За полугодието от електронни продажби на застраховки в страната са събрали едва 0,2% от общите премии на компаниите
Законопроектът на руското финансово министерство за онлайн застраховането,
за който ИНСМАРКЕТ писа преди два дни, въвежда някои неочаквани ограничения. Сред тях е забраната за продажба на електронни полици от страна на агенти и брокери, съобщи АСН.
„Предложението забранява не просто продажба на полици от агенти и брокери, а всякаква дейност, свързана със сключване на електронни застрахователни договори, като създаване и поддръжка на сайтове,
реклама, набиране на клиенти и пр.“, коментира управляващият партньор от адвокатско бюро „Филипков и партньори“ - Вадим Филипков. Забраната обаче може да бъде преодоляна лесно – като агент бъде
назначен на щат при застраховател и му бъде оформен необходимия електронен подпис.
„Формално такава забрана може да е свързана с необходимостта застрахователите да ползват усилен електронен подпис“, предполага Павел Курлат , партньор в ЗАО „Първа юридическа мрежа“.
Отстраняването на агенти и брокери от електронните продажби на застраховки предизвика недоумение.
Според проекта на финансовото министерство, в онлайн застраховането ще се използват два вида електронни подписи: квалифициран и обикновен. Квалифицираният електронен подпис е криптографско
преобразуване на информацията, извършено за да се удостовери самоличността на изпращача и да се гарантира, че информацията не е била променяна по пътя между изпращането и получаването. Електронният
подпис използва за криптирането алгоритъм, с една степен по-сигурен от алгоритмите, използващи хеш-функция за удостоверяване на самоличността на изпращача. Използва се асиметрична криптография с
двойка ключове - частен и публичен, като с единия се криптира, а с другия се декриптира. Квалифицираният електронен подпис е усъвършенстван и отговаря на две допълнителни изисквания: придружен е от
издадено от доставчик на удостоверителни услуги удостоверение за квалифициран електронен подпис, удостоверяващо връзката между автора и публичния ключ за проверка на подписа, и е създаден
посредством устройство за сигурно създаване на подписа. Този подпис ще бъде използват от застрахователните компании.
Другият електронен подпис е обикновеният електронен подпис, който посредством исползване на кодове, пароли и други средства дава възможност за идентифициране на автора. Този подпис ще бъде
използван от клиентите, сключващи онлайн застраховки.
За първото полугодие на 2012 г. посредством електронни продажби застрахователите са събрали едва 0,2% от общите премии, показват данните на руската надзорна институция.
Междувременно, руски медии съобщиха, че някои застрахователи вече са започнали да предлагат онлайн застраховки каско и пътуване в чужбина.