10 Януари 2025, 18:33 Днес (1) | Вчера (3)

Интернет реклама на четири колела

02 Март 2004 в-к "Дневник" по статията работи:
A+ A-

Свестослав Дъбов, експерт интернет маркетинг, агенция "САЙБЪРМАРК"

Логично е да се предположи, че понеже първите потребители на глобалната мрежа са били ИТ специалисти, то и първите реклами в интернет през 1994 г. също са на фирми, производителки на хардуер, софтуер и периферни устройства за компютри.
ИТ специалистите от своя страна имат висок образователен ценз и високи доходи, което прави интернет рекламата атрактивна и за производителите на автомобили.
Още повече че рекламата в интернет е нова, не се използва толкова масово и рекламираните марки и стоки се възприемат като модерни. Не е случайно, че един от първите рекламодатели в интернет е Volvo. Рекламните карета в кампанията са твърдели: "Колите ни може да изглеждате ръбати, но пък са безопасни."
Постепенно все повече автопроизводители заедно с рекламните им агенции използват възможностите на интернет рекламата.
Така например една от първите реклами от типа Rich Media (реклама с динамични ефекти, анимация или видео) е на Honda. В тази реклама автомобил Honda се появява в горната част на интернет страница, след което се плъзга под текста и излиза в долния й край.
Една от най-успешните и в същото време иновативни рекламни кампании в интернет е тази на BMW в САЩ. Проучвания са показали, че повечето потребители на високоскоростен интернет са от мъжки пол и имат изключително високи доходи.
Същите не могат да бъдат обхванати пълноценно с телевизионна реклама, а голяма част от тях посещават редовно киносалоните. BMW наема известни холивудски режисьори като John Frankenheimer и John Woo да снимат неколкоминутни клипове с участието на автомобили BMW и на звезди като Мадона. Филмите са рекламирани с 30-секундни спотове по телевизията и в кината, с карета в списания, но пълният им вариант е бил достъпен само в интернет.
Те са били гледани над 13 млн. пъти, а 1.2 млн. потребители са поискали допълнителна информация за автомобилите. Кампанията е довела до значителен ръст в продажбите и е получила престижната награда на рекламния фестивал в Кан.

Последните тенденции
Поради постигнатите успехи автопроизводителите бързо приемат най-новите техники и средства за маркетингови комуникации в интернет и често са пионери в тяхното използване. Те сравнително често провеждат кампании по вирусен маркетинг.
Вирусният маркетинг е техника в маркетинговите комуникации, при която се разчита на предлагането на достатъчно атрактивно съдържание на потребителя (напр. забавен видеоклип, забавна електронна картичка и др.), което той да препрати на свои познати. Те от своя страна препращат на техни познати и т.н. Техниката се използва най-вече в интернет, където усилията и разходите по препращане на подобна информация са минимални.
Наскоро Mazda рекламира своя модел Mazda6 сред 30-годишни потребители във Великобритания чрез клипове, които предлагат на потребителите да тестват своите шофьорски умения и да спечелят голф ваканция.
VW използва възможностите на вирусния маркетинг в интернет, за да промотира своята гама от дизелови двигатели.
Кампания с вирусен маркетинг направи и Ford на своята Sportka. На специално разработен уебсайт Sportka е представена като злата близначка на Ford Ka. Sportka е с мощен двигател, големи алуминиеви джанти, черен цвят и затъмнени стъкла. Природозащитници искат да се премахне клипът в кампанията, на който колата удря птица с капака си.

Реалностите България
Големината на интернет аудиторията в България (вече над 1 млн. потребители), както и нейните характеристиките (високи доходи, високо образователно равнище, концентрация в големите градове) правят медията атрактивна за автовносителите у нас. На този етап обаче повечето от тях се ограничават само до изработката на собствени уебсайтове. Най-активните рекламодатели от бранша са "Промобил" (вносител на Renault, обслужван от агенция "Сайбърмарк") и "Форд Мото Пфое". Компаниите, които са оценили ефективността на интернет рекламата, са сред големите рекламодатели в българското интернет пространство.
Българските автофирми също могат да се похвалят с използването на новаторски подходи и техники на интернет реклама.
Първата реклама на Renault позволяваше на потребителите да се запишат за тестово шофиране на някои от двата рекламирани автомобила.
"Промобил" бе и сред първите рекламодатели, които използваха възможностите на прецизното насочване на рекламните карета. Уебуслугите, изискващи регистрация, като безплатните електронни пощи, събират информация за своите потребители, която може да служи за насочване на рекламата. В конкретната кампания банерите се показваха в www.mail.bg само на потребители от мъжки пол на възраст 30-45 години. Прецизното насочване доведе до увеличаване на ефективността на кампанията.
В коледната кампания на автомобилите Renault, рекламираща преференциални условия при закупуването на автомобил от марката, се редуваха банери, показващи различни автомобили. Редуването на карета подобри показателите на кампанията и бяха привлечени над 10 0000 посетители на уебсайта на "Промобил" (www.promobile.bg).
Може да се предположи, че през 2004 г. автопроизводителите и техните комуникационни агенции ще отделят още по-голямо внимание на интернет в своите маркетингови програми.
В България вероятно ще нарасне броят на автовносителите, които ще ползват възможностите на интернет рекламата. Подобряването на скоростта на интернет достъпа в офисите и в домовете чрез кабелен интернет, ISDN линии и др. създава предпоставки за осъществяване и на кампании по вирусен маркетинг.

 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 10 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8979
GBP 2.4796 2.4887 2.3337
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив