Последните промени подобриха нормативната база на бранша
В средата на септември Народното събрание прие промени в Закона за застраховането. Новите правила подобриха нормативната база на този сектор от икономиката. За пръв път се дефинира легално
дейността по презастраховане като прехвърляне на рискове, поети от застраховател, срещу заплащане на презастрахователна премия. Допусна се презастрахователят да плаща обезщетение направо на
застрахования при настъпване на застрахователно събитие, като в този случай застрахователят отговаря солидарно.
Със създаването на новия чл. 2а от ЗЗ при сключване на застраховки от вида "Помощ при пътуване (асистанс)" се регламентира предоставяне на непосредствена помощ в натура заедно със или вместо
парично обезщетение. Посочени са и дейностите по предоставяне на помощ при пътуване, които не подлежат на държавен застрахователен надзор.
С промените се регламентира застрахователната тайна. Точно е определен кръгът от лица, длъжни да я пазят по време на работата си и след това. Изчерпателно са изброени случаите и лицата, пред които
могат да се разкриват сведения, представляващи застрахователна тайна.
Застрахователят, застрахованият или третото ползващо се лице и Гаранционният фонд (ГФ) се оправомощават да получават от Министерството на вътрешните работи (МВР), Следствието и от други държавни
органи информация за установяването на застрахователното събитие и вредите от него.
Регламентира се предизвестието за придобиване на 5, 25, 34, 50 или 67% от акциите на застраховател, когато придобиването става при публично предлагане на акции на фондовата борса - в тези случаи
тримесечното предизвестие се прави в едномесечен срок след сключване на сделката. При забрана за придобиването или неспазване на едномесечния срок може да се приложи
принудителна
административна мярка
(нареждане за прехвърляне на акциите в определен срок).
Изискването за местожителство или постоянно пребиваване в страната е заменено с изискване за постоянен адрес или продължително пребиваване (до 1 г. вкл. за работа) в страната.
Въвежда се общ едномесечен срок за произнасяне на зам.-председателя на КФН, ръководещ управление "Застрахователен надзор", освен когато със закон е определен друг срок. Срокът не тече през времето,
когато се отстраняват нередовности и се осигуряват допълнителни документи. Фиксирани са и срокове за отстраняване на нередовности и за подаване на допълнителни документи.
С оглед отпадането на предварителния систематичен контрол върху общите условия, тарифите и застрахователно-техническите планове по застраховките
се установява
процедура по уведомяване
и то само за определени видове застраховки. Зам.-председателят на КФН, ръководещ управление "Застрахователен надзор", може да разпорежда промени в условията, когато те нарушават повелителни
разпоредби на закона или нарушават права на потребителите, защитени от Закона за защита на потребителите и правилата за търговия. Това правомощие се упражнява в едномесечен срок от представянето на
общите условия. Може да се искат актюерски обосновки на тарифите и застрахователно-техническите планове по всички видове застраховки и да се разпореждат корекции на тарифи или на
застрахователно-технически планове, когато те не гарантират в достатъчна степен изпълнението на задълженията по застрахователните договори.
Урежда се допълнителният надзор върху застрахователи, които участват в застрахователна група.
Въведен е гаранционен капитал, не по-малък от 2.700 млн. лв. (от 1.01.2007 г.), за застрахователи, предлагащи застраховки на кредити и записали премии по тези застраховки над 4.900 млн. лв., или 4%
от брутния размер на записаните премии, за всяка от предходните три финансови години. Този размер ще се достига поетапно (от 2.10.2004 г. - 800 000 лв., от 1.01.2005 г. - 2.000 млн. лв.; от
1.01.2006 г. - 2.300 млн. лв.).
В случаите на съзастраховане в рамките на ЕС резервът за предстоящи плащания да се определя според нормите и установените практики в страната по седалището на водещия съзастраховател.
Забранява на застрахователи - АД, да се преобразуват чрез прехвърляне на цялото си имущество на едноличен собственик - физическо лице.
Важна е промяната в чл. 77, ал. 2 от ЗЗ
- задължителните застраховки ГО на собствениците, ползвателите, държателите и водачите на моторни превозни средства (МПС) и "Злополука" вече се сключват при възникване на застрахователния интерес,
а не до края на предходната година за едногодишен срок (отпада кампанийността). В новата ал. 4 на чл. 77 от ЗЗ е предвидено срокът на визираните по-горе застраховки да не бъде по-кратък от един
месец, като се плаща поне 25% от годишната премия.
С допълването на чл. 82, ал. 2 от ЗЗ се допуска Националното бюро на българските автомобилни застрахователи (НББАЗ) да извършва дейност по ликвидация на щети (причинени на територията на Република
България) по застраховки ГО на собствениците, ползвателите, държателите и водачите на МПС, сключени от чуждестранни застрахователи в чужбина. Новият чл. 83а от ЗЗ позволява на НББАЗ да възлага
горните дейности на свои членове и на други лица, които не са застрахователи.
Средствата на Гаранционния фонд (ГФ), намалени с резерва за предстоящи плащания, не може да са по-малко от 3.000 млн. лв.
Председателят и членовете на Управителния съвет (УС) на ГФ вече се избират от УС на АБЗ, а не от КФН. Новата ал. 2 на чл. 93 от ЗЗ предвижда КФН да осъществява текущ надзор за законосъобразност
върху дейността на ГФ.