25 Септември 2024, 09:25 Днес (1) | Вчера (3)

Бюджетът "сурвака" бизнеса с нови 114 млн. лв. такси

11 Декември 2003 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

С нови 114 млн. лв. нарастват таксите, които администрацията ще събере от бизнеса според бюджета за 2004 г.

С нови 114 млн. лв. нарастват таксите, които администрацията ще събере от бизнеса според бюджета за 2004 г. През тази година държавните, общински и съдебни служби трябва да внесат приходи от такси, равняващи се на 1.7% от брутния вътрешен продукт. Догодина този процент нараства с 0.2 на сто до 1.9 процента. Така, докато очакваните по това перо приходи през 2003 г. са 611 млн.лв., за идната са заложени 725.4 млн.лв. "Тихомълком държавната администрация без контрола на парламента увеличава таксите за услугите и на практика те се превръщат в скрито данъчно бреме за фирмите", коментира за "Дневник" зам.- председателят на Българската стопанска камара (БСК) Дикран Тебеян. Становището му беше подкрепено и от Георги Ангелов от Института за пазарна икономика (ИПИ), според когото е нереално намалението на данъците да става за сметка на увеличените приходи от държавни такси. До 300 лв. излиза регистрацията на едноличен търговец у нас, докато в Нова Зеландия например таксата е само 40 лв., обясни Ангелов. По данни на ИПИ годишно разходите на една компания в България за съобразяване с изискванията на административните режими реално са 10-12%.

От години работодателски и бизнес организации протестират срещу самоволното увеличаване на парите, които чиновниците събират за предоставяне на различни услуги, което всъщност им е работата. Изследване на БСК за миналата година установи, че сборът на държавните такси, събрани от стопанските субекти, се е увеличил с над 50%, а броят на действащите тарифи е нараснал от 65 на 76. През лятото, когато се работеше по новия Закон за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност, имаше идея да се ограничи възможността държавните служби да въвеждат произволни такси при обслужването на граждани и фирми. При окончателното приемане на закона в парламента обаче това изискване отпадна и развърза ръцете на правителството при изготвянето на бюджета за 2004 г.

Междувременно само през тази година в пъти бяха увеличени съдебните такси, срещу които в момента се водят 14 дела във Върховния административен съд. За строителството беше въведено платено издаване на около пет нови документа, като тарифите за някои от тях достигат 750 лв. Промените в Закона за храните пък "удариха" всички производители и търговци с над 20 административни процедури. Повишена беше и таксата, която прибира Националният статистически институт за регистрацията на фирмите по БУЛСТАТ. Доста по-различно от очакванията на предприемачите ще се прилага и Законът за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност по отношение на бюрократичните спънки пред бизнеса. Когато го приемаха през лятото, депутатите от мнозинството повтаряха колко ограничителен за администрацията ще бъде той и как ще облекчи собствениците на фирми при получаването на различните необходими им документи. Тогава народните представители решиха текстовете да влязат в сила от 18 декември т.г., за да могат министерствата, агенциите и комисиите да приведат нормативната си уредба в съответствие със закона. Оказва се обаче, че новият закон, който трябваше да облекчи лицензирането и самоволните решения на администрацията, почти не променя дейността й. С него например беше въведен революционният за България принцип на мълчаливото съгласие, който замени мълчаливия отказ. Сега става ясно, че принципът ще се прилага само при "издаване на разрешения и удостоверения за извършване на еднократни сделки или действия, ако в закон не е предвидено друго". На чиновника се дава 14-дневен срок, в който може да отговори дали искането на дадена фирма се приема или не и ако до 3 дни след това няма отказ, молбата се приема, гласи текстът.

Седмица преди да влезе в сила, проверка на "Дневник" показа, че от 18 декември повечето ведомства няма да въведат принципа на мълчаливото съгласие въпреки обещаното рязко ограничаване на административния контрол върху икономиката. Причината е, че повечето ведомства работят по специални закони, а по-общият закон за административните режими няма да се прилага във всички случаи, както беше обяснено на предприемачите. Това важи особено при издаването на разрешителните за строеж, които са сред най-многобройните. По думите на зам.-министъра на регионалното развитие и благоустройството Савин Ковачев със закона се третира административното регулиране на стопанската дейност и извършването на сделки, с които разрешителните за започване на строеж нямат допирни точки. Те просто не са стопанска дейност, твърди Ковачев.

Приложното поле на мълчаливото съгласие е скъсено, за да не настъпи хаос при административното обслужване, защото голяма част от лицензите и разрешителните са определени с различни закони, поясняват юристите от повечето министерства. То ще важи при издаване на определени документи от Министерството на икономиката, Националната ветеринарно-медицинска служба към земеделското министерство, както и от някои агенции, които вече са въвели принципа за бърз отговор в специалните си закони. Очаква се принципът на мълчаливото съгласие най-ефективно да проработи при разрешенията, които Националната ветеринарно-медицинска служба ще издава при откриване на преработвателни предприятия и магазини за продажба на храни. По закона за храните, приет през лятото, досегашните лицензи за тези дейности се отменят и се минава на регистрация. Юристите в агроведомството все още умуват как ще прилагат закона след 18 декември.

В Министерството на икономиката също извършват голям брой административни услуги, регламентирани по новия закон. Там се издават документи за 19 вида дейности, голяма част от които обаче са лицензионни, така че мълчаливото съгласие не се прилага за тях, поясниха юристите във ведомството на Лидия Шулева. Затова от 18 декември бързото обслужване в министерството на практика ще се прилага само при издаване на разрешителни за износ на текстилни изделия за САЩ и Канада.

"Вероятно новият Закон за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност може да забрани разрешителни или лицензионни режими, въведени самоволно от някои общини", прогнозира Дикран Тебеян. Колкото до заварените случаи, както обясниха от Министерството на икономиката, всички те ще се разглеждат по съответния специален закон, а не по принципа на мълчаливото съгласие.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 24 Септември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7515
GBP 2.4796 2.4887 2.3308
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив