23 Ноември 2024, 14:07 Днес (0) | Вчера (0)

Средна цена от 300 лева за "Гражданската отговорност" през 2011-та е здравословна за пазара

13 Април 2011 12:00 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Кризата ще свърши тогава, когато потребителите започват да харчат повече, коментира пред ИНСМАРКЕТ Коста Чолаков, изпълнителен директор на "Интерамерикан България"

Господин Чолаков, преди броени седмици Вашият акционер – холандската компания Eureko обяви, че за 2010 г. печалбата на групата е нараснала до 1,2 млрд.евро. Кои са отличниците в групата?
За втора година групата бележи печалба от над 1 млрд. евро и голяма част от тази печалба идва от продажбата на активите в Полша. Eureko дълги години бе акционер в най-голямата полска застрахователна компания PZU, но възникна спор с правителството, защото по договор компанията трябваше да придобие мажоритарния пакет, което така и не се случи. Затова Eureko беше принудена да сключи споразумение с полското правителство и по тази причина основната част от печалбата през последните 2 години идва именно от продажбата на тези акции.
Другата основна част от печалбата идва от самата Холандия, където Eureko е лидер в основните линии бизнес като общо застраховане, здравно осигуряване,  а в другите бизнес линии като животозастраховане и пенсионно осигуряване е сред най-големите играчи на пазара.
От международните операции най-добро представяне има компанията на Eureko в Турция.

Eureko всеки път се изказва много ласкаво за двете български дружества „Интерамерикан”? Къде стоят в групата те?
„Интерамерикан България” е едно от най-малките дружества в групата. Целият ни пазар генерира обем колкото едно средноевропейско дружество, така че нашите акционери не очакват от българския пазар чудеса, но те са доволни от нашето присъствие на пазара. През последните 4 години двете ни дружества отбелязаха сериозен ръст. Можем да се похвалим, че клиентите ни оказват високо доверие, което се дължи на високото качество на услугата, която предлагаме. „Интерамерикан България” отговаря на големите стандарти и изисквания, които акционерите имат към нас по отношение развитието на бизнеса.

Какво сочат Вашите годишни резултати за 2010 година и за първите три месеца на тази?
За м.г. постигнахме  12% ръст в общото застраховане, а в животозастраховането почти удвоихме премийния приход. И в двете компании имаме отрицателен финансов резултат – в животозастраховането е разбираемо: ние сме начинаеща компания, а в общото застраховане голяма част от загубите се дължат на завишените изисквания за резерви, които са регламентирани по новите изисквания на КФН, но които се изискват и от нашите акционери. Тези резерви не могат да бъдат покрити при това ценово предлагане в момента основно при автомобилните застраховки. Ето защо, на фона на тази пазарна рамка, на това ценово предлагане и на завишените изисквания за резерви не можем да се похвалим с добър финансов резултат, но нашите цели са да увеличим обемите си и да растем и засега го правим добре, на фона на спадащ пазар.
През първото тримесечие на тази година също имаме ръст – в общото застраховане той е 30%, а в животозастраховането - 60%.  В общи линии се движим  според нашия бизнес план.

Как изглежда през Вашите очи застрахователният пазар за 2010 година?
Резултатите не са изненадващи. Пазарът отбеляза спад на фона на случващото се в икономиката. За съжаление, през по-голямата част от годината продължи ценовия натиск в посока  надолу. Хубавото е, че към края на годината покрай новите мерки на КФН видяхме някакво стабилизиране на цените и лек ръст нагоре. За първи път при „Гражданската отговорност” комисионите слязоха до по-нормални нива. Нямаше и толкова яростна битка между дружествата, както предишни години. Явно мерките на Надзора имаха ефект. Това е добро начало и аз се надявам КФН да продължи в същия дух.
Като цяло обаче, 2010-та бе много трудна за застрахователния пазар и мисля, че и тази година няма да бъде по-лесна.

Не сте оптимист, че скоро ще излезем от кризата?
За нас кризата ще свърши тогава, когато видя, че потребителите започват да харчат повече пари, защото единственото, което виждаме да расте в момента, са банковите депозити. В макрорамката може и да има индикации, че кризата е свършила, но застрахователният бранш е пряко зависим от активността на крайния потребител и ще почувстваме, че кризата е свършила тогава, когато нашите клиенти го усетят. В момента малкият и средният бизнес са доста затруднени.

Една от обявените от КФН мерки бе намаляването на комисиона на брокерите. Какъв ефект оказа тази мярка върху Вас?
Преките ми наблюдения са, че  нивата на комисионите паднаха почти наполовина от това, което бяха миналата година по това време. Това доведе до спестяване на средства. Тези средства все още не са достатъчни, за да покрием завишените изисквания за резерви, както и за заплащане на щетите, които идват от чужбина, особено по отношение на застраховката „Гражданска отговорност”.

Каква средна цена трябва да гони „Гражданската отговорност” тази година, имайки предвид щетимостта и завишените изисквания за резервите, но и отчитайки възможностите на средния български потребител?
Проблемът с „Гражданската отговорност” е, че ние постоянно догонваме резултатите, защото щетите вървят пред нас, а не след нас. Сходна на нас държава е Словакия. Там средните нива на „Гражданска отговорност” са около 150 евро. Тоест, 300 лева средна цена в момента на този пазар. При нас в момента средната цена е малко над 200 лева. Според мен българският пазар трябва да достигне тези нива предвид натиска, който се диктува от завишените изисквания за резерви, както и от щетите, които идват от чужбина. Вярвам, че това е здравословно за пазара.

В края на миналата година бе въведен данък върху застрахователните премии. Какъв бе ефектът от него за вас като компания и как се отрази на клиентите?
Данъкът не е висок и това не се отрази сериозно на цената на новосключените застраховки, така че нямаме проблем с новите клиенти. Имахме голям проблем с клиентите със сключени застраховки в предишния период, които тази година трябваше да плащат вноски по тези застраховки. Трябваше да им обясним, че трябва да съберем данъка и от тях. Като цяло този данък създаде голяма административна тежест за компаниите – наложи се настройване на информационните системи, ангажиране на хора да събират този данък от хората със стари полици и загуба на време за разясняване на клиентите. Като цяло данъкът създаде един стрес на пазара и то точно в края на годината, когато не е най-подходящият момент.

Горещата тема в момента са каско стикерите. На последния форум през февруари бе обявено, че до 10 дни предстоят законодателни дискусии по този въпрос, но до днес все още няма развитие на въпроса.
Нямаме информация какво се случва. Силно се надявам, че министърът на  МВР Цветан Цветанов ще спази обявеното намерение за отпадане на стикерите. Болшинството от работещите на този пазар също подкрепят идеята за прекратяване на тази порочна практика.

Преди 2-3 седмици КФН излезе с данни, че немаркираните коли са по-често крадени
В компаниите, в които автомобилите не са били маркирани досега, не вярвам след приемането на мярката процентът кражби да скочи. За другите, които до сега са маркирали, не знам.

Как бихте коментирал останалите промени в Кодекса за застраховането?
Особено приветстваме промените, касаещи застраховката „Гражданска отговорност” –системата бонус – малус, електронната полица.
По „Гражданска отговорност” приветстваме намерението да се върви към плащане на премията на една вноска. Част от проблема с обхвата е, че има клиенти, които сключват застраховки, но плащат само първа вноска от премията. Предложението е добра мярка за подобряване на обхвата, който в момента е на критично ниски нива – 72%.

Имахте предложение за единна връзка между брокери и застрахователи в електронната полица. Има ли отговор?
Имаше заседание на Гаранционния фонд и не беше възприето като идея на този етап. В момента цялото внимание е фокусирано върху самата система и стиковането на базата данни. Брокерите се свързват с всяка компания. При нас има и онлайн портал, през който брокерите може директно да издават полици през нашата система.

Можем ли да се надяваме, че електронната система ще стартира през юни?
Системата трябва да стартира на 1 юни. Нямаме никакви индикации, че може да бъде забавен или отложен процесът. Това, което предстои да се случи, е почти революционно за нашия пазар.  То е предизвикателство за всички участници в пазара.

Друга дискутирана тема е за прелицензирането на здравноосигурителните дружества. Управляващите демонстрираха странен ход, като първоначално приеха, че здравните компании трябва да се прелицензират като застрахователи, а преди 2 седмици изненадващо обявиха, че отхвърлят предложението на Министерски съвет. Какъв е Вашият коментар?
Мисля, че този ход е спечелване на време. При всички случаи срещу България ще тръгне процедура за нарушение на европейските директиви. Моите очаквания са, че въпреки това ще се върви към режим на прелицензиране.

Променя ли се интересът на акционерът Eureko към здравния пазар в България?
Ние наблюдаваме ситуацията в България, но на този етап все още не сме в позиция да кажем, че искаме да навлезем на здравния пазар заради това, че все още не се е състояла истинската реформа. В момента не виждам да има политически намерения за реформа в задължителното здравно осигуряване.

Кой е подходящият здравен модел за България?
Добър здравен модел е холандският.

Бяхте избрани за най-динамично развиващото се дружество в животозастраховането. Как ще продължите да развивате двете компании „Интерамерикан”?
Призът за динамично развиваща се компания се дължи на разширяването на нашата дистрибуционна мрежа посредством традиционните канали като собствена агентска мрежа и сътрудничеството ни с брокерите. Не пренебрегваме и алтернативните канали за дистрибуция като директните продажби, партньорствата с банки. Нашата стратегия в посока увеличение на дистрибуционната ни мощ чрез споменатите канали ще продължи  и тази година. Съчетано с доброто качество на услугата, се надяваме това да продължи да ни носи добър ръст и през следващите години.

Плановете ви за 2011 г.?
Да продължим да растем на фона на трудната пазарна среда – заложили сме завишаване на обемите в общото застраховане с 10% в сравнение с миналата година. В животозастраховането целите ни са по-амбициозни – ръст от 20%.
АА

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 22 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8580
GBP 2.4796 2.4887 2.3487
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив