19 Май 2019, 12:16 Днес (0) | Вчера (0)

За битката на шофьори и застрахователи с дупките по пътищата

05 Април 2019 10:00 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 5 април 2019, 09:28

3-5% от заведените в компаниите щети са заради ПТП по вина на дупки

В началото на пролетта автосервизите и ликвидационните центрове на застрахователите са препълнени от повредени от лошите пътища коли, предаде Нова телевизия. Щетите са за хиляди левове. Счупени амортисьори, изкривени джанти, тасове и брони и нарязани гуми са най-честите повреди по автомобилите. Обикновено застрахователите изплащат щетите на застрахованите, а след това си търсят парите от общинските администрации или АПИ, отговорни за стопанисването на пътната мрежа.
Само в столицата за кърпене на дупки тази година са заделени 38 млн. лв. От Столична община обещаха в срок до 1 месец пътната обстановка да бъде съвсем различна.

В Бургас за пълненето на дупки ще бъдат дадени 8 млн. лв. Работата по големите булеварди вече кипи, а участъците трябва да завършат преди активния летен сезон. От общината обаче признават, че отпуснатите средства няма да са достатъчни за всички компрометирани участъци, затова се следва правилото да се запълнят най-големите и дълбоки дупки.

В Хасково положението е още по-трагично. Заради проблемни пътища в селата на общината хората се вдигнаха на протести. Оказа се, че за ремонти дейности са отделени едва 288 хил. лв.
Дупки има и по магистрала Тракия, както и по Хемус. За текущи ремонти пътната агенция  разполага със 77 млн. лева. По Тракия ще се реагира веднага, но по Хемус работата ще продължи през цялата година.

Средната цена на един ремонт зависи от повредата – окачване, криви джанти, спукани гуми. Цената на една нова гума е 200 лева, ремонт на спукана струва 100 лева, изкривена джанта излиза около 200 лева, а повреда в двигателя може да скочи и до 2000 лева. Средната цена на ремонта след "скок" в пътна дупка може да стигне от 500 лева, ако повредата не е много сериозна, до 2000 лв. при тежките случаи. Това обаче са само моментните щети по возилото, посочват от автосервизите и допълват, че всеки автомобил претърпява скрити щети, например усуквания, които в даден момент могат да ескалират.

По изчисления на застрахователния бранш, 3-5% от заведените в компаниите щети са заради ПТП по вина на дупки. Тези щети се покриват само от застраховка каско, като е необходим протокол от Пътна полиция. Доказването на щетата става чрез снимки или видео на повредите, свидетелски показания, протокол за ПТП от КАТ, съдебно-техническа експертиза, документ за извършен ремонт. Мобилна група на застрахователя оформя документацията и щетата се завежда. Средната щета за спукана гума, например, се оценява между 100-  и 300 лв. в зависимост от увреждането и класа на автомобила. След като изплати обезщетение, застрахователят си търси парите от общината, а ако не се стигне до споразумение, застрахователят завежда дело.
Ако потърпевшият няма каско или протокол от КАт, битката с общината остава в неговите ръце. Дела срещу общината или Пътната агенция са трудни, защото при огледа от Пътна полиция почти винаги на водача се съставя акт за управление с несъобразена с пътните условия скорост. Самите дела продължават с месеци, но пък в повечето случаи са в полза на шофьорите.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 16 Май 2019
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7489
GBP 2.4796 2.4887 2.2527
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив