в ЕС през последните няколко години подчертава колко е важно потребителите да разбират дали имат адекватно застрахователно покритие. EIOPA последователно се застъпва за документи за разкриване на информация, които са лесни за разбиране и предоставят ясен преглед на потребителите – в идеалния случай подкрепени от визуални подсказки. Нашият анализ потвърждава, че IPID, когато са правилно проектирани, могат да бъдат полезен инструмент за обяснение на основните елементи на продуктите и услугите. Радвам се, че открихме доказателства за добри практики. Въпреки това, все още има място за подобрение. Когато потребителите се затрудняват да разберат какво е – и какво не е – включено в застрахователните полици за жилище, които купуват, ние в най-добрия случай създаваме ненужни бариери. В най-лошия случай рискуваме да насърчим фалшиви очаквания, които могат да доведат до потенциално значителни финансови щети, когато се случат бедствия. Вярвам, че положителните примери в нашия доклад ще насърчат застрахователите да използват IPID още по-добре и ще дадат възможност на потребителите да вземат добре информирани решения."