"Първото нещо, с което ще тръгнем, е създаването на сребърния инвестиционен фонд в подкрепа на държавното обществено осигуряване. Това ще стане вероятно от началото на 2006 г.", това заяви министърът в интервю пред в. "24 часа"
Емилия Масларова е родена на 3 юли 1949 г. в Якоруда. През 1972 г. завършва УНСС, а през 1983 г. специализира в БАН и става доктор на икономическите науки. От 1990 до 1991 г. е министър на заетостта и социалните грижи, а през 1992 г. оглавява Демократичния съюз на жените. 2 г. е била шеф на Агенцията за чуждестранна помощ. Изкарала е 3 депутатски мандата. В 39-ото НС бе зам.-председател на социалната комисия. Миналата седмица тя пое поста министър на труда и социалната политика.
- Г-жо Масларова, каква е оценката ви за досегашната социална политика? Какво ще продължите и от какво ще се разграничите?
- Лоша практика в политическия ни живот през последните 15 г. бе всеки, когато седне в министерско кресло, да си въобразява, че светът започва от него. Аз познавам отлично системата. Има твърде много неща, които се развиват според новия път, който пое страната ни. За мен е важно максимално да ги усъвършенствам. Нямам амбиция да режа и да хвърлям. Толерантно и спокойно ще продължим позитивното и ще се опитаме да преодолеем това, което животът е доказал, че не работи добре.
- Обявихте, че ще има еднократно чувствително повишение на заплатите. Как ще стане? Вече срещнахте ли се с финансовия министър?
- В коалиционното споразумение е записано, че това увеличение ще бъде съобразено с ръста на БВП и с темпа на инфлацията. Смятам, че може още в началото на 2006 г. да вдигнем по-сериозно бюджетните
заплати. Това ще рефлектира и върху възнаграждението в частния сектор. Минималната заплата вече беше увеличена на 150 лв. и едва ли до края на годината ще има още. Но ако решим, че от 1 януари
бюджетните заплати се вдигат с 15% еднократно, това ще повлияе и на тази базова величина. Естествено, ще се проведат разговори с МВФ и ще се търси оптималното решение. Твърде рано е да кажа точния
процент на повишение, но със сигурност ще е по-голям от увеличенията през последните години.
Ако се забавим, е възможно решението да се вземе от 1 март, но пак ще влезе със задна дата от 1 януари.
В момента вместо да работим бюджета, се мъчим да овладеем ситуацията с щетите от бедствията. Забави се и правителството. Убедена съм обаче, че с помощта на г-жа Христина Христова, на г-н Хасан
Адемов, който оглави социалната комисия в парламента, бързо ще тръгнат нещата. Още при първата ни среща обещах на г-н Орешарски да го тормозя, защото социалният министър е опозицията във всяко едно
правителство.
- А ако МВФ се възпротиви? Знаем колко трудно той прие повишението на минималната заплата от 120 на 150 лв.
- Знам, че с международните институции никак не е лесно. Но всички ние сме поели ангажимент не само към тях, а и към хората в страната. Трябва да ги убедим. Реално цените у нас стигнаха близо 40% от тези в страните от ЕС. А доходите ни изостават с пъти от техните. Тези аргументи не могат да бъдат подценени. Не може да не се вземат под внимание и драматичните последствия от бедствията. Стотици семейства загубиха всичко, събирано цял живот, и сега започват от нулата. Убедена съм, че международните институции ще бъдат достатъчно гъвкави при решаване на тези конкретни проблеми. Ние не искаме в България да има евроскептицизъм. Трябва да има еврореализъм. Хората трябва да видят някаква оптимистична стъпка от страна на правителството.
- Вие отдавна лансирате идеи за промяна в пенсионната система. Какви са конкретните ви планове?
- Първото нещо, с което ще тръгнем, е създаването на сребърния инвестиционен фонд в подкрепа на държавното обществено осигуряване. Това ще стане вероятно от началото на 2006 г. Парите от приватизацията, от лицензионни такси ще се инвестират на капиталов принцип, за да се умножат. Няма да се харчат веднага. В рамките на целия 4-годишен мандат пенсиите трябва да стигнат 10% от БВП. Сега те са 8,9%. Предвиждаме и гъвкави форми за пенсиониране. Добре е да се върне чистата точкова система - мъжете да се пенсионират при 100 точки, жените - при 90 без допълнително самостоятелно изискване за възраст. Аз съм поела морален ангажимент в това отношение, не съм срещнала човек, който да не ме е помолил за това. В същото време ще се разширяват възможностите за избор при пенсиониране. Тези, на които не им стигат 4 точки например, ще могат да се пенсионират, но при условие че от пенсията продължат да плащат осигурителни вноски на база минимална работна заплата. Така те ще си допълнят това, което не им стига. Отделно ще позволим не само висшистите да си купуват стаж, но и останалите , които могат, независимо дали работят. Ще направим системата максимално гъвкава. Ще обсъдя съвсем скоро всички това с г-н Христосков и с надзорния съвет на НОИ.
- По време на предзизборната кампания вие говорихте за минимална пенсия около 160 лв. Ще стане ли това и как?
- Има различни варианти, не искам да се спирам на абсолютната величина. Важното е, че минималната пенсия трябва да е съобразена с минималната и със средната заплата, с осигурителния принос, с прага на бедност. Минималната пенсия за стаж трябва да е много над социалната пенсия. Логична е по-сериозна диференциация, тъй като в единия случай става дума за нещо заработено и заслужено, а в другия - за социална помощ.
- Запознахте ли се вече с проектобюджета за догодина, който бе подготвен от предишния екип?
- Да, той е много професионално направен. Но с колегите решихме още да го доогледаме във връзка с ефективното използване на средствата по различните програми. За мен е важно, когато се дават пари за 200 души, те да са точно за 200, а не за 1500.
- Има ли нещо, за което са предвидени излишни средства?
- Тепърва ще направим оценка за всяка една от програмите. Има неща, за които се вижда, че ще са нужни повече средства. Програмата "От помощи към заетост" ще се разшири - при бедствия и аварийни
ситуации по нея ще могат вече да се наемат не само бедни на социални помощи, а и други безработни.
Очертава се сериозен дефицит във фонд "Социално подпомагане", свързан с хората с увреждания. Парите са разчетени за около 200 000 души, а се оказва, че сега те са над 350 000. Ще са нужни пари и за
финансиране на новите ни идеи в семейната политика. Проектобюджетът е правен при едни прогнози за ръст на БВП и инфлация, новият икономически екип може би ще ги коригира.
- Какво предвиждате за децата?
- Част от средствата за социални помощи е добре да се трансферират в социални услуги. Твърде много маргинализирани семейства има в България. За тях не трябва да се дават пари на калпак, но могат да се отпуснат целево за такси за децата за градини и ясли. Държавата може да поеме ангажимент да осигури децата от бедните семейства да отиват сутрин в 8 ч в детската градина, да са на топло, да се възпитават, ваксинират, учат и забавляват нормално, а не по улиците. Така ще се отворят и нови работни места. Смятам, че МВФ не би имал нищо против такава програма. Точната граница на дохода ще се определя всяка година с бюджета.
- Ще се върнат ли детските надбавки за всички независимо от дохода?
- Още не сме обсъдили това с коалиционните партньори. Не можем да изпълним бързо предвиденото в предизборните програми, защото след наводненията изпаднахме в друга ситуация и първо трябва да се справим с нея. Ще се борим за нормалния старт на учебната година. Още на 1 септември ще искаме кметовете да заявят какво е нужно за децата, за да съдействаме. Ще се обърна към БЧК, към посланиците на страните в ЕС.
- Обявихте, че пълното семейно подоходно облагане е сред приоритетите ви. Кога ще стане?
- Това зависи и от Министерството на финансите. Едва ли е реално да стане от следващата бюджетна година, защото няма да има възможност да се администрира толкова бързо. Но до края на мандата ще е факт.
- Ще се промени ли прагът на бедност?
- Задължително. Сегашната сума от 102 лв. е много занижена. Реално той трябва да е около 130 лв.
Друг е въпросът колко от него ще гарантира държавата. Тя може да се ангажира с 30, с 50 или 70%, но трябва да сме реалисти. Около 2,15 евро на ден е един европейски ориентир. Ще го обсъдим.
Разчитам много на научния потенциал на синдикатите. Имам амбицията да направим една структура, която интензивно да работи по политиката на доходите. Не е достатъчно да казваме само какво ще дадем,
трябва да имаме визия за перспективата и да я обсъждаме с Националния тристранен съвет.
- Да очакваме ли новости в социалното подпомагане?
- Аз съм привърженик на идеята за трансфериране на част от социалните помощи в услуги. Това е много по-ефективно и справедливо. Този курс вече е поет и ще бъде продължен. Ще направя всичко възможно хора, които стоят със скръстени ръце, да не получават помощи. Чудесно разбирам, че има безработица, че в някои региони тя е висока, но не мога да приема, че разчитайки на социалните помощи, някой ще виси на врата на българските данъкоплатци.
- Обещавате 240 000 нови работни места до края на мандата. На какво залагате в сферата на заетостта?
- На квалификацията. Ще направим всичко възможно хората с ниско образование и подготовка да изучат някакъв занаят и заедно с работодателите и със синдикатите да ги подготвим целево за конкретни региони. Защото не може хора от Смолян да ги учим за морски туризъм. Мобилността в една бедна държава е затруднена.
- Какъв е този законопроект за данъчни облекчения за фирми, даряващи за бедстващи райони?
- В Коалиция за България коментирахме тази идея. Фирмите, дарителки при бедствия, и сега са освободени от налог върху дарения, които не превишават 10% от положителния финансов резултат, но вече става въпрос за по-сериозни облекчения. Това са екстремни, непредсказуеми ситуации, за които фирмите нямат разчетени средства. Предполагам,че г-н Георги Кадиев и другите мои колеги вече са готови.