При нова кола ще намаляваме сумата за "Гражданска отговорност", казва Максим Сираков
20 дни преди Нова година шофьорите още не знаят кога и как може да си платят задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Поради ожесточената борба за клиенти компаниите до последно
изчакват, за да видят какви цени ще предложат техните конкуренти. Членовете на Асоциацията на българските застрахователи не приеха единни правила как да се продава застраховката и дали за поредна
година ще се дават бонуси за привличане на клиенти. "Стандарт" потърси за коментар за ситуацията на пазара изпълнителният вицепрезидент на "Алианц България холдинг" Максим
Сираков.
Г-н Сираков, има ли опасност навръх Коледа шофьорите да висят на опашки за застраховки "Гражданска отговорност"?
- Според мен няма проблем с придобиването на полиците, а с това, че се повишават техните цени. Не мисля, че ще има огромни опашки и някои ще остане без застраховка. Има достатъчно застрахователни
агенции и брокери, от които може да бъде купена полицата. По-голям проблем е, че закъснява пускането им.
Защо се стигна до забавянето?
- Закъснението е свързано с една промяна в Закона за застраховането, която беше внесена в началото на годината в парламента и беше приета чак през септември. След което трябваше да бъдат направени
промените в наредбата за задължителното застраховане и други подзаконови актове. Това забави още повече стартирането на новите застраховки. Но тези промени бяха наложителни, тъй като се променя
периодът, за който ще важи полицата. Вече не е задължително договорът за "Гражданска отговорност" да се сключва от 1 януари до 31 декември. Той може да бъде за различен срок, но минимум един месец,
и през различно време. Основната цел на промяната беше да се избегне именно това фиксирано начало и кампаниите, затрудняващи и граждани, и застрахователи.
Да, но в случая ще стане точно това. Всички шофьори ще се втурнат да се застраховат до 31 декември, за да бъдат изрядни още в първия ден на 2004 г.
- Убеден съм, че застрахователите ще съумеят да обслужат всички желаещи. Този проблем ще е само до края на годината. Направените промени обаче са от полза за хората.
Ще доведе ли очакваното двойно увеличение на цената на полицата до отлив в продажбите?
- Може би действително за някои високите цени ще са проблем. Но аз мисля, че 100-200 лв. като годишна премия не са непоносими. Въпросът тук е каква е причината за това повишаване на цените. А тя е,
че от 1 януари двойно се повишават лимитите на застраховките. Важно е хората да знаят, че застраховката се прави заради трети лица, които не са виновни за инцидента. По пътищата в България средно
загиват около хиляда души годишно и 8-10 хиляди са ранените. За да бъде намалено страданието на тези хора и те да посрещнат това достойно, се наложи да се увеличат сумите, които се вземат от
виновника. Разбира се, човешкият живот няма еквивалент, но поне в някаква степен едно евентуално добро лечение да може да се плати. Увеличението на застрахователните суми от 200 хил. на 400 хил.
лв. цели именно това. Тогава и отговорността, която застрахователите поемат, е много по-висока и това предизвиква повишаване на тренда.
И сега едва половината от правоимащите шофьори се застраховат. Не смятате ли, че с увеличаването на полицата техният брой ще намалее още повече?
- Това наистина е проблем. Но повишаването на премиите, свързано с повишената отговорност и застрахователна сума, е неизбежно. Едновременно с това асоциацията на застрахователите със съдействието
на държавните органи търсим пътища да се повиши тази събираемост. За да стане действително 90 и повече процента, както е в Европа. Когато постигнем това и хората си изпълнят задълженията, тогава и
финансовият натиск ще бъде по-малък, а повишаването на премиите няма да е толкова голямо.
Как според вас може да стане това?
- Има няколко различни начини, например като се повиши контролът по пътищата. За целта ще бъдат въведени стикери, вероятно от средата на следващата година. Контролът ще се осъществява от пътната
полиция. Другият начин е създаването на информационна система, в която ще бъдат въведени всички действащи застраховки и щети. Данните ще бъдат непрекъснато актуализирани и сравнявани с тази на КАТ.
Така автомобилите, които не са застраховани, лесно ще бъдат откривани. Истината е, че трябва по-голям контрол от страна на държавата, за което и ние от асоциацията също настояваме. В повечето
страни в Европа например това деяние е криминализирано. Ако нямаш застраховка "Гражданска отговорност", се счита за престъпление, за което се лежи в затвора. Настояваме това да се въведе и в
България. Глобите у нас също са много ниски, до 500 лв., и затова не може да се постигне истинският ефект.
Вие на няколко пъти споменавате за изискванията на Евросъюза. Какви са те в застраховането?
- В застраховането са много, трудно мога да ги изброя. Но по отношение на "Гражданска отговорност" най-важното е да бъдат завишени застрахователните суми. До 2006 г. за неимуществени вреди трябва
да станат 700 000 лв. за едно увредено лице и 1 млн. за повече от едно. Това е много голямо завишение на лимитите на отговорност, но при нас ще стане по плавен начин, за да може българското
население да го понесе. Освен това ще се търси по-точно определяне на риска в зависимост от конкретното лице. Ще зависи от качествата на шофьора и от тези на автомобила. На водачите, които не
предизвикват произшествия ще им бъде намалявана тарифата и обратно. Възрастта на шофьора, стажът му зад кормилото, професията и други лични качества също ще бъдат отчитани. Внимателно ще се оценява
и автомобилът - колко е използван, като за критерий се взимат отчетените километри. По-малко караният съответно се облага с по-ниска премия. Без застраховка може да остане само автомобил, който
официално и по законния ред е спрян от движение.
Кога трябва да бъдат синхронизирани напълно всички законови изисквания у нас с тези на ЕС?
- Някои от изискванията вече са залегнали в новата наредба за задължителното застраховане и още от 2005 г. ще започнат да се изпълняват. Например премахването на кампанийността при сключването на "Гражданска отговорност", по-точно тарифиране, по-точно определяне на премията с различни, много на брой рискови фактори. Те обаче ще се въвеждат постепенно от застрахователните дружества.
E TAKA ANONIMEN ;AKO IMASH ZASTRAHOVKA SHTETE PUSNAT AMA AKOE NEKOI DRUG