03 Февруари 2025, 09:11 Днес (1) | Вчера (0)

Надявам се по време на моя мандат да няма нужда от отнемане на лицензи

30 Май 2005 17:01 INSMARKET по статията работи: 7
A+ A-

Следващият парламент ще успее да приеме Кодекса за застраховане до края на годината, казва Ралица Агайн, зам.-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Застрахователен надзор”

Ралица Агайн е родена на 2 декември 1976 г. Завършила е магистърска степен по Международни икономически отношения в Университета за национално и световно стопанство. Докторант е по европейско икономическо сътрудничество в областта на корпоративното управление към катедра "Международни икономически отношения и политика" на УНСС. Работила е като независим финансов аналитик и сертифициран водещ одитор за системи за управление на качеството.
Била е депутат в 39-ото Народно събрание. Учредител е и член на Надзорния съвет на Асоциация на инвеститорите. Съавтор е на книги "Корпоративното управление в развитие: България 2002-2004", издател Център за изследване на демокрацията и "Българският Уолстрийт".

Г-жо Агайн, какво е общото състояние на застрахователния пазар в България, което заварихте при назначаването си за зам.-председател на Комисията за финансов надзор?
Общото състояние на застрахователния сектор е много добро, ако се вземат предвид финансовите отчети на компаниите за 2004 г. и за първото тримесечие на 2005 година. Браншът отчита сериозен растеж на премийния приход и на активите, които вече са около 900 млн. лева. Има увеличение и на застрахователното проникване. Освен това показателите сочат нарастване на застрахователните резерви, включително спрямо размера на активите. Разбира се, все още има достатъчно голям потенциал за развитие на сектора.

Какви ще бъдат първите Ви стъпки за подобряване на състоянието на пазара, които ще предприемете в качеството си на ръководител на управление „Застрахователен надзор” на КФН?
Вече успяхме да разгледаме почти всички текущи въпроси, които се бяха натрупали до началото на април. Става дума за няколкостотин жалби, които комисията придвижи, и за дадените десетина нови лицензи на брокери. По мое предложение още на първото заседание на КФН, в което участвах, издадохме разрешение за извършване на застрахователна дейност на „ДСК Гаранция”. Освен това отнехме лиценза на Българската взаимозастрахователна кооперация, при която квестурата успешно е разрешила въпроса с удовлетворяването на застрахованите лица.

Има ли брокери, на които сте отказали издаване на лиценз?
До момента не. Всички кандидати, чиито молби бяха разгледани, имаха достатъчно добре подготвени документи, отговарящи на изискванията на закона. Останаха още няколко заявления за издаване на лиценз за брокери, които са били подадени малко по-късно, както и някои, в които все още има недоуточнени неща. За тях предстои допълване на документите, преди да бъдат разгледани.

Има ли подадени документи от застрахователни компании, които кандидатстват за лиценз?
Няма други подадени документи за лицензиране на застрахователни компании. В момента при нас документи са подали от едно здравноосигурително дружество. Там изпратихме писмо, с което поискахме да бъдат отстранени нередовности в документите.

Какво ще предприемете по отношение на сигналите от различни институции за нарушения от застрахователни компании по време на кампанията за „Гражданска отговорност”?
В края на миналата и началото на тази година бяха констатирани нарушения, свързани с предлагането под различна форма на бонуси заедно на застраховките „Гражданска отговорност”. За тях обаче комисията вероятно няма да може да наложи санкции, тъй като е изтекъл давностният срок за това. Липсата на зам.- председател на КФН през първите 4-5 месеца на годината на практика не е дала възможност да бъдат санкционирани компаниите за повечето от нарушенията, които са извършили. Занапред ще следим да няма подобни нарушения на закона. Мисля, че компаниите, които са си позволили малко повече свобода от  дадената им от закона, ще имат предвид, че в бъдеще тези нарушения ще бъдат контролирани от надзора.

От доста време не е имало същински надзор на застрахователния бизнес у нас. Експертите от КФН не са влизали в дружествата, за да видят какво е тяхното реално състояние. Ще започнете ли планови проверки по застрахователните компании?
Вече започнаха проверки в 10 застрахователни и в едно здравноосигурително дружество. Това са тематични проверки, свързани с финансовото състояние на дружествата. В едно от тях – ЗК „Юпитер”, проверката е свързана и с изпълнението на принудителната административна мярка, която е наложена от временно изпълняващия длъжността Нуредин Кафелов. Когато приключи проверката, ще разполагаме с конкретна информация за това доколко са оправдани опасенията, които битуват на пазара.

След приключване на тези проверки ще влязат ли експертите на КФН на инспекция и в други компании?
Ще се опитаме да обхванем с планови проверки възможно най-голяма част от пазара. Разбира се, ще бъдат правени и други проверки, свързани с определена политика на надзора – например за определяне на общото финансово състояние на пазара.

На какъв принцип стана изборът на тези 10 компании – като случайна извадка или на база на най-много подадени жалби срещу тях?
При избора на тези 10 компании не сме използвали само един подход. В ЗК „Юпитер” проверката е свързана с принудителните мерки, които са наложени на дружеството. Целта на започналите инспекции е да се установи доколко тези мерки са изпълнени. Изборът на останалите дружества е или заради неточности в техните отчети, или на случаен принцип.

Застрахователните компании обърнаха ли се към вас за решаването на наболели проблеми на бранша, единият от които е голямата междуфирмена задлъжнялост по регресни искове?
Това наистина е много сериозен проблем, но аз съм убедена, че в сътрудничество с Асоциацията на българските застрахователи ще можем да намерим прагматично решение. Това решение е свързано до голяма степен с приемането на методика за оценка на щети. Такава методика да бъде приета в най-скоро време. В Кодекса за застраховането, който в момента обсъждаме отново, също ще бъдат включени подходящи решения на този казус.

Оптимист ли сте, че до края на годината може да бъде приет Кодекса за застраховането?
Моите надежди са, че следващият парламент ще успее да приеме Кодекса за застраховане до края на годината, независимо от другите важни законопроекти, които също ще трябва да бъдат разгледани през това време.

Проектът, който беше подготвен от КФН и внесен в Народното събрание, не беше посрещнат много радушно от застрахователните компании. Ще се обърнете ли към тях, за да чуете мнението и забележките им?
Ние разполагаме с подробни бележки, подготвени от Асоциацията на българските застрахователи. В момента започва нов преглед на проекта за Кодекс, свързан с тях, както и с бележките, които са изпратени от Европейската комисия. Когато приключим прегледа от наша страна, ще проведем нов кръг от обсъждания и със застрахователите. Надявам се да получим сериозна подкрепа от тяхна страна. Смятам, че диалогът с бранша е особено важен, за да може кодексът да работи ефективно.

Гражданите винаги са се чувствали едва ли не ощетени от взаимоотношенията си със застрахователните компании и гледат на застрахователите като на необходимо зло. В момента законът защитава до определена степен интересите на застрахованите. Ще бъдат ли достатъчно защитени интересите на застрахованите в новия Кодекс?
Смятам, че в бъдещия Кодекс още по-категорично от сега действащия закон ще могат да бъдат защитени интересите на застрахованите. Освен това с общите изменения в Закона за защита на потребителите, които предстои да бъдат приети също до края на годината, допълнително ще се допринесе за по-голяма защита на интересите на застрахованите. Един от основните проблеми обаче ще остане и занапред. Той е свързан с недостатъчно ефективно действащата съдебна система. В момента основните въпроси са свързани не с възможността застрахованите да докажат своите претенции, а по-скоро със сложността и продължителността на съдебната процедура. Тя трае с години и често предявените претенции се обезсмислят докато приключи делото.

Ще бъдете ли безкомпромисни към застрахователните компании? Не казвам, че при нарушение трябва веднага да се прибягва до отнемане на лиценз. Но би трябвало да се прилага цялата строгост на закона, за да приведат дружествата дейността си в рамките на правните норми и изисквания.
Надзорът трябва да защитава максимално интересите на гражданите, като в същото време трябва да се отнася справедливо към застрахователните компании. Където има сериозни нарушения, КФН ще следи за тяхното отстраняване. Надявам се в моя мандат да няма нужда от крайни санкции като отнемане на лицензи. Но този въпрос не зависи единствено от надзора, а по-скоро от волята на застрахователите да спазват добрите практики.

Какви са най-фрапантните нарушения, за които сте сигнализирани? До нас са стигали сигнали от хора, които имат действаща застраховка „Гражданска отговорност”, виновни са при ПТП и очакват застрахователят им да поеме претенциите на отсрещната страна. Но застрахователят неоснователно отказва да покрие щетите. Тогава пострадалото лице или неговият застраховател предявяват съдебен иск към виновния, а той от своя страна си казва: „Какъв е смисълът да се застраховам?”.
Това е един от казусите, който се среща най-често в жалбите, които получаваме. В много случаи застрахователни компании решават да предявят сумата директно на пострадалото лице, без да търсят неговия застраховател. Този проблем е системен и вероятно трябва да се търси общо решение по казуса. При всички положения жалбите, които получаваме, са важен сигнал за Надзора. Дори и да не можем да бъдем съдник по тях, ние използваме информацията впоследствие при проверките, които извършваме, както и при останалата си дейност. Целта ни в крайна сметка е да отстраним нередностите.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

В отговор на последния въпрос – ЦИТАТ :
“В много случаи застрахователни компании решават да предявят сумата директно на пострадалото лице, без да търсят неговия застраховател. Този проблем е системен и вероятно трябва да се търси общо решение по казуса.»
КАКВА МЪДРОСТ !!!КАКВО ПОЗНАВАНЕ НА МАТЕ РИЯТА!!!КАКЪВ БИСЕР НА БЕЗХАБЕРИЕ!!!БРАВО ГЛАВНА НАДЗОРНИЧКЕ!!!!!!!ЩЕ ТЪРСИМ ОБЩО РАЗРЕШЕНИЕ НА КАЗУСА (Чл. 4. ал.1, ЗКФН) «Членове на комисията могат да бъдат само български граждани с висше образование, които ПРИТЕЖАВАТ ПОДХОДЯЩА ПРОФЕСИОНАЛНА КВАЛИФИКАЦИЯ»!!!
#1 | от Член на | преди
Още по-опасно от безхаберието й е, че главната надзорничка няма намерение да изпълнява законовите си задължения.Те са само две (според Закона) – да защитава интересите на застрахованите лица; да осигурява стабилност, прозрачност и доверие на застрахователния пазар.
Твърдението, че Комисията няма да може да наложи санкции за констатираните нарушения по време на кампанията по «Гражданска отговорност», защото е «изтекъл давностният период»,е чиста лъжа в угода на застрахователите.
Давностният срок все още не е изтекъл, а същите застрахователи си вършат същите закононарушения.
С това главната надзорничка не само показва своето послушание към застрахователите, но и с лъжите, които разпространява чрез медиите -своето неуважение към обществото
#2 | от Канчева - | преди
1)Застраховането в България все още е мафиотска дейност особено автомобилното, примерите са Булинс, Юпитер, Армеец, Левинс и други.
2)От КФН ги е страх, а и не искат да се намесят поради икономически и политически интереси, като получават добри рушвети за това си поведение.
3)Застрахователите имат слаба асоциация и ръководство, хора с ниска професионална квалификация и без международен опит.
4)Гаранционният фонд се източва поради корупция на ръковоството му и умишлено несъбиране на вноски.
5)Кодекса за застраховането е нормативен недонос, като с приемането му горепосочените проблеми няма да бъдат решени.
#3 | от Застраховатeл | преди
Съгласен съм, но ми липсват факти по някои от точките.Ще бъда безкрайно благодарен за по-подробна информация – особено за надзорниците и Гаранционния фонд!
#4 | от Георги Бакалов | преди
Много точно казано от г-жа Канчева.
Ако не се защищават интересите на застрахованите лица тогава какво ще защищава г-жа Агайн? Може би интересите на политическата сила която я сложи на това място. Е, няма го кумеца Димитров, за да я съветва. Доста далечко е. Чак в Дубай. И грешките започнаха.
#5 | от Иванов бивш | преди
Г-жа Канчева посочва основния проблем : надзорниците не спазват законовите си задължения и угодничат очевадно на застрахователите. Това вече може да потвърдим с достатъчно факти.Изложихме проблема пред Европейската комисия, но от това там не се интересува никой.Нищо! Вече имаме достатъчно материали, за да запознаем на 26 юни ( след изборите ) някои от скептиците на разширяването в Германия и Австрия и да настояваме за мониторинг на глава 23 - защита на потребителите и тяхното здраве.Можем от сега да се обзаложим, че все някой ще порови в кофата "застрахователен надзор".
#6 | от Георги Бакалов | преди
Влизането на България в Европейския съюз ще доведе до значителни промени както в Закона за банките, така и в Закона за банковата несъстоятелност. Причината е, че страната ни изцяло ще трябва да се съобрази с директива 2001/27/ЕО. Тя разпорежда при процедурите по оздравяване и ликвидация на банка, чиято централа е в държава от ЕС, да има пълна равнопоставеност между всичките й кредитори. Според експерти от БНБ най-важното последствие от въвеждането на тази директива е, че актовете за отнемане на банков лиценз ще могат да се обжалват пред съда.
А кога ще може да се обжалва отнемането на застрахователен лиценз?
#7 | от Застраховатeл | преди
Валидни за 16:10 31 Януари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8800
GBP 2.4796 2.4887 2.3371
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив