24 Август 2019, 14:49 Днес (0) | Вчера (11)

Наесен КФН приема Наредбата за бонус-малуса в автомобилното застраховане

28 Май 2019 14:30 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Албена Алексиева
A+ A-
Последна редакция: 28 май 2019, 16:12

Административният акт ще бъде парафиран през октомври

През есента Комисията за финансов надзор ще приеме Наредбата за бонус-малуса в автомобилното застраховане. Разглеждането на документа за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, е заложено за 16 септември 2019 г., става ясно от публикуваната днес програма за нормативната дейност на Регулатора за периода от 1 юли до края на 2019 г.
От Надзора посочват, че с наредбата ще се създаде механизъм, който да доведе до по-справедливо разпределение на застрахователната премия между лицата, които сключват застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. Съответно лицата, които имат безрисково поведение, ще бъдат стимулирани за сметка на лицата с рисково поведение. Заедно с това се цели да се гарантира финансовата стабилност на системата, като режимът нито да води до събиране на по-високи средни премии от пазара, нито да способства за намаляване на тези средни премии, с което да се застраши платежоспособността на застрахователния пазар като цяло. От КФН посочват още, че се надяват да се създадат условия за намаляване на пътно-транспортните произшествия и особено на тежките катастрофи, които водят до загуба на човешки живот или трайно инвалидизиране.
Приемането на Наредбата е планирано за 23 октомври 2019 г.

Припомняме, първото публично обсъждане на системата "бонус-малус" стана в края на миналата година, но то катастрофира още на старта. Първоначалните намерения на Надзора бяха системата да стартира още в първите месеци на 2019 г., което, естествено, не се случи. На това обществено обсъждане бе обявено, че малусът може да стигне 400%, а бонусът – 25%, както и че при продажбата на автомобил втора ръка лошата история на водача автоматично ще преминава върху новия собственик. След бурни обществени протести срещу някои от предложенията тогавашният шеф на КФН Карина Караиванова обяви, че има готовност да се откаже от тях. Така проектът бе вдигнат на трупчета за неопределено време.
Междувременно правителството изпрати Караиванова в  Европейската банка за възстановяване и развитие от март 2019 г. и за кратко Надзорът остана без шефове. На 15 март т.г. Регулаторът бе оглавен от Бойко Атанасов, а на 10 април Илиана Христова застана начело на Застрахователния надзор.

През май стана ясно, че се разглеждат нови предложения, свързани със системата бонус-малус, като например в застраховките "Гражданска отговорност" да записваме имената на всички хора, които може да се случи да управляват автомобила и така да отпадне идеята  лошата история на водача да върви заедно с возилото.

В развитите държави системата "бонус-малус" се прилага с успех от 30-тина години. У нас пътните "терористи" са над 130 хиляди и със сигурност има нужда от озаптяването им с държавен механизъм. Дали най-сетне "бонус-малус" ще бъде приета до края на годината и ще заработи през 2020-та - предстои да разберем.

В програмата на Надзора до края на годината е предвидено приемане и на Наредба за утвърждаване на методика за определяне размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди вследствие на телесно увреждане на пострадало лице и за определяне размера на обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди на увредено лице вследствие смъртта на пострадало лице. Тази Наредба ще бъде разгледана в края на юли, а приемането й е заложено за 13.09.2019 г.

До края на декември Регулаторът е заложил и приемане на промени в Правилника на Гаранционния фонд.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 06 Юни 2019
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7374
GBP 2.4796 2.4887 2.2067
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив