Блицинтервю с Кирил Ананиев, зам. министър на финансите
Господин Ананиев, какви са подводните камъни на бюджет 2004, какви бюфери предвиждате?
- Естествено както всяка година и за 2004 г. предвиждаме буфери. Имаме резерв за
структурни реформи. Другият е по отношение на размера на текущото финансиране. То ще е в размер на 93% от разходите. Знаете, че вече пускаме на министерствата лимит за разходи, а не за субсидия.
Така че тези 7% са буфер, който ще освободим, когато сме сигурни, че няма да бъде нарушен бюджетният дефицит.
Следователно през годината министерствата ще получават 93% от утвърдения размер на разходите им?
- Да. През тази година те получаваха 88% от субсидията. Разбира се, имаме
резерв за структурна реформа, който също е буфер в бюджета. 88% от субсидията бяха буфер от около 400 млн. лв., а 93% от разходите са около 330 млн. лв. Т. е. ведомствата ще бъдат в по-добро
положение, отколкото през тази година. Буферът е по-малък, тъй като оценката ни за няколко години показа, че в крайна сметка стабилната финансова политика и по приходите, и по разходите води до
неизползването му и накрая винаги го активираме. Решихме това активиране да бъде по-плавно, вместо в последните два-три месеца рязко да се увеличават разходите. Тогава се правят не толкова
целесъобразни и ефективни разходи само и само да се похарчат парите.
Как гледате на коментарите, че данък печалба още трябва да бъде максимален?
- В другите страни величината му се движи между 15 и 20%, така че ние сме намерили добро равнище.
Намалението е сериозно - това са 4 пункта и с бюджета за 2005 г. очакваме нови 4.5% - мисля, че темпът на намаление е добър. Всичко това се гледа, разбира се, в контекста на фискалната стабилност
на държавата. За бизнеса се освобождават 150 млн. лв., а ако то беше само пункт и половина /при 22% ставка/, щяха да бъдат 100 млн. лв. Разликата пък между ставка от 20 и от 19.5% е само 18 млн.
лв. по-малко приход за бюджета.
Само 36 млн. лв. ще струва на бюджета увеличаването на необлагаемия минимум с 10 лв., защо се въздържахте от тази стъпка?
- Това е въпрос на баланс на политики и такова
е решението на правителството и на управляващата политическа сила. Някои политики се извеждат като приоритет, не може всички мерки да бъдат приложени едновременно. Като експерт аз не бих направил
тази стъпка. Надявам се, че през 2005 г. ще бъде вдигнат необлагаемият минимум.
Има ли различия с проекта на ВСС и очаквате ли скандали?
- Убеден съм, че намерихме доброто равнище на разходи за съдебната власт. Целта е да се осигурят реформите по глава
24, затова предвиждаме допълнително около 60 млн. лв. за съдебната власт. Има различия, но мисля, че няма да има скандали, защото съм провел срещи с ВСС, уточнихме всеки показател от бюджета им,
размерите на заплатите, издръжката и капиталовите разходи, включително и като размер, и като философия на техния бюджет. Стигнахме до подписването на меморандум, в който те, разбира се, изразяват
желание за още по-голямо подобряване на показателите, но мисля, че нашите разсъждения бяха възприети от бюджетната комисия за ВСС.