Те настояват да получат компенсации от $250 млн.
Няколко водещи застрахователни компании, специализиращи в застраховането на сателити, обявиха намерението си да съдят американската корпорация "Боинг" (Boeing), съобщи агенция Ройтерс, цитирана от Дневник. Те настояват да получат компенсации от $250 млн. Сумата е била платена на собственици на спътници, изработени от корпорацията с дефект на слънчевата батерия. Според експерти, ако застрахователите спечелят делото, "Боинг" рискува да излезе от пазара на спътници с търговско предназначение. По данни на в. "Уолстрийт джърнъл" искът е подаден от компании като "Мархъм спейс консорциум" (Marham Space Consortium) и "Екс Ел спешиалити иншурънс ко" (XL Specialty Insurance Co) в Международната търговска палата в Париж. Според ищците загубите им от покриване на щети възлизат на $800 млн. Те обаче искат да им бъде възмездена само сумата от $250 млн., изплатена на близкоизточната компания "Турая сателайт телекомюникейшънс къмпани" (Thuraya Satellite Telecommunications Company), застраховала спътника си "Турая-1" (Thuraya-1). "Боинг" признава, че знае за искането за изплащане на компенсации, но припомня, че отдавна е признал за дефектите в модела спътник и вече ги е отстранил. През есента на 2001 г. подразделението на корпорацията, което се занимава с производство на спътници, уведоми клиентите си за недостатъците на спътниците, създадени на основата на базова платформа "BSS-702". Заради дефекти в конструкцията на слънчевите им батерии имаше риск от спад в мощността на източниците на електрозахранване. От корпорацията обаче твърдят, че това не влияе на продължителността на престой на спътниците в геостационарна орбита. Въпреки това от "Боинг" заявиха готовност да платят до $1 млрд. на клиентите, които имат проблеми. Междувременно оплаквания постъпиха от канадския оператор "Телесат" (Telesat), чийто спътник "Аник-Ф1" (Anik-F1) започна да губи мощност по-бързо от очакваното. Ако проблемът остане, апаратът ще излезе от употреба още през 2005 г., въпреки че прогнозният му живот е до 2010-2012 г. Освен "Аник-Ф1" и "Турая-1", "Боинг" е продал и сателитите "Екс Ем Рок" и "Екс Ем Рол" (XM Rock и XM Roll) на компанията "Екс Ем сетълайт рейдио" (XM Satellite Radio), "Галакси-11" (Galaxy-11) и "ПанАмСат-1Р" (PanAmSat-1R) на компанията "ПанАмСат" (PanAmSat). Те обаче не са дали дефекти до момента. Ако застрахователите спечелят, под въпрос ще бъде поставена рентабилността на спътниците на "Боинг", бизнесът с които в момента носи на корпорацията $850 млн. Не е изключено "Боинг" изцяло да съсредоточи вниманието си върху военния пазар, като нишата му бъде запълнена от производители от Европа и Русия.