АПИ пак спря търга за въвеждане на системата
Повече от 1 млрд. лв. годишно губи страната от липсата на тол система. Това съобщи за "Монитор" Ивайло Константинов, член на парламентарната комисия по транспорт, във връзка с поредното спиране на
процедурата. Той коментира, че това води до финансова загуба за страната и най-вече за Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която разчита на този ресурс за по-добра поддържа на пътищата. По думите
му стопирането на търга не е добре от гледна точка на фиска, но е правилно по отношение на прозрачността на процедурата, защото ако има нередности, те трябва да бъдат отстранени. Вчера пътната
агенция съобщи официално, че всички действия по процедурата спират, заради постъпили 3 жалби срещу процедурата.
От АПИ уточниха, че по търга няма да се извършва нищо, докато не се произнесат компетентните органи.
Шест кандидати имаше за изграждане и въвеждане на електронна система за събиране на тол такси от автомобилите над 3,5 т., стана ясно в края на миналата седмица, когато изтече срокът за подаване на
оферти. Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 19 месеца. Индикативната й стойност е 200 млн. лв. без ДДС. Това е поредно прекратяване на процедурата, като само от началото на годината
търгът се спира за втори път.
Тол системата е по-справедливият начин за определяне на пътните такси, въпреки че ще има финансово отражение за превозвачите, това коментира Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на
международните превозвачи. По думите му браншът подкрепя въвеждане й, но ако обхваща само магистрали и първокласни пътища, които са част от европейските коридори. Такива са например трасетата Видин
– Монтана – Враца – София и Русе – Велико Търново – Лесово. За нас не е приемливо второкласни и третокласни пътища да бъдат обвързани с тол системата, посочи още Арабаджиев. И поясни, че според тях
таксите, които ще се съберат от тези трасета, ще отидат по-скоро за поддръжката им и няма да останат суми, които да бъдат инвестирани в нови участъци. Една от целите на електронната система е да се
обхване транзитния превоз, който върви по аутобаните, а и е повече от местните превозвачи, коментира още експерта.
Как ще се отрази финансово тол системата на превозвачите все още не е ясно, защото няма обявени параметри. Но е ясно, че ще се плаща повече категоричен беше Арабаджиев.
Той съобщи още, че положението по границите не е никак добро, а в последните 10 дни има сериозно напрежение на Кулата. По думите му в края на седмицата браншът ще има среща с новия шеф на Агенция
"Митници" Георги Костов, на която превозвачите ще представят исканията си. Те ще настояват през граници с държави-членки на ЕС като Румъния и Гърция, да се минава най-много за 2 часа. А чакането на
граничните пунктове със страни извън общността, например Сърбия и Турция, да не е повече от 4-5 часа. Затваряне на граници в знак на протест от страна на български превозвачи вече може да няма.
Арабаджиев обясни, че няма да се използва този начин, защото той работел срещу превозвачите. За това ще бъдат търсени други механизми и форми на стачка, но все още не е ясно какви ще са те.