Матиас Мaак, Управляващ директор на HDI International Holding AG и Председател на Надзорния съвет на "ХДИ" Застрахователно АД: Българският застрахователен пазар е малък, но му предстои активен процес на развитие през следващите 10-15 години
Господин Мaак, какво продиктува смяната на името на застрахователната ви компания в България преди няколко месеца?
- Промяната на името е част от един по-мащабен процес, който тече в цялата група в Германия. Името на нашата група вече не е HDI, а Таланкс. Тя се позиционира на пазара в сектора на финансовите
услуги - първично общо и животозастраховане, презастраховане, управление на активите. Таланкс е multibrand група, като HDI е само една от марките, с която оперира на пазара. Нашето дружество (като
под "нашето дружество" разбирам дружеството, което представлявам аз - HDI International Holding AG) в момента отговаря за компаниите на групата извън Германия, заети в областта на общото и
директното животозастраховане. Дружествата в чужбина, заети в общото застраховане, в началото на 80-те години се казваха "Хановер Интернешънъл", което се обяснява с факта, че седалището на Групата
е в град Хановер. В определен момент беше взето решение тези дружества да се преименуват на HDI, като с това име излезем единно в рамките на конкретните пазари.
Бихте ли разказали нещо повече за групата HDI?
- Доскоро всичките ни дружества бяха доминирани от едно сдружение за взаимно застраховане - HDI застрахователно акционерно дружество, Абревиатурата "HDI" означава Съюз за гражданска отговорност на
немската индустрия. Този съюз е основан през 1903 г. от немски индустриалци с идеята за взаимно застраховане на участниците в обединението. Акцентът тогава е бил поставен върху договорите за
гражданска отговорност. През 1920 г. е основана друга компания, позиционирана в общото застраховане. На базата на това коопериране е възникнал HDI в сегашната му форма. Едно от най-важните събития
в историята на HDI настъпва през 1966 г., когато е основано Хановер Ре - едно от петте най-големи презастрахователни дружества в световен мащаб в момента.
Тъй като в HDI няма акционери, а членове с право на глас, като управлението се осъществява от Общото събрание, през 1998 г. беше основано акционерното дружество Таланкс с идеята през 2005 г. то да
излезе на международния пазар с емисия акции. Като цяло в рамките на групата има 150 дружества. Най-голямото от тях е Хановер Ре. Имаме дружества за управление на активите, дружества за
индустриално застраховане, дружество за финансови услуги, презастрахователни дружества. Партнираме със Ситибанк и Пощенска банка. Що се отнася до сегмента, ръководен от HDI International Holding
AG, дружествата в него се намират предимно в Европа (единственото изключение е дружеството ни в Бразилия). Ако говорим за обем на бизнеса, премийният приход на цялата група за 2003 г. е около 15
млрд. евро. Резултатът преди облагане с данък е 825 млн. евро.
Имате ли амбиции за присъствие на животозастрахователния пазар у нас?
- В момента в рамките на групата нямаме намерение да присъстваме на животозастрахователния пазар в България. Разбира се, това наше становище може да се промени след 2-3 години. Стратегията ни в
момента е да развиваме дайността си на българския общозастрахователен пазар. На 20 ноември 2000 г. ние основахме дружство "на зелена поляна" с нашия партньор ЦКС и смятам, че ще продължим да вървим
по този път. Наскоро придобихме 90 на сто от капитала на дружеството, но стратегическото ни партньорство с ЦКС ще продължи и в бъдеще. Освен това увеличихме капитала с 1,1 млн. лева, като
съществува договореност с нашия партньор за ново увеличение на капитала в началото на 2005 г.
Господин Маaк, от позицията на времето считате ли, че инвестицията ви у нас е успешна?
- Има два отговора. Първият е "да". Трябва да се знае, че независимо къде се прави инвестиция "на зелено", задължително има период от минимум 7 години, след изтичането на който може да се очаква
възвръщаемост. В този смисъл смятам, че сме на правилен път. Другият отговор също е "да", защото в момента преизпълняваме задачите, които сме си поставили, а това може само да ни радва.
Как гледате на въпроса за придобиването, поглъщането на компании ...
- Нямаме конкретни планове към момента. Изхождам от това, че в следващите 5-7 години пазарът ще се преструктурира и ние ще следим отблизо този процес. Когато купуваш нещо, то трябва да пасва
на съществуващата ситуация. Нашата стратегия не е да купуваме нещо голямо, а да инвестираме разумно.
Предвиждате ли по-аргесивно поведение на българския пазар?
- Нямам нищо против агресивността, но смятам, че най-важен е резултатът под линия. Опитът сочи, че едно агресивно поведение и рязко повишаване на продажбите води до влошаване на крайния резултат.
Затова ние сме избрали не толкова агресивен път, а път, който да ни дава възможност да се развиваме стабилно и сигурно.
Вие бяхте една от малкото компании, лицензирали "Зелена карта". Защо реално не продавате продукта?
- Това е един изключитело труден и свързан с висока щетимост бизнес и поради тази причина все още се въздържаме да се включим активно в пазара за продажба на "Зелена карта".
Може ли да се адаптира огромният застрахователен опит на HDI за българския пазар?
- Разбира се, не всички продукти можат да бъдат адаптирани. Наясно сме, че българският пазар е самостоятелен и на него важат други правила и закони. Задачата ни е по един колегиален начин да
предупреждаваме, къде да се внимава. За една малка компания е трудно да пласира рисковете и да ги презастрахова. Но в лицето на HDI България имаме прекрасен и компетентен партньор.
Каква е оценката ви за българския пазар?
- Българският пазар е малък, но му предстои активен процес на развитие през следващите 10-15 години. Безспорно, той ще остане малък, но за сметка на това атрактивен за инвеститорите. Нашата
корпоративна политика предвижда, както да запазим присъствието си на големите и наситени пазари, така и да завоюваме по-добри позиции в по-малките пазари, какъвто е българският.
Да разбирам ли, че пазарът ни ще привлече още сериозни ивеститори в бъдеще?
- Като се има предвид, че на България предстои да влезе в ЕС, е нормално да се очаква, че и други големи инвеститори могат да дойдат тук.
Правителството се стреми да уеднакви българската законодателна застрахователна рамка с тази в европейските страни. Какви са впечатленията ви по този въпрос?
- Българският Търговски закон се базира почти изцяло на германския и швейцарския опит и то най-вече по отношение на надзора, а това улеснява моето разбиране на пазара. Прави ми впечатление обаче,
че в България често се сменя ръководството на застрахователния надзор, което затруднява контакта между него и дружествата, а такъв определено е необходимо да има.
Повечето от застрахователните компании у нас се оплакват от високия корпоративен данък ...
- Данъците винаги са високи. В България проблемът е, че данъкът е върху оборота. Това, което не мога да разбера, е как е възможно да плащаш данъци, при положение, че имаш негативен резултат. Нашето
дружеството например започна от нулата и в момента все още е в една предфинансова фаза, когато резултатът е отрицателен. Въпреки всичко обаче ние си плащаме данък върху премиите, както и
данък върху комисионите, които получаваме от презастрахователя и, в крайна сметка, имаме негативен резултат. Това е нещо, което оценявам като незадоволително и лишено от логика. Трябва
да се намери баланса между приходи и разходи, и да се види, какъв е излишъкът, върху който да се плаща данък. Например в Австрия данъкът върху печалбата е 25%, т.е. изключително нисък, в Германия е
около 40%, но винаги е на база облагаема печалба.
Какво да очакваме от вас в краткосрочен план?
- Най-общо бихме желали продължаваме да се изкачваме нагоре в класацията на общозастрахователните дружества, в която за момента заемаме 15-та позиция. В дългосрочен план предвиждаме да се изкачим
до 10-та позиция. Не е задължително обаче това да стане на базата само на органичния растеж. Възможно е закупуване на дружество или портфейл, ако разбира се бъде предложена някаква разумна сделка и
ако това дружество или портфейл паснат на съществуващата ситуация, както и на нашата стратегия.
А какъв ще е акцентът в бъдещата работа на българското ви дружество - автомобилно застраховане, селскостопанско застраховане, индустрия?
- Основният акцент за нас ще е автомобилното застраховане, както и имущественото и застраховането на земеделски култури. В България не виждаме нашето дружество да се развива като индустриален
застраховател. Тук правя уговорката, че за нас индустриално застраховане е застраховане на интересите на клиент от ранга на Фолксваген, например. В България, разбира се, ще застраховаме малки
индустриални рискове, но не и нещо по-голямо и мащабно.