Китайският застрахователен пазар, който едва навърши десет години, отбелязва силен ръст, подкрепен предимно от липсата на други сериозни алтернативи за социално подсигуряване в страната. Въпреки това обаче, секторът тепърва ще трябва да догонва събратята си от други части на света.
Докато застрахователните компании в Китай отчитат добри резултати от гледна точка на продадените полици, на тях все още им липсва опит относно това как да управляват събраните приходи. Засега тези
дружества могат да инвестират главно в държавни ценни книжа и банкови депозити.
"Те не могат да преживяват завинаги единствено на гарантирани от държавата инструменти" - предупреждава Анди Кси, главен икономист за Азия към Morgan Stanley в Хонг Конг.
"Ръстът в индустрията не е проблем. Проблемът се състои в това къде да се инвестират премийните приходи. Управлението на риска е на наистина ниско равнище."
Застраховането бе въведено в Китай в началото на 90-те години като експеримент в южния град Шензен. Оттогва насетне пазарът нарасна значително, предимно поради нуждата на жителите на страната да
закупуват социална застраховка в допълнение към мизерните помощи, отпускани от правителството. Ниските лихви по банковите депозити също окуражават потребителите да закупят застрахователна полица,
вместо да изберат да държат парите си в банка. Секторът се развива с около 33% годишно за последните три години, а местните компании отчетоха 296.8 млрд. юана (35.8 млрд. долара) премийни приходи
за деветмесечието, приключило в края на септември. Спрямо същия период миналата година бе отбелязан ръст от 31.8%.
Първоначалното публично предлагане на книжа от най-голямото дружество в сектора - China Life Insurance - бе още един знак за това колко бързо се разраства пазара. Търсенето надвиши предлагането 168
пъти, а цената на дяловете достигна 3.59 хонг-конгски долара (0.47 щатски). Така емисията набра на 3 млрд. щ. долара.
China Life, която държи 45% пазарен дял от животозастраховането, ще дебютира на пода на нюйорската фондова борса на 17-ти декември, а ден по-късно - и на хонг-конгското тържище.
Животозастраховането държи 68% от общия застрахователен пазар в Китай, предимно поради високи продажби на пенсионни застраховки.
"В САЩ животозастраховането означава, че когато умреш, роднините ти ще получат голяма сума пари. В Китай застрахователните продукти обикновено са с годишна лихва. Когато достигнеш определена
възраст, получаваш фиксирана сума от застрахователната си компания. Това е нещо като пенсия. По-скоро банков депозит, отколкото застраховка." - коментира Кси.