Споделените пътувания засега не се забраняват, но и не се регламентират в закона, както препоръча ЕК
Измамени клиенти в таксито вече ще могат да се оплачат на инспекторите при проверка, че шофьорът ги лъже.
По-големи правомощия при проверките на такситата ще получи ДАИ с промени в Закона за автомобилните превози, които вече са внесени от правителството в парламента. Ако таксито вози клиенти, а не е
пуснат например апаратът, инспекторите от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (известна като ДАИ) ще снемат сведения от пътниците. Това коментираха пред "Сега" от ресорното
Министерство на транспорта.
В момента в подобни случаи законът не дава защита на потребителите на транспортната услуга. Дори и ДАИ да направи проверка и да установи нередност, се оказва, че таксиджията се измъква с
обяснението, че в момента вози близки без заплащане. Често при качването на такси на клиентите се казва: "Ще ви закарам, но за 5 лв." като тази сума е повече, отколкото би отчел апаратът. Това
става най-често при превоз на къси разстояния. В тези случаи, ако ДАИ спре жълтия автомобил за проверка, инспекторите ще имат право да вземат сведения от пътника, че се извършва нерегламентиран
превоз.
В други случаи при проверка шофьорите се оправдават, че вече не работят като такси. Колата обаче е с лепенки, които подвеждат клиентите, а парите не се отчитат. За тези нарушения в закона са
предвидени глоби от 1500 лв. и спиране на автомобила от движение за 6 месеца.
От транспортното министерство изрично уточниха пред "Сега", че промените, които са одобрени от правителството, не са насочени срещу споделените пътувания. Неотдавна дейността на платформата за
споделени пътувания "Юбер" беше забранена с решение на съда, след като в КЗК бяха подадени жалби от лицензиран таксиметров превозвач. В законодателството засега не е предлагана забрана на
споделените превози, но няма и правила, които ясно да регламентират как може този вид транспорт да действа, без да бъде атакуван от закона. Наскоро Европейската комисия излезе с критики и насоки
към държавите в ЕС, включително и България, които не подпомагат и дори възпрепятстват развитието на споделените бизнеси.
Преди време транспортният министър Ивайло Московски се обяви за разтоварването на ДАИ от прекомерните й правомощия. Това стана след корупционния скандал около вече бившия шеф на ДАИ Цветелин
Цветанов. Последваха критики от главния прокурор Сотир Цацаров, че в един контролен орган е концентрирана твърде много власт, което автоматично поражда условия за корупция. Затова Московски
предложи обединяването на контролните функции на пътя в една институция - например пътната полиция. В момента, ако КАТ спре товарен автомобил и иска да провери дали са спазени регламентите за
почивка, трябва да повика екип на ДАИ за измерване на тахографа. Все още обаче от ведомството на Московски не са представили предложения за такива текстове. Бяха подготвени само промени за затягане
на режима за подготовката и изпитите на кандидат-шофьорите.