16 Юли 2020, 19:26 Днес (10) | Вчера (10)

Трябва да бъдем умни и да продължим да следваме европейския път

16 Юли 2012 11:00 ИНСМАРКЕТ по статията работи:
A+ A-
Последна редакция: 16 юли 2012, 11:16
allianz.com

В интервю за германския вестник "Велт ам Зонтаг" главният изпълнителен директор на застрахователния гигант Allianz Михаел Дикман коментира настоящата ситуация със задлъжнялостта в еврозоната и бъдещето на Европа

В: Г-н Дикман на фона на създалата се ситуация в еврозоната Вие как се определяте – като германец или европеец?

Виждам себе си и като германец и европеец.

В: Но кое стои на първо място?

Факт е че имам германски корени. Забелязвам това особено когато става дума за футбол.

В: Ще дойде ли момент, когато хората от Стария континент няма да мислят толкова за националната си принадлежност, а ще се чувстват просто европейци?

Това скоро ще бъде факт. За моите деца и техните приятели предимствата на обединена Европа са вече са факт. Те не искат да бъде изгубено постигнатото до момента. И ако питате мен като мениджър, аз имам изцяло европейската перспектива. Европа е нашият вътрешен пазар,а  не само Германия.

В: Но корпорациите се възползват от единния пазар, докато данъкоплатците носят рисковете?

Не е несправедливо да се каже, че корпоративните мениджъри са про-Европа, само защото искат да защитават своите източници на приходи. Не бива да се разделят интересите на една компания от националните интереси или тези на данъкоплатеца.

Ние не искаме еврозоната да бъде унищожена, тъй като това ще има непридвидими последици не само за бизнеса, но и за социалните системи и въобще нашата глобална конкурентна позиция.

В: От друга страна евроскептиците ще кажат, че точно сега ние в Германия сме в ситуация, когато всеки следващ месец поемаме нови рискове?

Аз не вярвам в това. Въпросът не е колко плаща Германия, а за какво. В дебата за Европа трябва да се гледа в перспектива.

Днес в Германия има 80 милиона души, а във Франция има 65 милиона. След около 30 години обаче те ще се изравнят. Някои икономисти казват, че нашата икономика току-що е достигнала своя връх на производителността. Така че силната позиция на Германия днес, няма да бъде възможна за поддържане утре.

В: Ясно е че тази Европа в сегашния си вид вече не работи. Въпросът е каква е алтернативата?

 Трябва ли наистина просто кажем, че сме направили грешка с обединението на Европа и въвеждането на  еврото и да се върнем отначало? Мисля, че това е дълбоко погрешно.

В: Много хора биха искали да си върнат обратно германската марка. Възможно ли е това?

Теоретично всичко е възможно. Въпросът е какви последствия ще има. Ние застрахователите сме изчислили какви икономически ефекти ще има от връщането към германската марка. При този сценарий Германия ще се плъзне в дълбока депресия, брутният вътрешен продукт ще отчете спад от двуцифрени стойности за определен период. Но като цяло спадът на икономиката ще е около 25 на сто в рамките на пет години.

В: Защо се правят подобни изчисления?

Става дума за управление на риска. Дори и да се има предвид нещо, което би било огромна грешка и е малко вероятно.

Не става дума само за застрахователната индустрия. Нашите изчисления показват, че връщането към марката би било безотговорно. Така че трябва да спрем с подобни спекулации.

В: Тогава не можем ли да постигнем повече с реформи, а не със заплахи за напускане на еврозоната?

Разговорите за напускането на еврозоната имат драматичен ефект, но няма политик, който би искал да рискува. Мисля, че трябва да бъдем по-умни и да продължим да следваме европейския път. През последните две години бяха създадени механизми, като Европейския фонд за финансова стабилност, с които да помогнем на страните в криза да преодолеят проблемите.

В: Но пазарът не се показва много вяра в тези инструменти?

Какво е "пазарът"? Инвеститори, които седят върху трилиони в ликвидни средства и биха искали да инвестират тези пари. Но само в среда, която предлага по-голяма сигурност.

В: Вие застрахователите сте част от тези големи инвеститори.  Какво би сложило край на вашата несигурност?

Основният въпрос за мен е да се измъкнем от това състояние на постоянни временни корекции и при това с ясна визия.Трябва да знаем отсега какви ще сме към 2020 година. Каква трябва да бъде Европа на бъдещето?  Кой ще бъде в клуба и кой навън.

В: Каква Европа ни е нужна – където всяка държава ръководи собствените си финанси или където всички плащат накуп?

От моя гледна точка всичко опира до по-силен политически съюз.  Това може да стане само с по-силно споделена отговорност и финанси. В същото време трябва да има ограничения за това колко една държава е отговорна за друга. Ако помагаме на другите, трябва някаква мярка за контрол. В противен случай този модел не може да получи подкрепата на мнозинството.

В: Какво точно означава това: фискален пакт според заложените критерии от Маастрихт или нов фискален съюз с общоевропейски бюджет?

И двете алтернативи са възможни.  Въпросът е кой моделможе да убеди хората в Европа.

В: Срещата на върха в ЕС от началото на месеца отвори врати за финансова помощ за закъсалите страни без тежки условия. Това правилно ли беше?

Да ви кажа истината, аз все още не съм сигурен какъв е резултатът от тази среща. Четох много по темата, но нещо изводите не са особено ясни. Ето защо съм изненадан от първоначалните еуфорични реакции на пазарите в резултат на срещата.

Очевидно инвеститорите са решили, че Германия е станала по-гъвкава по въпросите за дълга.

Защото до този момент смятаха, че помощ идва само при тежки условия, дори и да става дума за страна в тежка рецесия. Но това не е задоволително решение.

В: Става дума за бюджетни съкращения?

Основната задача е Европа да стане отново привлекателно място. Част от това решение е например, въвеждането на горна граница за данъци.

Провеждането на тежки реформи ще доведе до последващ растеж. Закъсалите държави могат да разчитат на европейските финансови механизми, но тук трябва да подчертая, че съм съгласен с  канцлера Меркел, че общи европейски облигации няма да могат да убедят инвеститорите, а Европа ще попадне в дългова спирала. Евентуалното им емитиране ще бъде краткосрочно решение за капитализация на някои проблемни държави, но без структурни проблеми те много скоро ще се окажат в същото сегашно положение.

В: При тази несигурност на пазарите можете ли да обещаете на клиентите си, че тяхната застраховка „Живот” е в безопасност?

Разбира се, нашите германски застраховки  "Живот" са безопасни и привлекателни, особено за всички, които искат да се възползват от инвестиционен продукт при голям инвеститор като Allianz.

В: Значи ли, че гарантирате възвръщаемост на клиентите си?

Сегашните крайно ниски лихвени нива не са ли предизвикателство към всяка застраховка "Живот".  Но ние сме калкулирали този риск дори и лихвите да останат на сходни нива в близките 20 до 30 години. Allianz ще е в състояние да изпълни задълженията си.

В: При хипотезата, че се разпадне еврозоната и икономиката се срине с двуциифрен спад? Тогава ще се окажем лице в лице с огромни амортизации?

Нищо не е сигурно, когато всичко е несигурно. Мога да се съглася с това. Но не всеки екстремален сценарий е реалистичен.  В крайна сметка ние не очакваме разпад на валутния съюз. ЕЦБ ще направи всичко възможно това да не се случи.

В: Така че вашият нов девиз е in Draghi we trust?

В момента на ЕЦБ има много отговорна роля и това е правилно.

В: Преди четири години казаахте, че рискът на националните дефицити много се подценява. Изглежда имате наистина пророчески талант. Къде се задава следващата криза?

Непрекъснато говорим за суверенния дълг. Но е време да погледнем сериозно към други проблеми, с които ще се сблъскаме скоро – особено с такива като здравните грижи и пенсионните системи.

Честни оценки и прозрачност са първата стъпка към истинското решаване на проблемите. Правителствата трябва да бъдат платежоспособни.  Това е основното условие, за да се възвърне доверието на инвеститорите. 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 06 Юни 2019
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7374
GBP 2.4796 2.4887 2.2067
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив