Предлага се и отмяна на данъка при източника за някои видове услуги
Твърдо ще настоявам от 1 януари 2005 година да бъде въведена специална тонажна такса, така че за всички корабособственици да е по-изгодно да държат своите български кораби под български флаг. Това
заяви на пресконференция днес във Варна вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев. Той посочи, че предложението е направено още през есента на миналата година, но заради
напредналата бюджетна процедура за 2004 година, не е било прието. Министърът на финансите не е против въвеждането на тонажна такса, каза още Николай Василев, цитиран от Фокус. Другата промяна,
която предлагаме в данъчното законодателство, е отмяна на данъка при източника за някои видове услуги, каза още министър Василев. Когато стратегията за “България Еър” бъде приета от комисията по
транспорт и телекомуникации в НС, ще внеса за съгласуване в Министерски съвет в пакет двете стратегии за приватизация на БМФ и БРП, каза още транспортният министър. В края на 2003 година в
параходство БМФ имаше 24 кораба, плаващи под чужд флаг. Една от основните причини за това, бе стара наредба, според която ипотекирани кораби не могат да пътуват под български флаг, а трябва да са
под чужд. През миналия месец министерството отмени тази наредба и към момента 20 кораба са останали под чужд флаг, каза Николай Василев. Той допълни, че три от плавателните съдове са били
рефлагирани под български флаг, а корабът “Булпрайд” е продаден. Възможно е до средата на следващата година, почти всички кораби да бъдат върнати под български флаг и това е един от приоритетите на
министерството, допълни Василев. Ако Военноморското училище във Варна ме убеди, че има с какво да издържа “Калиакра”, бих обсъдил варианта, ветроходът да бъде продаден на ВВМУ на символична цена,
посочи транспортният министър. Първите концесионни процедури в пристанищата ще бъдат открити през последното тримесечие на тази година и ще бъдат завършени до средата на следващата година. Втората
група пристанища ще бъдат концесионирани от следващия кабинет, тъй като става въпрос за 23 пристанищни терминала и физически не е възможно всички да бъдат приключени веднага, каза вицепремиерът.
Специално за Варна, той посочи, че първо ще бъде готово за концесиониране пристанище Леспорт. Очаквам да се изгради терминал за опасни товари, както и да се развие контейнерен терминал, допълни
министърът.
Концесионрането на летищата във Варна и Бургас е в начална фаза. Текат заседания на комисията по избор на бъдещ концесионер. Очаквам, че след заседанието на 20 септември, комисията да вземе
официално решение за стартиране на концесионната процедура, което ще бъде публикувано в Държавен вестник. Считаме, че след около 6 месеца ще имаме подадени окончателни оферти и ще се пристъпи към
избор на победител в процедурата, каза министър Василев.
По повод откритите пред тази година нови линии от Летище Варна, министър Василев каза, че вероятно линията Будапеща-Варна ще продължи отново през пролетта. Варна-Лондон беше една от
най-натоварените линии на “България Еър”. Текат разчети в авиокомпанията, за да се прецени дали да остане и през зимния сезон, посочи министърът. Приоритет за нас е в никакъв случай да не допускаме
финансови загуби за компанията, допълни той.