Премийните приходи на 20-те лицензирани общозастрахователни компании за 2003 г. са около 591.765 млн. лв., показва направеното от "INSURANCE.BG" проучване на застрахователния пазар у нас
За сравнение през 2002 г. брутните приходи на застрахователните дружества бяха 466.760 млн. лева. Това означава приходите от общото застраховане са се увеличили с над 26.78 процента. Този ръст не е изненада за никой. Още след първото тримесечие на 2003 г. резултатите на компаниите подсказваха, че в края на годината може да се очаква общите брутни премийни приходи да достигнат до 600 млн. лева.
Ръстът в приходите бе очакван заради динамичното развитие на пазара. Вярно е, че над 60% от общозастрахователният пазар се пада на автомобилните застраховки. През миналата година много компании, за да привлекат повече клиенти свалиха кои с повече, кой с по-малко цените си по “Каско”, но въпреки това приходите ежегодно растат. Това се дължи на постоянно обновяващия се автопарк у нас. Естествено, не са малко и антиките, които се движат по родните пътища, но те рядко са обект на автомобилни застраховки, освен задължителната “Гражданска отговорност”. Проблемната задължителна застраховка и през тази година не можа да увеличи с много своя обхват. По предварителни данни и през последната кампания за сключване на “Гражданска отговорност”, въпреки задължителния и обхват едва около 50% от собствениците на МПС-та са си закупили застрахователната полица. Въпреки ниската успваемост при продажбата застраховка приходите от нея също са се увеличили, но този това се дължи предимно на повишените цени на полицата – средно с около 30 процента.
Радващото при предварителният анализ на резултатите е, че имаме чувствително увеличение на приходите и от други видове застраховки – имущество, отговорности, медицински застраховки и други.
Както не е изненада ръст в общото застраховане, че ще има ръст се знаеше отдавана, само до последно не се знаеше колко ще е той, така не е изненада и името на стария-нов водач по премийни приходи сред общозастрахователните компании. Със своите около 102 млн. лв. премийни приходи начело и през тази година излезе ЗПАД “Булстрад” (виж таблицата). Пазарният дял на компанията на база премийни приходи е около 17.24%. Единствената изненада за дружеството е може би незначителният ръст в приходите на компанията – по-малко от процент. Това, според мениджърите на дружеството, се дължи основно на преструктурирането на портфейла от застраховки. Представители на “Булстрад” обаче побързаха да разстроят своите конкуренти на пазара, като заявиха, че нямат намерение и през 2004 г. да инкасират същите приходи. Напротив имат желанието и възможностите да постигнат един съвсем приличен ръст в дейността, който отново би им гарантирал водеща позиция в бранша.
Малко изненадващо втори по приходи за 2003 г. излязоха “ДЗИ-Общо застраховане”. Бившият държавен застраховател е бил и първи и втори по приходи, но в последно време поизостана от колегите. Резултатите на компанията към 3,6 9 –месечието на миналата година също не подсказваха, че компанията ще реализира такъв годишен премиен приход, но ето че той е факт.
В сравнение с миналата година приходите на компанията са се увеличили с повече от впечатляващите 43.87%, а пазарният й дял е около 16.39 процента.
Много сериозен принос за тези добри резултати имат предимно автомобилното застраховане – “Каско” и най-вече “Гражданска отговорност”, имуществото, отговорностите и т.н. До 31 декември 2003 г. събраните от компанията премии само от задължителната застраховка “Гражданска отговорност” възлизат на 25 млн. лв., а броят на продадените полици е около 350 хиляди. Ръстът от приходите от задължителната застраховка според служители на дружеството е около 77%. Впечатляващо е увеличението на приходите на “ДЗИ-Общо застрахова” и при авиационното и морското застраховане – средно с около 250 процента.
През 2003 г. застрахователната компания е изплатила обезщетения в размер на 30 млн. лв., а квотата на щетимост е свалена до 53 процента.
В края на миналата и в началото на тази година, дружеството пусна и много нови застрахователни продукти, което подсказва амбицията на мениджърите на компанията е тя да продължи да играе водеща роля в бранша.
Трети са една от най-големите, авторитетни и винаги добре представящи се на пазара компании – ЗПАД “Алианц България”. Нейните приходи за 2003 г. възлизат на 94.2 млн. лв., което е 11.4% повече от събраните премии през 2002 година. Пазарният дял на компанията е 15.92 процента. Тука е може би момента да отбележим, че в българо-немската застрахователна група влиза още едно дружество – ЗК “Енергия”. Ако отчетем и нейните резултати, които през 20003 г. възлизаха на 31 млн. лв. премине приход, то застрахователна група “Алианц България” би се оказала безспорен лидер по всички възможни показатели в застрахователния бранш.
Изплатените от компанията щети възлизат на 35 млн. лв., а квотата на щетимост е 49 процента. Нисък е коефицента на разноските на “Алианц България” – около 22 процента. Печалбата на компанията е около 6 млн. лв., а платените данъци възлизат на 2.5 млн. лева. Възвръщаемостта на капитала е също много впечатляващ – около 18 процента.
Също с много сериозен ръст на приходите – около 46.78% на четвърто място се нарежда ЗД “Бул инс”. Компанията през цялата минала година се движеше на 3-то место по приходи, но на финалната права малко поизостана. Все пак резултатът им от 84.757 млн. лв, което е 14.32% от пазара може да буди само респект. Иначе компанията от години се е специализирала в авотомобилното застраховане, което формира около 90% от портфейла й.
И през тази година се забелязва силната концентрация в бранша – има няколко много големи и силни компании, в които се е концентрирала по-голяма част от бизнеса, няколко средни и множество малки. Ето например първите 4 компании държат около 64% или 2/3 от пазара, а останалата 1/3 се дължи от другите 16 компании. Ако трябва да направим още едно сравнение за концентрацията в бранша е достатъчно да кажем, че приходите на водещия застраховател “Булстрад” приблизително се равняват на сумата от приходите на последните 12 компании от таблицата за брутните премийни приходи за 2003 година. В същото време хубавото е, че няма нито един застраховател, който да държи над 25% от пазара, както беше преди няколко години.
Въпреки голямата концентрация в бранша, всяка година условно казано по-малките компании постоянно разширяват обхвата на бизнеса си и съответно трупат все повече премийни приходи.
Безспорно най-голямо израстване през миналата година има ЗК “Виктория”. През 2003 г. приходите на дружеството набъбнаха до 6.643 млн. лв., което е с над 20 пъти повече от предходната година, когато те бяха едва 327 хил. лева. Това преобразяване на компанията се обяснява със смяната на нейната собственост. Компанията бе продадена през есента на 2002 година. Новите собственици от своя страна назначиха професионален мениджмънт, който даде нов живот на дружеството като го преобрази до неузнаваемост. Естествено и резултатите не закъсняха.
Сред отличниците е ЗК “Левски Спартак”, която е увеличила приходите си с над 3.5 пъти. Този впечатляващ успех на компанията се дължи преди всичко на автомобилното застраховане, което е акцент в нейната работа и по-специално много силната кампания за продажба на “Гражданска отговорност”. Застрахователното дружество обаче има успехи и много прилични приходи при продажбата на други застрахователни продукти.
Почти удвои премийните си приходи (ръст от около 95%) “Хановер КООП България” ЗАД, която през 2002 г. имаше премиен приход от 2.576 млн. лв., а през миналата година приходите от продажба на застраховки хвръкнаха до 5.024 млн. лева.
С близо два пъти са се увеличили и приходите (ръст от над 92%) на ЗАД “Армеец”. Успехите на компанията също се дължат основно на автомобилното застраховане, но впечатляващи са и резултатите от финансовите застраховки, карго, имущество и т.н..
Още няколко компании сред които “Витоша”, “Орел”, “Евро инс” и “Ей Ай Джи България” отбелязаха една много добра година, макар че ръста в приходите не бе толкова впечатляващ. Това се обяснява с факта, че компаниите не са сред малките, напротив те са от т.н. “златна” средна, и при тях увеличаването на бизнеса и съответно приходите вече не възможно да става с толкова големи “стъпки”.
Много компании вече са готови освен с годишните си резултати и с резултатите от първото тримесечие на тази година. По предварителни резултати повечето компании продължават да бележат ръст в дейността си и в приходите. Това всъщност се превърна в тенденция през последните няколко години. Ако се запази пазарната конюктура и няма някакви кой знае какви сътресения в бранша нищо чудно в края на 2004 г. общозастрахователните компании да поставят нов рекорд прехвърляйки сумата от 700 млн. лева. Има и по-големи оптимисти, които залагат на около 25% ръст в бранша, което би означавало приходите да достигнат дори до 750 млн. лева. За момента има всички предпоставки доскоро мислените за недостижими финансови “върхове” да бъдат покорени още през тази година.