Първата асоциация, която всеки от нас прави при споменаването на думата "застраховка", е автокаско и "Гражданска отговорност" на МПС.
Първата асоциация, която всеки от нас прави при споменаването на думата "застраховка", е автокаско и "Гражданска отговорност" на МПС. Делът на тези застраховки в премийните приходи на българските
общозастрахователни компании определя и огромното значение, което те отдават на този продукт.
Всяка от компаниите формира различен профил на своето пазарно предложение, но предлаганите полици и условията по тях се свеждат до няколко основни пункта.
Какво да подготвите и кой подвид
да изберете
Предварителните условия за сключване на пълна автокаско застраховка, които застрахователите поставят на своите клиенти, са две. Застрахователят трябва лично да види и оцени във ваше присъствие
автомобила. Носете всички документи на колата и личните си документи. След сключване на договора колата ви трябва да бъде маркирана в специализирана фирма. Предпочетена от компанията. Често
използвана системата е "Секюрити марк". Но в повечето случаи това е задължително само когато се сключва пълно автокаско.
Подвидовете автокаско застраховки предвиждат различна степен на покритие. На най-ниско ниво са полиците, осигуряващи защита срещу пожар и природни бедствия (минимално автокаско). Следващото ниво е
частично каско и ще покрие разходите ви и при пътнотранспортно произшествие. При разширения вариант освен изброените вреди се предвиждат и такива, причинени от злоумишлени действия на трети лица,
например надраскване с твърд предмет. Най-предпочитано си остава последното ниво на защита - пълното автокаско, защото само то не изключва рисковете кражба и грабеж на МПС.
Над 90% от всички каско-полици у нас се именно такива.
Как се изчислява щетата при повреда на автомобила
Прави се опис-заключение на щетите и се описват всички засегнати и увредени части. Отчита се степента на възстановяване. Като помощно средство за определяне на точните стойности се използват т.
нар. таблици "Евро такс шваке". В действие влизат и още две таблици за определяне на цената на сервизния час (която е различна за всяка компания и е причина за големите различия в техните оценки на
щетите) и нормовремето за отделните поправки. След остойностяването на този опис, ако сте избрали експресна ликвидация, парите ви се изплащат.
Малко вероятно е уеднаквяването на критериите за оценка на щетите да бъде направено по взаимно споразумение, каквито очаквания има в застрахователните среди. По-сигурният начин може би е
нормативното регламентиране на проблема. Ако бъдат възприети минимални нива с цел оценката на застрахователя да не падне под определено ниво, това ще гарантира интересите на потребителите. В същото
време ще се запази пазарният принцип в предлагането на услугата.
По-специфичен е случаят с откраднатите коли. Тогава трябва "незабавно" да уведомите фирмата, която е извършила маркировката. В рамките на 24 часа задължително се подава и уведомление до съответната
компания застраховател. Иска се и служебна бележка от МВР, че кражбата е заявена. Малко са българските компании, които не предвиждат т. нар. "период на изчакване" и ще ви обезщетят, преди колата да
бъде свалена от издирване в МВР. Компаниите обвързват този период с конкретната застрахователна сума. За покритие до 10 000 лв. срокът обикновено е 3 месеца, до 30 000 - 6 месеца, а над 30 000 лв.
- 9 месеца. Целта е да се изчака дали няма да се намери автомобилът.
Как действа
системата
бонус-малус
Все по-актуална става и у нас широкоразпространената система на поощрения и санкции в областта на автомобилното застраховане. В основата є стоят две таблици. "Бонус" се дава, ако през предходната
година не сте имали изплатени обезщетения. Това е стимул да продължите да шофирате внимателно и безаварийно. Стойностите в тази скала са различни при всеки застраховател, но биха могли да имат
следния вид: след първата година без инцидент - 20% отстъпка от годишната премия, през втората - 30 процента, през третата - 40 процента. Обикновено това е максималната отстъпка и се достига през
третата или четвъртата година. Повечето български застрахователи вече са изготвили такава скала и я прилагат. По-различно стои въпросът за таблицата "малус" (санкция). В основата є стои идеята за
предпазване на застрахователя от "рискови" шофьори. По всичко личи, че тя още дълго ще бъде "мъртва" зона. Пречките са не само в липсата на единна базата данни, а и в страх, че може да бъде изгубен
клиент, макар и с висока щетимост.
За да заработи ефективно тя в помощ на застрахователя, ще трябва да се прилага във всички компании едновременно и да се използва единна база данни. Прокуристът на ДЗИ г-н Валери Алексиев неотдавна
подчерта на своя пресконференция, че въвеждането на системата бонус-малус във всички български компании би се отразило изключително позитивно на автозастраховането в страната. А изпълнителният
директор на ЗД "Бул Инс" АД г-н Йордан Кифов не скри възмущението си пред в. КЕШ от условията, при които застрахователите са поставени при продажбата на полиците "Гражданска отговорност на МПС".
Г-н Кифов изрази мнението, че докато "се застраховат "тенекиите" и качествата на водача не играят никаква роля в определянето на условията за сключване на застрахователната полица", няма и не може
да има нормална среда за развитието на този вид застраховки.