01 Март 2021, 16:37 Днес (12) | Вчера (0)

Голямата игра с цената на горивата

14 Ноември 2003 в-к "Стандарт" по статията работи:
A+ A-

Акцизите ще оскъпят междуградския транспорт с 10 ст., но спекуланти отсега потриват ръце за печалби

От 1 януари 2004 г. течните горива у нас поскъпват. Не поради промяна на световните цени на петрола, както обикновено става. Този път причината са новите акцизи, които са въвеждат у нас поради изискванията на директива на Европейския съюз. Според изчисленията, направени от експерти от Министерството на финансите, новите акцизи ще качат цените на бензините с 3,6%, на газьола - с 6,2%, а на пропан-бутана - с 12,1 на сто. Как ще се отрази поскъпването на горивата? Азбучна истина е, че скочат ли токът и горивата, поскъпват всички останали стоки и услуги. И няма как да не е така, след като за производството или за преноса на всеки един продукт се използва енергия. Разбира се, новите акцизи ще вдигнат най-много цената на пропан-бутана - с около 10-11 ст. на литър. Което означава, че най-ощетени ще бъдат тези, които са похарчили по неколкостотин лева, за да оборудват автомобилите си с газови уредби. С новите акцизи няма да се промени съотношението в потреблението на бензин и пропан-бутан. Това коментира преди ден самият заместник-министър на финансите Стамен Тасев. Според Хюсеин Чауш от ДПС обаче увеличението на акциза на пропан-бутана може да постави в неравностойно положение хората, които използват това гориво за автомобили. Има опасност да се повтори ситуацията от 2002 г., когато браншови организации организираха протести, заяви Чауш. Ако предложението за промяна в Закона за акцизите бъде прието, това ще засегне най-вече малките фирми, които за своята дейност използват основно газ пропан-бутан, смята пък Христо Механдов от НДСВ. Депутатите от парламентарната комисия по бюджет и финанси поискаха от финансовия министър Милен Велчев да представи прецизни изчисления, които да докажат необходимостта от драстичното увеличение на акцизите върху петролните продукти. Да видим как ще се отразят новите цени на икономиката. И най-елементарните изчисления сочат, че разходите за лек таксиметров превоз на един километър ще се увеличи с 1,4 стотинки. Сметките са правени върху среден разход от 10-12 литра пропан-бутан на 100 км градско кормуване. Това е средният разход на най-масовите марки таксита - "Опел Кадет", "Опел Вектра", "Фолксваген Голф", "Фолксваген Пасат", "Лада" и "Рено" - 19 и 21. За една смяна и при добър късмет таксиметровите автомобили навъртат около 120-150 км с клиенти. Това ще рече увеличение на разходите им между 1,68 и 2,10 лв. за една смяна. Смяната на цените за превоз изисква претарифиране на таксиметровия апарат, чакане по опашки и 30 лв. извънредни разходи. С 2,8 - 3 ст. ще скочат разходите на километър пък за малкото маршрутни таксита тип "Газела", които използват пропан-бутан. За една смяна това ще рече увеличение на разходите за гориво около 4-5 лева. Не е малко, като се има предвид, че разходите за гориво се поемат изцяло от шофьорите. За 22 работни дни месечно това ще рече намаляване на приходите им с около 88-110 лева. Ако тези разходи обаче се поемат солидарно от водачите и собствениците на маршрутките, тази загуба няма да се окаже фатална и до увеличение на цените на билетчетата от 1 лв. едва ли ще се стигне. Същото се отнася и до маршрутките, които използват дизелово гориво. А те са над 90% от автопарка. Как ще се отрази увеличението на дизеловото гориво на автопревозите? За 300-километровия преход на един автобус от София до Русе например новият акзиц ще означава увеличение на разходите за гориво с 5-6 лв. Разчетено на возещите се в автобуса с билети 50 пътници, това би трябвало да доведе до скок на цените на билетите, чиято цена е 10 лв., с 10 стотинки. Дали ще им стисне на превозвачите да вдигнат цените на билетите с 10 ст.? А с колко ще скочи превозеният салам от "Меком" Силистра до София? Средно с 9 лева, ако се вози със стара раздрънканата "Ифа Ф - 50 Л", а не с някой модерен "Ивеко" или "Форд" например. И как ще се отразят тези 9 лв. на 4 тона салам? Очертава се поскъпване от 0,2 стотинки на килограм! Да видим прав ли е депутатът Христо Механдов от НДСВ? За изпичането на 1 хляб отиват между 0,06 и 0,1 кг пропан-бутан. Сметката показва, че новият акциз ще доведе до увеличаване разходите за изпичане на един хляб с 0,6 до 1 стотинка. За затопляне на един среден тристаен апартамент от 220 куб. м са необходими 2,5 тона пропан-бутан за една година. Това ще рече увеличение на разхода за отопление от 200 лв. Или около 34 лв. повече разходи през 6-те отопляеми месеца. Не е малко. Но отопляващите се с пропан-бутан у нас не са и 1% от населението. Какво излиза? Реално - финансовото министерство е право. Новите акцизи няма да оскъпят стоките и услугите. Лошото е само, че спекуланти у нас - дал Господ. Те със сигурност ще се опитат да спечелят. За сметка на бедните хора у нас.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 11 Септември 2020
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.6506
GBP 2.4796 2.4887 2.1354
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив