80% от приходите са от продажбата на спестовната застраховка „Живот“
Премийният приход на животозастрахователните компании у нас за първите шест месеца на тази година възлизат на 62.2 млн.лв., показва проучване направено от www.insurance.bg. Този резултат сравнен с приходите за същият период на миналата година показва, че имаме прираст от около 50.9%.
Повод за радост безспорно има, макар че българското животозастраховане е далеко не само от европейските представи за развит пазар, но дори от най-добрите си години на развитие. Все пак трябва да
отчетем, че след сътресенията в бранша от преди няколко години, предизвикани от различни фактори, сега той се съвзема. Индикации за възтановяването на пазара бяха дадени за първи път още през
миналата година и хубавото е, че тази тенденция постоянно се засилва. Още през първото тримесечие на годината животозастрахователните компании дадоха заявка за добро представяне – около 54.5% ръст
на приходите в сравнение със същия период на миналата година. Тази тенденция се повтаря и сега на полугодието, а очакванията за края на годината са още по-оптиместични. Всичко това още веднъж
показва, че нашият животозастрахователен пазар има прекалено голям потенциал за развитие и неслучайно чуждестранни инвеститори постоянно проучват възможностите да стъпят на него.
Препъни камъкът, който пречеше пазарът ни вече да е развит и на него да присъстват големите международни животозастрахователи, е все още сравнително ниската покупателна възможност на населението у
нас. В тази посока работи и отчасти ниската застрахователна култура на българина. През последните години обаче цитираните негативни фактори постоянно се променят към по-добро – увеличават се
доходите на населението и интереса към застрахователна защита.
Хората вече започнаха да осъзнават предимствата на животозастраховането и си купуват полици именно заради тях. В потвърждение на това е и фактът, че около 80% от приходите на бранша са от
класическите застраховки “Живот”, които са дългосрочни и имат спестовен елемент.
Лидер по събрани премии, както и през миналата година, е ДЗИ. Премийните приходи на компанията към края на юни възлизат на 19.38 млн. лв., което се равнява на пазарен дял от 31.15 на сто.
Най-впечатляващото в постигнатият от ДЗИ резултат е, че той е 110.88% по-висок от събраните от компанията приходи за първите шест месеца на 2004 година.
Сред най-успешните продукти на бившият държавен застраховател са застраховките “Живот”, “Живот, свързана с инвестиционен фонд” и “Злополука”.
Втори в класацията по премийни приходи се нарежда “Алианц България”. Приходите на компанията за полугодието възлизат на 16.09 млн. лв., или 25.86% от общите приходи на бранша. Българо-немското
дружество е след лидерите в продажбата на застраховките “Живот” и “Женитбена и детска”.
Трети по приходи се нарежда “Орел живот” – 6.57 млн. лв., което се равнява на 10.56% от приходите на целия бранш. За компанията може да се каже, че успешно продава всичките си видове
застрахователни продукти.
Освен отличното представяне на т.нар. челна тройка, прави впечатление и доброто представяне на “Булстрад Живот”. Тя се нарежда на 5-то място по премиен приход (3.74 млн. лв.) и с пазарен дял от
около 6.01%. Ръстът на приходите й (след като се извадят приходите формирани от съвместния бизнес с Банка ДСК) е равен на повече от впечатляващите 150%. Освен това компанията за първото полугодие
на годината отчита една много добра печалба от около 700 хил. лева.
Сред отличниците задължително трябва да бъде посочен и новобранецът в бранша - “ДСК Гаранция”. Приходите на компанията са 2.93 млн. лв., а пазарният й дял е 4.71%. Дружеството започна да работи
през септември миналата година и вече дава много сериозни заявки, че ще бъде един от водещите застрахователи на нашия животозастрхователен пазар. Премийните приходи на компанията само за 4-те
месеца работа през 2004 г. й отредиха 9-то от 11 животозастрахователни дружества. През първото тримесечие на 2005 г. дружеството се предвижи на 8 място, а сега вече е седмо.
С едно единствено изключение всички останали животозастрахователни компании приключиха годината също доста успешно, отбелязвайки ръст в дейността си с по няколко десетки
процента.
Очакванията на специалистите са, че демонстрираният досега темп на развитие на пазара ще се запази и в края на 2005 г. общите приходи на бранша ще надхвърлят сумата от 135-140 млн. лева. За
сравнение през 2004 г. приходите на животозастрахователите възлизаха на 101.08 млн. лева.