Реалистично е да очакваме новият здравноосигурителен модел да започне да функционира през 2012 година - разговор с Николай Мишкалов, изпълнителен директор на "Булстрад здраве"
Господин Мишкалов, след години на игнориране, най-накрая здравните компании са на път да излязат като основни играчи на пазара на здравни услуги.
Така е. Промените в здравното осигуряване започнаха преди десетина години със създаването на Националната Здравноосигурителна Каса и...приключиха с това, въпреки че се предполагаше това
да е само първата стъпка. Пазарът остана нереформиран. Проблемите, които има днес здравеопазването, не са толкова драматични, те просто са натрупани с годините като плод от лошото управление на
сектора. Здравеопазването е сектор, при който рядко реформите могат да попаднат във времевия хоризонт само на един управленски мандат. Това означава, че трябва да имаме много сериозна, целенасочена
и единна политика в областта на здравеопазването, която е плод на широк политически и експертен консенсус.
Коя трябва да е отправната точка за ефективна здравна реформа - пациентът, лекарят, парите?
За съжаление всичко, което се говори в момента, поставя каруцата пред коня. Говори
се, че вноската ще се увеличава, а не се знае какво точно ще покрива. Частни фондове ще влизат в модела, но не е ясно точно какво ще правят. Тази неяснота създава още по-голямо обществено недоверие
в системата и реформите. Ето защо смятам, че трябва да се започне с информационна кампания - проблемите трябва първо да се дефинират. На второ място трябва да се даде категоричен отговор какво е
мястото на всеки в системата, тоест, трябва да има недвусмислено разграничение кой какво ще прави и какви средства ще получава за това - нещо, което което тепърва предстои да се изяснява.
Ако трябва да прилагаме чужд опит от вече утвърдени системи, той трябва да е точно в тази област - какви дейности да се покирват от държавата. Личното ми мнение е, че държавата трябва да се
ограничи в покриване на първичната извънболнична медицинска помощ и основни дейности от специализираната извънболнична медицинска помощ, както и реимбурсирането на лекарствените продукти за
хронични заболявания. Оттам нататък е напълно възможно останалата част от извънболнична помощ да бъде пренесена в компетентността на доброволното здравно осигуряване. Друг възможен сценарий е
извънболничната помощ да продължи да се покрива изцяло от държавата в лицето на обществения фонд, както и болнична помощ в ограничнен брой лечебни заведения, а частните здравноосигурителни фондове
– в частни клиники. Това, обаче, е една твърде
социално чувствителна тема, защото преструктурирането на болничната помощ неминуемо ще е свързано със затваряне на държавни и общински болници, а това неминуемо ще доведе до увеличаване
листите на чакащите, въпреки че такава е ситуацията в много европейски държави с развити здравноосигурителни модели.
Има ли единна позиция бизнесът в лицето на частните фондове по предложението за изграждане от 2011 година на тристълбов здравен модел у нас - с два задължителни и един доброволен
стълб?
Трудно ми е да коментирам, защото не сме запознати официално какви промени точно се предлагат, нито има официална позиция на министерство на здравеопазването. Всичко ще зависи
от това какво ще се вмени на здравните фондове - какво ще покриват те и каква част от здравната вноска ще получават.
Това, което се обсъжда специално за втория стълб - фондовете да покриват разходи за медицински дейности, но без право на печалба, надали ще бъде в интерес на обществото, защото където няма печалба,
там няма и интерес към ефективност и следователно подобряване на здравноосигурителната услуга. Типичен пример за това е НЗОК.
Много е важно да се направят адекватни разчети дали трансферите към фондовете ще покриват дейностите, които ще им бъдат вменени. Това трябва да е в основата на дебата, защото никой няма интерес
вместо една, в държавата да функционират няколко НЗОК.
Каква част от вноската би трябвало да се дава на здравните фондове, ако от 2011-та вноската стане 10%, както се говори?
Смятам, че е разумно НЗОК да продължи да работи с 6-те
процента, с които разполага и към момента, но при намален обем на здравни дейности, за да има адекватно заплащане на изпълнителите на медицинска помощ . Оттам нататък е разумно процентите от
увеличението да бъдат дадени на новите играчи на пазара за допълнителните дейности, които ще покриват.
В момента моделът за преразпределение на средствата е доказано неефективен и колкото и пари да се наливат в една нереформирана система, те ще продължат да изтичат. Смятам, че преминаването от
модел на преразпределение към модел на ефективно управление на финансовия ресурс е промяна, която ще се отрази положително върху конкурентността и съответно качеството на услугите.
Какъв процент от дейностите трябва да поемат фондовете?
Трудно ми е да отговоря, защото трябва да базираме своите разчети на статистика колко души от какви заболявания страдат, в какъв размер е лечението им, а в последните 20 години в България няма
адекватна и достоверна медицинска статистика. Имахме абсурден парадокс при опит да лицензираме в КФН на нов пакет, базирайки се на статистиката от НЗОК, да ни бъде отказано от надзора с
мотив, че статистиката на НЗОК не може да се приеме да достоверна! Ако погледнем цифрите в приложението към националния рамков договор, ще видим, че една от клиничните пътеки, планирани с
най-голяма честота, е пневмонията. Не вярвам, че хората у нас са толкова болнави, нито че за м.г. около 1,700 млн. пъти българи са влизали в болница с различни здравни проблеми. Защо се получава
така? Защото всеки човек, дори с тривиално заболяване като бронхит може да бъде "превъртян" като пролежал в болница по клинична пътека за пневмония.
Ако се върнем на предложението за тристълбово осигуряване какво ще бъде мястото на третия стълб?
Лично аз бях озадачен, когато сериозни хора споменаха в медиите, че третият стълб ще може да покрива естетична и козметична хирургия, спа процедури, почивки, например. Това не е сериозно. Според
мен третият, доброволен, стълб трябва да покрива по-висок клас консумативи от тези, които ще бъдат заплащани по линия на задължителното осигуряване (първи и втори стълб).
Може ли да дадете пример?
Да кажем, при операция на окото, при която трябва да се сложи леща имаме избор между продукти, които струват напр. между 50 лева и 200 лева. Едната може да е произведена в Китай, а другата - в
Германия. По линия на задължителното здравно осигуряване ще се определи някакъв лимит на покритата стойност на този консуматив. Ако някой желае да получава винаги най-доброто, той би могъл да се
осигури по третия стълб – доброволното здравно осигуряване. Това, според мен, е нормалната посока на разсъждение.
Значи отказвате по третия стълб да покривате музикотерапия, ароматерапия, психоанализи, естетична хирургия...
Може да присъстват и такива услуги, но третият стълб сновно трябва да покрива по-висок клас от предлаганите в задължителното осигуряване дейности, консумативи и материали.
Друга дискутирана подробност около новото статукво на здравните компании е изискването за минимален брой набрани пациенти, за капиталова адекватност. Как гледате на тези
условия?
Изисквания за много висок капитал (очевидно в пъти по-висок от този, който се изисква за застрахователните компании), комбинирано със солидарен гаранционен фонд, за който също се говори,
както и изискването за стотици хиляди записани лица създават една твърде рестриктнивна матрица. В нашата дейност не капиталът , а заделяните резерви са това, което гарантира сигурността и
стабилността на дружествата и на пазара като цяло. Затова е много по-важно дружествата да са правилно резервирани (съгласно адекватна методология на регулаторните органи), отколкото да имат висок
като абслютна стойност капитал.
Една малко останала в сянка тема от началото на това управление - здравното осигуряване здравно застраховане ли е?
Това е по-скоро семантичен спор. За мен здравното
осигуряване е различно от здравното застраховане и основните фактори, които формират тънката граница между двете понятия, са задължителността и солидарността.
Имате ли нагласа, че реформата най-сетне ще се състои?
Ако не сме положително настроени, нещата няма да се случат в хоризонтите, в които очакваме. Хубавото е, че в момента има
обективна политическа воля на широка основа.
Значи да очакваме 2011-та като начало на новата българска здравна система.
Не, мисля ,че този срок е малко оптимистичен. Целият процес по дефиниране на пакетите, по
ценообразуване на дейностите, по изграждане на единна информационна система за всички играчи в полето на здравното осигуряване, електронно досие на всеки пациент ще отнеме повече време. Ако всичко
работи стиковано и според предварителните разчети е реално да имаме работещ здравноосигурителене модел на 1 януари 2012 година.
ВИЗИТКА:
Николай Мишкалов е директор на ЗОД Булстрад Здраве АД от 2007 г.
Завършил е Стопанско управление в СУ Св. Климент Охридски и магистратура по Банков мениджмънт
Преди това е заемал мениджърски позиции в областта на банкирането и продажбите.
АА
Хайде бе!Не са ли малко 4%?!Какво ще кажеш ако са 100%, но да си избират хората, на кой да ги дадат?
ама да не забряваме че има и болни хора, възрастни и прочие които също трябва да получават адекватна здравна услуга.
така че солидарното базисно обществено здравно осигуряване трябва да остане.
като се развие разбира се пакета от услуги на частните фондове.
сега някой ще каже що да плащам в обществения фонд за безработни, болни стари и прочие.
отговорът е първо че общество означава и няккаво споделяне на отговорности.
второ никой не знае кога и от какво ще се разболее- ако е алкохолизъм, наркомания, психично заболяване тежко- това няма как да ти го покрие частна компания. навсякъде тези рискове са изключени.
разбира се давам най крайните болести за пример а има и други.
за пример всички американци имат удръжки за медикеър за възрастните пенсионирани американци и за другата програма за бедни.
дори в ултра пазарна америка има някаква форма на солидарност, която с новият им закон ще става по значима.
Говорите истини, но - полуистини!Смесвате нещата, като че ли не знаете, как функционира системата на равнопоставеност между солидарните и частните каси?!Ако в България зависи от неграмотните корумпирани медии, какво трябва да научи раята, не може ли човек с едно кликване в Интернет за нула време да получи информация от първа ръка?!