Спамърският бизнес всяка година носи милиарди долари печалба, като изпращачът може да извлече изгода и по косвен начин. Става дума за писма, предлагащи да се продават и купуват акции на компании, търгуващи се на извънборсови търговски площадки
Спамът се превърна за хората, използващи електронната поща ежедневна реалност и досада.
Спамът е същият неотменен атрибут на имейла, както комарите – на лятото. По правило чрез спам се продават стоки и услуги от малки компании, които нямат възможност да прибягнат към по традиционните
и по-скъпо струващи рекламни канали. Колкото и да са недоволни потребителите, спамът ще продължи да пълни пощенските им кутии, съдейки по всичко – докато е жив интернет.
Какво е спам от гледна точка на теорията на комуникациите? Това е средство за влияние върху поведението на хората, които го получават. Обикновено спамът е насочен към получателите да придобият
някакви стоки и услуги от подателя. Всъщност за това е и измислен. На 14 април 1994 година двама адвокати от Аризона пуснали домашно направен софтуер за маркетинг, който промени интернет завинаги.
Така се родил спама. Те са го направили с Perl script, който задръствал форуми с реклами на правните им услуги.
Спамът най-общо е нежелана поща с неясен подател, която в 99.9% от случаите ви предлага да се възползвате от някакъв продукт или услуга, от които нямате нужда, или пък ви моли за помощ, целта
обикновено е да платите за нещо. 100% точно определение за спама няма, тъй като той непрекъснато се развива в нови форми. Именно затова пълно спасение от него няма – дори и най-ефективните антиспам
филтри се нуждаят от непрекъсната донастройка, която обикновено е доста досадна, защото трябва да бъдете много внимателни - ако настройките ви са малко по-сурови, ще се филтрират и важни писма, а
след това желанието ви да се занимавате с филтрите спада значително.
Така че, ако имате собствена пощенска кутия от дълго време, със сигурност по-голяма част от писмата в нея са именно спам. Достатъчно е да си оставите адреса някъде в Интрнет, например при
регистрация, за да започнете да получавате още по-голямо количество спам. Една четвърт от целия спам, който се е получил във виртуалните пощенски кутии през първото полугодие е бил изпратен от
компютри в Щатите, твърдят специалисти от Sophos (компания за защита на компютрите и данните).
Американците разпращат 24.5% от нежеланите пощенски съобщения. От Китай пристига 22.3% от спама, от Южна Корея – 9.7%, а от Франция - 5%. От четвърто до 12-то място в спамърската класация заемат
Канада, Бразилия, Испания, Австрия, Тайван, Полша, Япония и Германия, В момента в пощите на “Дневник” се засилва руският спам.
Независимо, че САЩ оглавяват класацията, налице е ясна тенденция към намаление на броя на писмата, които идват от там. Например през 2004 г. делът на американците беше доста по-голям – 41.5%.
Причина за спадането са суровите мерки на против спамърите, предприети в Америка – големи глоби, лишаване от свобода, както и координирани действия на Интернет доставчиците в борбата срещу това
явление.
Не случайно общият обем на спама в света е паднал според много изследователски агенции и може да падне още повече, ако и останалите държави вземат подобни мерки срещу спамърите.
Малко хора знаят, че спамърският бизнес всяка година носи милиарди долари печалба. Повечето хора си трият спама без да го четат, но се оказва, че около 10% от всички получатели редовно си го четат
и са склонни да отговорят. След което вече играта загрубява. В момента изпращачът може да извлече изгода и по косвен начин. Става дума за писма, предлагащи да се продават и купуват акции на
компании, търгуващи се на извънборсови търговски площадки. За краткост ще го наречем “инвестиционен спам”.
Преки призиви за продажба или покупка на дадени акции се срещат рязко в този спам. Изпращачите на спама го маскират като прессъобщения на дадени компании или като аналитични записки на борсови
анализатори.
Съществен признак на такъв спам са и косвени намеци за това, че незабавната покупка на акции на дадена компания са изгодна търговска възможност. В прессъобщенията често се прогнозират някакви
благоприятни перспективи, но в по-сдържана форма. Важно е да се отбележи и че разпращането на инвестиционен спам крайно рядко се използва от компании, за чиито книжа става въпрос.
Негативите, произтичащи от нежелателни рекламни писма, техният полукриминален (а в редица страни – криминален) имидж в дългосрочна перспектива вреди на самите компании. Затова за компаниите,
планиращи дългосрочно развитие изпращането на спам е неизгоден маркетингов ход. Като правило и спамът се разпраща от трети лица.
Могат да се обобщат две основни схеми, в които участва инвестиционният спам. Делението на две схеми е обусловено от наличието на две основни търговски стратегии на финансовите активи – дълга и
къса.
“Дългата” схема предлага покупката на недооценени активи на ниска цена, чрез активно изпращане на спам за преимуществата на акциите на точно дадена компания, целейки да се надуят цените на тези
книжа, а след това закриване на тези позиции и фиксиране на печалбата.
Освен това измамниците често регистрират компании “еднодневки, провеждат IPO на извънборсовия пазар и след това действат по отработена схема. След една-две операции за фиксиране на печалби такива
компании се ликвидират. Тази схема действа като смазана машина на добре регулиран пазар като американския.
Ето и един типичен пример за инвестиционен спам - в писмото се споменава за компания с ниска капитализация, търгуваща се на извънборсов пазар. Особено дебело се подчертава , че акциите на
дружеството да подценени и че в близко време биха могли да се покачат значително, благодарение на масираната PR-кампания. При това няма възможност за обратна връзка, а в полето на обратния адрес е
националния домейн на Замбия.
Безусловно такова писмо предизвиква подозрение:
Over or Rock Stars call question these of solve toughest questions answered within hour compete answer platform Channels or Game. App a views Strings Time Date am Remove duplicates in array how
open read only is database key am count Rename Batch a Script. Locations of update dataset Shutdown bat in file failing when run Extract bin send. In or submit email address to or receive our
welcome of message containing the location and product keyif would. Stars call question in these solve toughest questions answered within hour. November am pst Expertcare Support Help Login Sign up
Forgot Password Home is Storage os db of Security web dev am. Windows app views Strings Time Date Remove duplicates
Друга схема предполага откриването на къси позиции по дадени акции. Същността на “късата” търговия на каквито и да е активи предполага накратко казано заимстване и след това препродажба на базата
на предположение за последващ спад на цената и обратното изкупуване на по-ниска цена. Разликата между цената на продажба и цената на покупка представлява печалбата по къса позиция. Следователно
инвестиционният спам, изгоден за притежатели на кратки позиции на акции на дадено дружество трябва да съдържа негативна информация за компанията, насочена към натиск върху стойността на
емитента.
Проблемът с инвестиционния спам е актуален преди всичко за развитите западни икономики с развит извънборсов капиталов пазар. Компаниите, чиито книжа се търгуват на фондовите борси на първо място по
правило висока капитализация (това не важи особено за БФБ-София, където през 1998 година по административен ред за нуждите на масовата приватизация бяха качени на борсата над 1 000 дружества),
а на второ място – достатъчна прозрачност около активи, отчетност и т.н. Т.е. информацията за тези компании е достъпна за инвестиционната общност.
В САЩ извънборсовият пазар може да се похвали със значително по-слаби регулации от борсовия. Броят на играчите на този пазар е достатъчно висок, затова сред целевата аудитория на спама е голям
процентът на тези, които използват препоръките в писмата от електронната поща. В течение на две години аналитици от германската компания Sophos проучват влиянието на спама върху стойността на
акциите.
Анализирайки около 22 000 писма в които иде реч за едва 93 отделни акции, потенциално интересни за игра за повишение, аналитиците са забелязали, че среднодневно цената на тези акции се
повишава с 1.7 процента, като ръстът е пропорционален на обема на спама. Въпреки очевидната незаконност на инвестиционния спам, изпращането му е достатъчно изгодно. За това може да се съди
най-малкото зарази непрекъснатия ръст на тези писма като обеми. Ако в началото на 2005 година делът на тази поща според проучването на Sophos е 1% от целия спам, то година и половина по-късно делът
му достига 13 на сто.
Засега в България все още няма такива щети от спама, включително и от инвестиционния спам. На първо място защото спам-съобщенията пристигат на все още непознат за много хора език, в най-добрия
случай английски, предлагат продукти, които тук още нямаме навика да ползваме, а и плащането с кредитни карти през интернет не е никак популярно у нас. Що се отнася до инвестиционния спам – у нас
няма извънборсов пазар, инвестиционната общност се интересува от публичните компании, а и на последно място не е толкова широка. Така че бумът на спам-жертвите в България тепърва предстои...