Стратегията на МТС до 2012 г. предвижда увеличение на превоза на товарите до 23,8 млн.т. , а на пътници до 52 млн. пътника
Проблемите с просрочените вземания на НК ЖИ от БДЖ ЕАД, както и дължимите суми от НК "Железопътна инфраструктура" към НЕК и на двете жп компании към НОИ, следва да бъдат решени чрез приемането на схема за погасяването им. За целта е необходимо да се създаде работна група от експерти от Министерството на финансите, НК ЖИ, БДЖ и НЕК - това съобщи заместник-министърът на транспорта и съобщенията Анелия Крушкова по време на Националното съвещание "Технологичната дисциплина в железопътния транспорт", което се провежда днес в Пловдив. В двете жп компании от началото на годината графикът за движение на пътническите влакове се изпълнява 93 %, а за товарните - 89 %. При допустима средна скорост за движение по жп мрежата от 79 км/ч, е достигната реална средна скорост от 70 км/ч, или има резерв от 11%. През 2003 г. в БДЖ са освободени 1062 души, а в НК ЖИ - 828 души, като процедурата по оптимизирането на работната сила ще продължи и през 2004 г. За първите 9 месеца на 2003 г. в БДЖ са положени 403 526 ч извънреден труд от 11 048 души или средно по 36,52 ч на човек. В НК ЖИ са изработени 178 147 ч извънреден труд от 4 699 души или средно по 37,9 ч на човек. Стратегията на Министерството на транспорта и съобщенията за развитието на железопътния транспорт до 2012 г. предвижда и увеличение на превоза на товарите от 19,3 млн.т. на 23,8 млн.т., както и увеличение на превоза на пътници от 35 млн. на 52 млн. пътника.