Законът за застраховането отива на поправителен заради европейски директиви
До 1-2 седмици в парламентарната Комисия по бюджет и финанси ще трябва да бъде обсъден отново проектът за изменение на Закона за застраховане (ЗЗ), научи в-к "КЕШ". Въпросният проект е внесен в
парламента още през декември миналата година и след порядъчно отлежаване в началото на този месец - 4 май бе приет от депутатите на първо четене.
Първите отзиви от застрахователните среди, след приемането на законопроекта бяха доста негативни. Застрахователните експерти видяха в направените промени доста слабости и неясноти, с които не биха
се решили сегашните проблеми в застрахователния бранш или пък ще възникнат нови такива.
Застрахователите в България отдавна искат нови правила, по които да работи бранша, но за съжаление законодателите - сегашните, а и тези преди тях, оставаха "глухи" за това.
В същото време Закона за застраховането е може би най-често редактираният и ремонтиран нормативен акт у нас през последните години. Настоящата промяна е 16 поред от 11 ноември 1996 г., когато
закона е обнародван за първи път в "Държавен вестник".
Целите на предлагания проект за изменение и допълнение на ЗЗ са хармонизиране на застрахователното законодателство с това на Европейския съюз, преодоляването на несъвършенства и пропуски,
които досегашната практика по прилагането е показала, коментират вносителите от Комисията за финансов надзор (КФН). Актуализацията се налага и заради измененията в други закони, имащи отношение към
материята. Осигуряването по-висока ефективност на текущия надзор с цел защитата на интересите на застрахованите лица също присъства в мотивите на промяната.
В проектозаконът за пръв път се дефинира легално дейността по презастраховане в съответствие с европейската практика. Във връзка с отпадането на предварителния контрол върху общите условия и
тарифите по застраховките се установява процедура по уведомяване. Съгласно проекта административният орган може да прави предписания относно отстраняването на противоречия с действащото
законодателство и при наличието на клаузи, накърняващи интересите на застрахованите с оглед необходимостта от осигуряване надеждна защита на интересите на застрахованите лица.
Засилва се текущия финансов надзор чрез въвеждане на по-голяма честота на отчетност (ежемесечна) по определени индикатори, както и унифициране с дейността на Комисията за финансов надзор по другите
специализирани закони. Тази позиция обаче среща сериозна събротива сред застрахователите, защото според тях в директивите на ЕС няма изискване за толкова често отчитане. Практиката на
застрахователите в Европа също е в тази насока. Ако все пак се стигне до приемането на подобен текст, на дружествата ще се наложи да внедряват спешно интегрирани информационни системи, което
предполага допълнителни инвестиции.
Представителите на бранша се противопоставят и на друго предложение за промяна в закона. Според проекта (създава се чл. 55а) застраховател, който е приключил годината със загуба, е длъжен да я
покрие в рамките на следващата година. Да, но застрахователите не са съгласни и искат отмяна на този текст, като мотивират своето становище с това, че и в сега действащото законодателство има
достатъчно механизми за контрол на финансовата стабилност на застрахователните дружества.
Междувпрочем това съвсем не е единственият текст, който се оспорва от застрахователите и се иска неговата отмяна
С оглед на предприсъединителния процес и реалното функциониране на дъщерни дружества на чуждестранни застрахователни компании (в т. ч. преобладаващо от ЕС) у нас с новия чл. 83а се допуска
извършване от дъщерни дружества на дейност по ликвидация на щети по застраховки "Гражданска отговорност" на собствениците, ползвателите, държателите и водачите на моторни превозни средства,
сключени от чуждестранни застрахователи в чужбина. Този член е доста спорен в някои свои изисквания, тъй като според експерти може да създаде предпоставки за монопол на бюрото "Зелена карта" при
обслужване и ликвидиране на щети на територията на България.
Автозастраховките са една от основните теми дискутирани около предстоящите промените в застрахователния закон. Застрахователните експерти са категорични, че законодателят трябва задължително да
запише в нормативния документ, че "Договор за задължителните застраховки "Гражданска отговорност" и "Злополука" се сключват от датата на възникване на застрахователен интерес". По този начин ще се
премахне кампанийността на застраховката и ще се ограничат възможностите за нелоялна конкуренция, мотивират своето искане експертите. Те предлагат също така и механизъм за определяне размера на
премията при краткосрочни договори за задължителните застраховки, като по този начин щяло да се предотврати заобикалянето на закона чрез краткосрочни тарифи. Срокът на задължителните застраховки
според предложението на застрахователите не трябва да бъде по-малко от 1 месец.
Застрахователите искат също така промени в други нормативни актове, с което да се криминализира отказа да се сключват задължителните застраховки. Според тях само по този начин ще се защитят
интересите на всички страни в обществото.
В проекта за промени на затрахователния закон се дават и нови легални дефиниции на понятията "дружество-майка", "дъщерно дружество", "участие", "възходящо свързано дружество" и "низходящо свързано
дружество". В законопроекта се определя ясно предметът на застраховката "Помощ при пътуване (Турист асистанс)". Интересното при последния продукт е, че законодателят обсъжда възможност за натурално
възмездяване на застрахованото лице. Помощта в натура може да бъде заедно със или вместо парично обезщетение.
В проекта за промяна на законът е предвидено още да се приравни размерът на гаранционния капитал за акционерно дружество и клон на чуждестранен застраховател по общо застраховане към изискванията,
валидни за Европейския съюз, а по животозастраховане размерът да се увеличи с цел поетапно достигане на предвидените стойности съгласно директивите на ЕС. С влизането в сила на промените в закона,
размерът на минималния гаранционен капитал на застрахователите ще се вдигне на 800 000 лева. От 1 януари 2005 г. се предвижда той да бъде 2 млн. лв., а от 1 януари 2006 г. 2.3 млн.
лева.
Това са само част от обсъжданите промени в Закона за застраховането. Някой от тях се приемат много радушно от работещите в бранша, към други те проявяват определени резерви, а към трети са
категорично против. Застрахователите се надяват между двете четения на проекта за промяна на закона да бъдат изслушани техните мнения и съображения, за да може най-сетне да се приеме един
пълноценен закон, а не да се направи поредната нескопосана нормативна кръпка.