Седрик Шо – новият изпълнителен директор на Сожелайф България, който пое управлението на компанията от декември 2009 г., пред Insurance.bg
Г-н Шо, това е едно от първите ви интервюта в България. Бихте ли се представили като за начало – къде сте работили досега, какъв е вашият опит, както и какво е състоянието, в което
заварихте компанията?
На 34 години съм. Завършил съм Института за стопанско управление в Париж – магистър по стопанско управление и маркетинг, университета Стафордшир (Великобритания) и юридическия факултет в Института
за политически науки в Тулуза. Работил съм досега в традиционни застрахователни компании като АХА, занимавайки се с инспекция и търговски мениджмънт. Имам опит и в областта на консултациите в
застраховането, както и в голям застрахователен брокер. От 2006 г. работя за Societe Generale – като началник на отдел Международно сътрудничество, директор на клоновете на SOGECAP в Германия и
главен оперативен директор в животозастрахователното дружество от групата на Societe Generale IndiaBulls, проектът им в Делхи.
Относно състоянието на компанията – според мен развитието на Сожелайф е много успешно. За тези две години и половина, откакто е създадена, тя вече има 2,45% пазарен дял от животозастрахователния
пазар в България. Премийният ни приход за 2009 г. е 5,3 млн. лева, имаме повече от 86 хил. клиенти. А което е още по-хубаво, предстоят ни още много проекти. Което означава, че въпреки трудната
икономическа ситуация, особено за животозастрахователния сектор, където спадът е близо 19%, продължаваме да се развиваме.
Какъв е финансовият резултат на компанията за 2009 г.?
Към момента все още не сме стигнали до печалба. Точните цифри се обработват, така че ще бъдат ясни в края на март.
Тези 86 хил. клиенти, за които говорите, предимно клиенти на банката ли са?
В по-голямата си част – да, тъй като нашият модел е банково застраховане. Разбира се, същевременно търсим и вече имаме и други партньорства. Силата ни е именно в нашето ноу-хау за интеграция на
застрахователните продукти в други съществуващи – продукти на банката, на небанкови финансови институции, или на други субекти, които предлагат продукти и услуги.
За какъв тип продукти по-точно става въпрос?
Например, кредити, отпускани от небанкови финансов институции, за финансиране на покупки. При търговията на дребно със стоки за домакинствата или предприятията, за които се ползват кредити – за
покриване на допълнителния риск, който се поема от клиента или от предприятието, застраховката има своя смисъл.
Имате ли вече такива партньорства или тепърва ще търсите?
Вече имаме и търсим много повече.
Бихте ли споменали някои от съществуващите?
За момента не съм сигурен дали имаме съгласието на партньорите си да ги огласяваме, така че предпочитам да се въздържа.
Какво наложи смяната на мениджмънта на компанията въпреки, както казвате, добрите резултати?
Необходимостта да продължим да се развиваме добре и да имаме добри резултати. Нека не забравяме, че създаването на ново дружество, тръгвайки от нулата, никак не е лесно – това е изключително голяма
инвестиция на време и енергия. Може би обаче по-основателната причина е, че политиката на Societe Generale е да сменя хората на ключови позиции на всеки 3-4 години, и не само да им даде
възможност да пътуват, а за да направи възможна обмяната на опит и на добри практики. За млада компания като Сожелайф пристигането на нов човек означава нов поглед върху ситуацията – предишният
мениджмънт може би е третирал въпросите по един начин, а разбира се, те винаги могат да бъдат погледнати и с друго око.
Т.е. г-н Луарн е „изчерпал енергията си“ за две години и половина от създаването на компанията? Вие колко време си давате?
Г-н Луарн беше много доволен от работата си тук, едновременно с това – и от възможността да замине. В момента всъщност той е в Гърция. Ние сме тук, за да изпълним определени мисии за определен
период от време – 3-4 години. На практика Ян Луарн беше в България от 2006 до края на 2009 г. - така че, процедурата е спазена!
Какви са вашите цели, които си поставяте като нов мениджър на Сожелайф, и как ги виждате като изпълнение във времето?
Моята цел е да бъда в услуга на нашите клиенти. Важното е човек да има елементарни цели. Имаме два типа клиенти: от една страна – дистрибуторите и партньорите на компанията, а от друга – крайните
клиенти като фирми или физически лица. За партньорите си, като банков застраховател, искаме да осигурим добри продукти, които им позволяват да добавят възможно най-голяма стойност към обслужването
на техните клиенти. Това всъщност отвежда към втория тип клиенти – компании и физически лица, които са тези, които в крайна сметка купуват продуктите на Сожелайф. Бихме искали крайните ни клиенти
да са добре обслужени, добре информирани, когато купуват продуктите ни.
Важно е да направим особено усилие за обяснението и съветването на клиенти, които са заинтересовани от животозастрахователни продукти и искат да ги купят, но които не могат точно да дефинират
нуждите си, защото се случва да имаме нужда от застраховка, която не познаваме.
Смятате ли, че само доброто обяснение ще е достатъчно, за да повиши продаваемостта на животозастрахователните продукти? Как в период на криза бихте могли да убедите хората да си купят
застраховки „Живот“ – не е ли това последното нещо, в което те биха вложили пари?
Обяснението е само един елемент, който, разбира се, не е достатъчен. Но понякога човек има нужда от застраховка, а не го осъзнава, или пък може би го осъзнава, но не е наясно, че има съответното
решение. Колкото до кризата, със сигурност тя не е най-благоприятният момент, особено за дългосрочни спестявания. В Европа има изключително добре развити социални системи, които се явяват
„амортисьори“ на кризата и безработицата; дългосрочната заинтерсованост на хората от застрахователни продукти може да бъде засегната, но остава почти същата. Всичко това в страните от Западна
Европа се финансира с цената на дефицит на държавата, докато в България има много по-малки социални покрития и инструменти, които могат да изиграят омекотяваща роля в кризата. Тук на практика
цялото влияние на кризата се прехвърля директно върху хората и компаниите, и се изразява в намаляването на финансови ресурси и способността за спестяване. Но пък хубавото в България в
момента,за разлика от други страни, е че има балансиран бюджет.
Казахте, че развивате предимно банково застраховане, но планирате ли изграждане на собствена клонова мрежа, обучение на агенти, пускане на нови продукти?
Първите ни клиенти са клиентите на банката, а първата ни мрежа за дистрибуция са офисите на Societe Generale Експресбанк. Напълно сме интегрирани в банката и като стратегия за развитие, и
като продукти. Благодарение на банката имаме покритие в национален мащаб, което включително и през 2009 г. продължава да се развива, въпреки кризата, с откриването на 5 нови офиса. Развитието на
собствена мрежа за момента не е наш приоритет. Все пак оставаме отворени към всички възможности, но засега имаме капацитета на банката.
Работите ли със застрахователни брокери?
Имаме контакти, но нямаме нищо конкретизирано с подобен тип партньори. Брокерите са важна част от пазара и за нас е важно да имаме добро сътрудничество с тях – дали на различни пазари или при
различни типове целеви клиенти...
Що се отнася до новите продукти – само от началото на 2010 г. лансирахме три нови продукта заедно със Societe Generale Експресбанк, планираме и други през годината.
Какви конкретно са очакванията ви за тази година – за запазване, за увеличаване на пазарния дял?
Очакваме да постигнем много повече от това, което имаме. Да продължаваме да се развиваме и да ставаме все по-големи. Това е много силна амбиция, особено като се има предвид спадът на пазара през
2009 г. Нямаме за цел да станем най-голямата животозастрахователна компания в България, но искаме да бъдем най-добрите. Ние сме млада компания, която е създадена отскоро. За разлика от останалите,
това, което мислим, че ще постигнем през 2010 г. и към което се стремим, е да предлагаме качествени услуги. Разбира се, това няма да стане в рамките на една година – началото беше поставено от моя
предшественик, сега аз поемам щафетата... Къде точно се намира линията, след която можем да кажем, че сме най-добрите – това никой не знае, могат да го твърдят единствено нашите клиенти.
Имате ли представа дали Societe Generale ще се впусне в България и в общото застраховане?
За България – нямам представа. Societe Generale съвсем наскоро направи нова бизнес линия – застрахователна, която включва както животозастраховане, така и общо застраховане. За момента
присъства най-вече в животозастраховането и то е развито на международно ниво. Разбира се, целта в бъдеще е да бъдат развити и двете линии. Лично аз имам опит и в общото застраховане, така че за
мен би било удоволствие да работя и в тази сфера.