Най-големите европейски авиокомпании, сред които и германският национален превозвач "Луфтханза", въвеждат нови такси върху цените на билетите си, за да компенсират отлива на пътници и поскъпването на самолетното гориво.
Информация за предстоящото поскъпване на самолетните билетите се появи във в-к "Дневник", който цитира немската преса.
От 1 септември "Луфтханза" обяви, че ще премахне комисионните възнаграждения за услугите на туристическите агенции и вместо това ще въведе нова "глобална такса за услуги" при продажбата на билети.
Компанията вече е получила разрешението на федералната картелна служба новата такса да бъде в размер 30 евро за вътрешните и европейските линии. За по-далечните дестинации надценката ще бъде 45
евро. Таксата ще се начислява както при купуване на билета непосредствено на летището, така и при покупка по интернет или чрез туристическа агенция.
Втората такса, която влиза в сила от 24 август, ще бъде върху цената на самолетното гориво, което през последната година поскъпна с близо 45%. За вътрешните и европейските полети керосиновата
надценка ще е в размер на 2 евро в едната посока и на 4 евро при билет отиване и връщане. За презокеанските дестинации надценката е 7 евро в едната посока. Отделно от 1 юли авиокомпанията вече
увеличи основната цена на билетите си.
Новата стратегия за продажба на билети не прави германския авиопревозвач изключение в сравнение с останалите големи авиокомпании по света. Подобни стъпки планират да предприемат или вече са
предприели италианската "Алиталия", британската "Бритиш еъруейз", испанската "Иберия", швейцарската "Суис" и американските "Делта" и "Юнайтид еърлайнс", съобщи "Дойче веле".
В стремежа да компенсират загубите си въздушните компании стават все по-изобретателни. "Луфтханза" например обмисля въвеждането на допълнителни такси за пасажерите, които пожелаят да получат вместо
електронен билет разпечатано на хартия копие. Такава надценка вече въведоха други световни превозвачи. За "Луфтханза", "Ер Франс" и японската компания ANA размерът на тази надценка ще бъде 8 евро,
за финландската "Финеър" - 10 евро, а за швейцарската "Суис" - 15 евро. По този начин пътниците ще бъдат стимулирани да не се редят на опашки пред гишетата, а да купуват билети по интернет.
За туристическите агенции стратегията на авиокомпаниите е пагубна, коментира "Дойче веле". По прогнози на германското федерално обединение на туроператорите (DRV) това може да доведе до закриване
на 4500 агенции, занимаващи се основно с продажба на самолетни билети в Германия. По същите причини в САЩ преди три години туроператорският бранш изпадна в дълбока криза, която се утежни от
отдръпването на пътниците от пътуване по въздуха заради атентатите в Ню Йорк и Вашингтон. Неотдавна най-голямата европейска авиокомпания "Бритиш еъруейз" съобщи, че не е в състояние да плаща
поскъпналото самолетно гориво, поради което от 11 август въведе надбавка в цените на билетите на стойност от 2.5 до 6 лири стерлинги. "Разходите ни за гориво през 2004 г. ще бъдат с 225 млн. лири
повече", отбеляза главният финансист на британската авиокомпания Джон Ръштън. "Бритиш еъруейз" разчита да възстанови около 70 млн. лири стерлинги от загубите си чрез таксата върху горивото.