24 Февруари 2025, 10:44 Днес (0) | Вчера (0)

КЗК разреши концентрация на стопанска дейност между БТК и “Вива Венчърс”

21 Май 2004 13:55 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Предвижда се до края на 2008 г. цифровизацията да достигне до 80-85%

Комисията за защита на конкуренцията разреши концентрацията на стопанска дейност, която ще се осъществи чрез придобиване на 65% от капитала на БТК ЕАД от Вива Венчърс Холдинг, Австрия, дъщерно дружество на Адвент Интернешанъл Корпорейшън.
Концентрацията се осъществява по силата на сключен приватизационен договор между Агенцията за приватизация и Вива Венчърс.
Комисията е преценила, че в резултат на подписания договор Адвент Интернешанъл Корпорейшън, посредством дъщерното си дружество Вива Венчерс, ще придобие контрол по смисъла на чл. 21, ал. 2 от ЗЗК върху “БТК” ЕАД.
Контрол по смисъл на закона е налице винаги, когато чрез придобиване на права, сключване на договори или други начини, както и с оглед съществуващите фактически обстоятелства и приложимия закон, се стигне до възможност за упражняване на решаващо влияние върху предприятието.
Според икономическите анализи на комисията “БТК” ЕАД притежава господстващо положение на няколко пазара: на предоставяне на фиксирани гласови телефонни услуги, на услугата предоставяне на линии под наем и на услугата предоставяне на достъп до Интернет – в сегмента некомутируем достъп.
Вива Венчърс, както и Адвент Интернешанъл Корпорейшън, не са извършвали до момента дейност в България, но в резултат на техните финансови възможности и опит в развиването и финансовото стабилизиране на подобни далекосъобщителни оператори, след сделката ще настъпи засилване на пазарната мощ на “БТК” ЕАД на българския пазар. В резултат на приватизационната сделка дружеството ще стане част от една от най-големите частни инвестиционни групи, която има поделения и филиали в 25 страни в Западна и Центрана Европа, Северна Америка, Латинска Америка и Азия, от които една част упражняват дейност в областта на комуникациите. Корпорацията разполага и с ноу-хау за мениджмънт и управление, които смята да приложи и спрямо дейността на “БТК” ЕАД.
Наличието на господстващо или монополно положение само по себе си не е забранено от закона, доколкото съответното предприятие не злоупотребява с него. ЗЗК предвижда възможност да бъдат разрешени концентрации дори в случаите, когато господстващото положение на дадено предприятия се засилва, ако в резултат на това ще се стигне до модернизиране на производството и икономиката като цяло, подобряване на пазарните структури, привличане на инвестиции, създаване на нови работни места и по-добро задоволяване интересите на потребителите.
Комисията е отчела факта, че Вива Венчърс е предвидило мащабна инвестиционна програма, възлизаща на близо 700 млн. евро. Изпълнението й ще доведе до обновяване, модернизация и разширяване на инфраструктурата на “БТК” ЕАД, което ще се отрази и на малките селища в страната. Предвижда се до края на 2008 г. цифровизацията да достигне до 80-85%.
Обновлението и увеличаването на капацитета на мрежата от своя страна ще има за резултат предлагането на услуги с високо качество и ще увеличи възможността за достъп до пазара на останалите оператори. Подобряването на техническото състояние на далекосъобщителната инфраструктура ще рефлектира не само върху предоставянето на фиксираната гласова телефонна услуга, но и върху всички други услуги, които “БТК” ЕАД предлага, като предоставяне на линии под наем, достъп до Интернет, международна свързаност, ко-локация на оборудването и др.
Предвижда се обновяване и на съществуващата система от централи, в резултат на което ще се осигури качествен достъп до мрежата на “БТК” ЕАД, а това ще създаде условия за ефективна конкуренция и поява на нови услуги от алтернативни оператори. Ще бъдат решени множество проблеми, произтичащи от остарелите технологии и липсата на достатъчно свободен капацитет, като напр. съкращаване на времето за включване на нови абонати към мрежата й.
Предвижда се също така оптимизиране на управлението на дружеството, намаляване на разходите, прилагане на съвременна система на организация и въвеждане на допълнителни информационни услуги във връзка с обслужването на потребителите.
След осъществяване на сделката се очакват динамични промени на съответния пазар, включително и изготвяне на нова нормативна база и изменение на съществуваща в съответствие с поетите ангажименти на България във връзка с присъединяването й към Европейския съюз.
За да създаде допълнителни гаранции, че положителното въздействие на сделката ще се запази и в бъдеще, комисията е упражнила правомощието си по чл. 28, ал. 3 от ЗЗК, като е поставила определени изисквания, насочени към поведението на “БТК” ЕАД спрямо новонавлизащите на съответните пазари участници.
Според първото изискване, “БТК” ЕАД не може да отказва взаимно свързване, освен в изрично посочени случаи, базирани на ясни и обективни критерии от техническо естество, свързани с националната сигурност и отбраната на страната или защита на личните данни.
В съответствие с второто изискване “БТК” ЕАД до 1 януари 2005 г. трябва да разработи условия, за необвързан достъп до абонатната линия (unbundled access to the local loop), базирани на ясни и обективни критерии. Тези критерии ще гарантират равноправно третиране на всички участници на същия или на свързани пазари, което ще осигури на крайните потребители възможността да се възползват от всички предимства, произтичащи от либерализирането на телекомуникационния пазар.
Комисията е посочила, че процедурите за взаимно свързване и достъп до абонатната линия (local loop access) трябва да уреждат конкретни срокове за предоставяне или отказ от предоставяне на свързване или достъп които да изключват възможността от необосновано забавяне и неравнопоставено третиране на участниците на съответните пазари.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 21 Февруари 2025
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8728
GBP 2.4796 2.4887 2.3614
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив