Броим най-малко стотачка за гаф на пътя
Двойни глоби ще отнасят джигитите на пътя. Всеки, който превиши скоростта с 20 км в час, ще плаща не 50, а 100 лв. Ако колата лети в града с 50 км/ч над позволеното, наказанието ще е 300 лв., плюс
петдесетачка за всеки 5 км/ч отгоре. Това предвиждат поправките в Закона за движение по пътищата, които трябва да са факт до средата на ноември. Увеличението на глобите ще доближи България до
санкциите в страните от ЕС, мотивираха се пътни полицаи. В Гърция наказанието за 20 км/ над разрешеното е 50 евро. В Румъния стига 85 евро, а в Белгия - 100 евро.
Джигитите на пътя вече няма да могат да кръшкат с оправданието: "Не карах аз, дадох колата на приятел". КАТ ще регистрира всички, които ползват даден автомобил, наравно със собственика. Това
предвиждат поправките, които Пътна полиция предлага на депутатите за разпишат в Закона за движение по пътищата. Ако те бъдат приети, в малкия талон на колата ще се записват имената на всеки, който
кара автомобила повече от месец. Това означава, че родителите ще обявяват пред КАТ, ако дават колата на децата си.
Същото важи за служебните автомобили. Всеки, който кара фирмена кола, ще декларира това пред КАТ. Целта е глобите с електронен фиш, които Пътна полиция се готви рязко да увеличи, да могат да се
плащат от този, който наистина прави нарушението. И в момента собственика на автомобила предоставя данните на шофьора, който е направил нарушението, но в 40% от случаите постоянният адрес на
шофьора не съвпада с реалното място, на което живее. Така глобата се връща в КАТ. Пътните полицаи започват да издирват новия адрес на шофьора. След това изпращат повторно акта. Но и така половината
глоби остават неплатени. Законът обаче не позволява в този случай собственикът на автомобила да бъде потърсен отново, тъй като той е предоставил вече веднъж данни за шофьора нарушител.
С промените КАТ ще разполага с актуални данни на всички ползватели на автомобила и джигитите по-лесно ще бъдат наказвани.
И в момента в малкия талон на всеки автомобил има отделна графа за собственик и за ползвател, тъй като това е европейско изискване. Законът обаче не задължава графата "ползвател" да бъде
задължително попълвана.
С новите предложения от КАТ искат електронният фиш да не бъде разписван задължително от полицай. В момента десетки съдилища в страната отменят наказанията с електронни фишове, тъй като те не са
подписани ръчно от катаджия. Според КАТ обаче е достатъчно доказателство това, че актът е издаден с посочен адрес, час и място на нарушението. Според тях съдиите се възползват от вратичката в
закона и така отменят иначе безспорни нарушения.
Двойни глоби за джигитите на пътя предвиждат поправките в закона. Промяната се прави във връзка с тенденцията пътищата да се наблюдават само с камери - стационарни и мобилни. Пътните полицаи
възнамеряват да дадат толеранс от 10 км/ч на шофьорите. Предлагат глобата от 20 лв. в този случай да отпадне. Затова пък наказанието за превишена скорост от 11 до 20 км/ч скача от 50 на 100 лв. С
идеята, че само камери ще дебнат джигитите, се предвижда при хващане с над 50 км да не се отнема книжка.
Солени глоби за рейсове и таксита
Нови, по-големи глоби ще плащат шофьорите на рейсове, ако превишават допустимата скорост в градовете. За тях според експертите от КАТ санкциите трябва да бъдат с 50 лева по-големи в сравнение с
тези на останалите шофьори, защото отговарят за живота на още много хора. Санкциите най-вероятно ще се отнасят и за таксиметровите шофьори, както и за тези на маршрутните таксита.
Сваляме номера, ако продаваме на чужденец
Нови правила очакват шофьори, които продават колата си на чужденец. В момента хиляди румънци карат автомобили с българска регистрация заради по-ниски данъци и застраховки. В същото време нашенецът
като бивш собственик отписва колата и спира да плаща налози. В КАТ постъпва информация, че превозното средство има нов собственик, но той не сменя номерата й, защото я кара в чужбина. "Случаите на
продажба на МПС на румънски граждани не са единични, а се касае за тенденция, особено в областите, граничещи с територията на Румъния", пише в мотивите към предложенията за промени КАТ. От
Пътна полиция твърдят, че заради принципите за свободно движение на хора, стоки и услуги в ЕС регистрацията на тези автомобили не се прекратява и те продължават да се движат по пътищата на Европа с
български регистрационни табели. Причината са по-ниските изисквания за регистрация у нас, както и заради по-евтините такси и застраховки. Експертите отчитат, че тенденция за регистриране МПС на
името на българин освен Румъния има в Италия и Франция. Затова те предлагат, когато автомобил се продава на лице, без постоянен адрес у нас, старият собственик задължително да сваля номерата на
автомобила, а новият да го регистрира отново в държавата, в която ще го управлява.