Според Владислав Горанов бюджетът ще бъде далеч от 2 % дефицит, който е заложен в консолидираната фискална програма за тази година
"Очакваме около 3,5 % от БВП излишък в бюджета за първото полугодие на 2016 г., това е доста сериозен резултат, който гарантира стабилизирането на публичните финанси. Така, след като успяхме да
стабилизираме и подредим финансовата система, отчитаме, че България се представя сравнително добре - сравнение с последните години, и то на фона на геополитическата и икономическата нестабилност в
обкръжаваща ни среда" - това съобщи министърът на финансите Владислав Горанов на Международна кръгла маса "Икономика на светло", организирана от АИКБ. Той допълни, че бюджетът ще бъде далеч от 2 %
дефицит, който е заложен в консолидираната фискална програма за тази година.
Министър Горанов обобщи резултатите от предприетите мерки за борба със сивата икономика, които се довели до този резултат в изпълнението на бюджета. Най-важните от тях са въведеният от началото на
януари 2014 г. механизъм за обратно начисляване на ДДС при доставки на зърнени и технически култури. Министърът съобщи, че тази мярка е продължена до 31 декември 2018 г., а от нея отчитаме за 2015
г. и 2016 г. около 200 млн. лв. положителен ефект в приходната част на бюджета. Също от началото на 2014 г. е стартирала и е развита от сегашното правителство мярката, свързана с контрола върху
физическото движение на стоки с висок фискален риск. За 2015 г. на фискалните контролни пунктове в страната са извършени над 280 000 проверки на транспортни средства, като на 73 000 от тях са
поставени технически средства за контрол и е проследено движението на 895 000 тона рискови стоки от различни видове. В резултат на това при вътреобщностните придобивания на стоки с висок фискален
риск от български юридически и физически лица се наблюдава увеличение на декларираната данъчна основа в размер на 605 млн. лв., увеличението е 16,5 %. Ръстът на деклариране на всички
вътреобщностните придобивания за 2015 г. е общо 17,4 %. За 2015 г. при сделките в страната се наблюдава увеличение на декларираната данъчна основа в размер на 7,326 млрд. лв. или увеличението е 4
%. Детайлна информация за резултатите от мерките можете да видите тук.
Финансовият министър подчерта, че нашата страна има сравнително модерна финансова структура, което позволява допълнително ограничаване на размера на плащанията в брой, като гаранция за намаляване
на възможността за избягването на плащанията на данъци. Той предлага тази мярка да продължи да се засилва.
По отношение на контрола върху доставките и движението на течни горива се полагат целенасочени усилия както от страна на НАП, така и от Агенция "Митници" - увери Горанов. "Вчера на първо гласуване
в НС беше прието изменение в ЗДДС, с което се въвежда механизъм за гарантиране на дължимия ДДС при търговия с горива. Освен тази мярка създадохме задължение за органите по приходите на НАП да
уведомяват съответните компетентни органи (Министерството на вътрешните работи, Държавната агенция за метрологичен и технически надзор и др.) за предприемане на действия по отнемане в полза на
държавата на съдовете, които са предмет на нарушението и горивата, съдържащи се в тях" - обясни министърът.
Владислав Горанов съобщи и данни за приходите от акцизните стоки. По отношение на горивата за първите 5 месеца на т.г. АМ отчитат 8,2 % номинален ръст на приходите от акциз за горивата, като в
сравнение със същия период на 2015 г. приходите достигат 851,5 млн. лв. и ръст от 64,4 млн. лв. Увеличава се значително и обемът на задържаните горива - за периода януари-май 2016 г. те са 282
тона, около 200 тона повече в сравнение с миналата година. При тютюневите изделия до м. май приходите от акциз са 874,3 млн. лв., като отчитаме 23 % ръст спрямо миналата година. Ръстът на
обложените с акциз цигари е достигнал 5,3 млрд. къса, като за същия период на 2015 г. те са били 4,5 млрд. къса - с 18,7 % е нараснал броят на обложените цигари. "Тези данни се потвърждават и от
изследванията на бизнеса. От 18,1 % дял на нелегалните цигари в края на 2014 г., през цялата 2015 г. делът прогресивно намалява, за да достигне рекордно ниското ниво от 8,3 % в края на годината -
това е най-ниският измерен резултат за последните 9 г. и един от най-ниските в ЕС" - коментира финансовият министър. Приходите от акциз от алкохол и алкохолни напитки за първите 5 месеца на
годината отчитат увеличение от 5,7 % спрямо м.г. - приходите са достигнали 105 млн. лв. До края на м. май 2016 г. при различни проверки в страната са задържани над 41 000 литра високо алкохолни
напитки и спирт, предназначен за тяхното производство. Министър Горанов посочи, че тези числа ще продължат да нарастват, защото "само за последните няколко дни имаме разкрити над 5 000 литра
нелегален алкохол - това са количества от няколко случая от проверки на морето и са свързани с активизацията на летния сезон". Постъпленията от мита нарастват с 11,2 % или 7,2 млн. лв. за първите 5
месеца от годината.
Като добра перспектива министър Горанов оцени присъединяването на страната ни към международните инициативи на правителствата на държавите от Г-20 и Организацията за икономическо сътрудничество и
развитие за борба с укриването на данъци и отклонението от данъчно облагане - това са Глобалният форум за прозрачност и обмен на информация за данъчни цели; Конвенцията за административно
сътрудничество по данъчни въпроси,; Многостранното споразумение между компетентните органи за автоматичен обмен на информация за финансови сметки и Приобщаващата рамка за въвеждане на мерките
по проекта за "Свиване на данъчната основа и прехвърлянето на печалби" (Плана BEPS). Той съобщи, че веднага след като сме се присъединили, е започнало получаването на данни - например, министърът
на финансите на Германия е изпратил списък с банкови сметки на български физически и юридически лица, които германската страна е прихванала по линия на сътрудничеството с швейцарските власти - това
е тема, по която органите по приходите у нас в момента работят, анонсира министърът на финансите.
Министър Горанов отново заяви пред представителите на бизнеса, които участваха в кръглата маса, че МФ е отворена администрация към всякакви предложения, които биха могли да засилят капацитета на
държавата и тя да може си събира приходите и да създава среда за правене на бизнес, която да е конкурентноспособна.