Разговор с г-н Николай Генчев, главен изпълнителен директор и председател на УС на ЗК "УНИКА" АД; Изпълнителен директор и член на УС на ЗК "УНИКА Живот" АД
Г-н Генчев, в средата на декември се похвалихте, че в УНИКА сте на път да изпратите най-добрата година. Разкажете повече за резултатите, които постигнахте?
Финансовите резултати на компанията за 2017-а вече са налице и можем да кажем, че изпратихме една изключително успешна година за УНИКА България. През 2017-та отбелязваме ръст на продажбите от 13%.
Общият годишен премиен приход на компанията достигна 133 милиона лева. Брутният премиен приход на "УНИКА Живот" АД нарасна с 20%, достигайки 74 милиона лева. Компанията запазва лидерската си
позиция при продажбите на рискова застраховка "Живот" и регистрира рекорден растеж от 37% на премиите към месец октомври 2017 г. Тези резултати са категорично доказателство, за поредна година, че
се движим в правилната посока. Следваме избраната от нас стратегия, и го правим все по-успешно и устойчиво. УНИКА България остава пълноспектърен застраховател, който е готов да предостави
застрахователни решения и продукти на всеки индивидуален или бизнес клиент. Анализите ни сочат, че извън автомобилните застраховки всеки девети застрахован е наш клиент. С други думи, извън
моторния сегмент, където съзнателно се ограничаваме, УНИКА България е сериозен играч с над 11% пазарен дял и печели все повече доверие, както сред потребителите, така и сред посредниците.
С каква визия започвате 2018 г., кои основни цели си поставяте?
Основната ни цел е да сме максимално близо до потребителите и да отговаряме на потребностите им в съвременния свят. Това е причината да наблягаме все повече на развитието на дигиталните ни
продукти. През последните години тази тенденция се налага все по-силно и на местния пазар. Потребителите търсят конкретна застраховка с конкретни покрития, която да закупят по всяко време и
навсякъде. Стъпките, които ще правим и през тази година, са да се доближаваме все повече до клиентите ни там, където са най-често – във виртуалното пространство.
Преди време бяхте определили УНИКА като иновативен застраховател, предлагащ решения с "една крачка напред" пред конкуренцията. Какво ще предложите в тази посока?
УНИКА България се отличава с продуктите, които създава и с желанието си те да предоставят най-добрите решения за клиентите. Винаги мислим за допълнителни и отличителни покрития при застраховките
ни, за да покрием пълния набор от нужди на потребителите. Например, създадохме застраховка "Живот", свързана със структуриран инвестиционен продукт с минимален номинал, достъпен за много широк кръг
от хора. Оказа се, че нашият продукт е изключително добре приет от пазара и емисията беше изчерпана за дни. Затова решихме да предоставим нова емисия от същия структуриран инвестиционен продукт.
Това ни дава увереност, че разбираме нуждите на клиентите и успяваме да ги задоволим. Друга тенденция е дигитализацията. Пренасяме част от услугите ни онлайн. Имаме добре разработен онлайн портал,
където всеки клиент на УНИКА България може да получи информация за всички свои полици, падежи, щети. Предоставяме възможност за закупуване на застрахователни продукти онлайн. Клиентите ни могат да
подават щети и чрез мобилното ни приложение. Със сигурност това е правилен курс на развитие, към който ще се придържаме и в бъдеще.
Какъв, според Вас, беше българският застрахователен пазар през 2017-та?
Разочароващо е, че не виждаме съществен ефект от засилващите се регулации в сектора, които иначе нормално бихме очаквали да водят до изчистване и европеизиране на индустрията. Изглежда, че
твърде стриктните правила и високи изисквания не намират еднакво приложение спрямо всички участници на пазара. По-конкретно, през 2017 целият застрахователен сектор беше подложен на втора проверка
на балансите, само половин година след първата. Никоя друга държава в ЕС не е правила това два пъти, както се случи у нас, при това в изключително кратък срок. Подобни проверки на балансите са
извънредно скъпи и като цена, и като ангажирани вътрешни ресурси на компаниите. Това беше еднолично решение на местния регулатор, чийто мотиви останаха неразбрани и неприети от гилдията, но се
предполага, че е за доброто на сектора. В крайна сметка резултатите останаха скрити от индустрията. Логичното предположение би било, че всичко е в рамките на приемливото и проблеми при
застрахователите няма. Определени събития от края на миналата и началото на тази година обаче сочат, че това едва ли е така. Проблемите на определени играчи на пазара на "Гражданска отговорност" на
автомобилистите станаха достояние на широката публика след серия писма и публикации, включително от Брюксел.
Промененият модел на финансиране на КФН и увеличените такси за бизнеса как ще повлияят на цената на застрахователните продукти – за вас, посредниците и клиентите?
На първо време може да няма видим ефект за потребителите, но такова съществено увеличение на разходите на застрахователите неминуемо ще доведе до увеличение на цените на застраховките, които
предлагат. По-важният въпрос е за ефективността от използването на тези средства. Целта е изграждане на силен, независим и безпристрастен професионален надзор над индустрията. Да си пожелаем скоро
това добро намерение да бъде претворено в дела и резултати.
Как ще се промени у нас автомобилния бизнес след старта на системата "бонус-малус"?
Системата "бонус-малус" е насочена преди всичко към дисциплиниране на водачите на МПС. Занапред цената на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите ще бъде определяна в
зависимост от индивидуален коефициент, който отразява рисковия профил на всеки участник в движението по пътищата. Така водачите с пътно-транспортни произшествия, отнети контролни точки от КАТ за
определени нарушения или лоша застрахователна история, ще плащат по-висока цена. В някои случаи завишението може да бъде няколко пъти. От друга страна, добрите и дисциплинирани водачи ще бъдат
бонусирани с по-ниски цени на застраховката. Промените със сигурност ще се отразят на бизнеса, защото рефлектират върху решаващите фактори за цената на задължителната "Гражданската отговорност". За
да работи системата успешно обаче, е нужно да бъде изградена и поддържана добра връзка между КАТ и Гаранционния фонд, която все още е в процес на усъвършенстване, въпреки че за въвеждането на
"бонус-малус" се говори от много време.
С какви основни предизвикателства ще трябва да се справи българският застрахователен бизнес през тази и следващите няколко години?
Основното предизвикателство, с което се борим в продължение на години е, че застрахователният бизнес в България все още не е узрял достатъчно. Потребителите не разпознават нуждата от застраховане и
ръстът в сектора е пренебрежимо малък. Надяваме се в близко бъдеще застрахователното проникване да стане по-голямо и това да подпомогне очакваното пълноценно развитие на пазара.
Другото голямо предизвикателство пред бизнеса в момента са множеството регулации и нарастващите изисквания към компаниите. Това отнема значителни ресурси и сили, които иначе биха могли да се
насочат към развиване на иновативни продукти, към предлагане на повече новаторски решения на клиентите, въобще към модерност, която търси новото поколение потребители. Изглежда, че голямата
промяна, свързана с дигиталната трансформация на финансовия сектор ще дойде по-скоро и повече отвън.
Кои, според Вас, са основните тенденции в развитието на европейското и световното застраховане?
Регулаторните промени са тенденция в световен мащаб, която води до изменения в някои основни правила за това как оперира секторът. Начинът, по който се ръководи бизнесът, постоянно еволюира, воден
от иновациите и по-големите очаквания на потребителите, докато дисруптивните нови играчи искат да завоюват пазарен дял. През 2017-та очакванията за ускорен растеж и увеличение на приходите в
световен мащаб бяха попарени както от природни, така и от човешки фактори. Поредицата урагани и други бедствия през изминалите 12 месеца струваха на сектора около 135 млрд. щатски долара, което я
прави най-скъпата година в историята на застраховането. Това води до доста по-умерения оптимизъм на бранша за развитие на бизнеса през следващите години.
Регулациите, свързани с киберриска, също поставят нови стандарти пред нас. Все повече компании искат да завземат пазара на киберзастраховките или да разширят дейността си и в тази сфера. Това са
основно финансови компании с богати и ценни бази данни, тук включваме и тези от нашия сектор, които стават основна мишена на кибератаки. В резултат се увеличава натискът от страна на служителите и
директорите на застрахователните компании за повишаване на киберсигурността и устойчивостта в сектора.
Изостава ли нашия пазар от международните тенденции? Какво може и трябва да се направи и къде се крие потенциалът?
Българският пазар се влияе от международните тенденции, но на местно ниво осъзнаването относно нуждата от застрахователна защита все още е ниско. Ако една застраховка не е задължителна, тя много
по-рядко бива разпознавана като необходима. Нужно е хората да бъдат информирани защо застраховката е важна за тях, какво им гарантира, какви са ползите от нея и колко много главоболия и разходи би
им спестила в бъдеще. Българинът трябва да започне да мисли за бъдещето и тогава ще осъзнае защо е важно да се застрахова. Тази промяна обаче изисква много време и натрупвания. Разчитам дигиталната
трансформация, която ще се развива заедно със смяната на поколенията клиенти, да доведе до качествена промяна в това отношение. Представям си как удобството на индивидуално структурираните продукти
с оглед конкретните нужда на клиента, предложени бързо и лесно през различни онлайн канали, ще доведат до много по-бързо осъзнаване на възможностите и предимствата на модерното застраховане.
Всеки девети застрахован извън моторния сегмент е клиент на УНИКА
29 Януари 2018 13:38
ИНСМАРКЕТ
по статията работи: Insmarket
Последна редакция: 29 януари 2018, 13:47
КОМЕНТИРАЙ
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Последни
Най-четени
Валидни за 16:10 25 Декември 2024
Купува | Продава | БНБ | |||
---|---|---|---|---|---|
USD | 1.5915 | 1.5924 | 1.8818 | ||
GBP | 2.4796 | 2.4887 | 2.3565 | ||
EUR | 1.9560 | 1.9560 | 1.9558 |