Камерите на КАТ са безсилни
Издаването на електронни фишове след заснемане с камерите на КАТ на нарушения по пътищата е преустановено, поради липса на необходимите консумативи. Това е станало ясно на последното заседание на
Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, което се е провело в МВР преди броени дни.
"От 01.10.2014 година стартира "ЗМ Система за скорост”, като до момента са заснети 6112 броя нарушители, а са издадени електронни фишове на едва около 20% от тях. Към момента е преустановено
издаването на други електронни фишове, поради липса на хартия за разпечатване на електронни фишове и снимка на нарушението, пощенски пликове и тонер. От същата дата до настоящия момент са заснети
2050 снимки на нарушители без задължителна застраховка "Гражданска отговорност” на автомобилистите, което също е свързано с изпращане на придобитата информация до СДВР и ОДМВР на хартиен носител”,
описана е ситуацията в протокол от заседанието, публикуван на сайта на комисията.
От КАТ потвърдиха пред "Монитор” за сериозността на проблема, като уточниха, че той засяга цялата страна.
Вследствие на създалата се ситуация МВР не можело да изпрати честитки на уловените в нарушение джигити, за да си събере глобите в размер на общо 150 000 лв. "В последните месеци, се констатира
остър недостиг на консумативи, което все по-често води до преустановяване на работния цикъл и натрупване на информация Спирането на работата по своевременното издаване на електронни фишове на
нарушители-български и чужди граждани, води до неспазване на преклузивните срокове заложени в ЗАНН. Също така, неравномерно се натоварва системата, както и служителите обработващи преписките,
забавят се плащанията по фишовете, с което се губи превантивния ефект върху участниците в пътното движение, като в следствие на всичко във Фонда за безопасност на движението не постъпват финансови
средства”, оплакали се от КАТ на сбирката на комисията.
На нея станало ясно още, че са изпратени 3624 уведомителни писма на чужди граждани за превишена скорост. За обработката на всяко едно от тях били необходими тонер, три броя листа хартия за принтер
и един плик за писмо.
За решаването на проблема на ГДОП били необходими 420 пакета листа за 2000 лв., 48 000 пощенски плика за известията с обратна разписка до нарушителите с нормален размер за 4800 лв. и още 20 400
по-големи за 1020 лв., както и 240 тонер касети за принтерите за 24 000 лв. Така сумата, необходима за една година достигала 32 000 лв. Същевременно обаче били нужни още 112 000 лв. за консумативи
на СДВР и ОДМВР. Други 7 бона пък щели да отидат за допълнително оборудване и софтуер за "3М Системата за скорост”.
Оказва се, че причината за изчерпването на консумативите е драстичен скок в броя на заснетите нарушения и образуваните преписки. До него се стигнало след спирането вследствие на решение на ВАС на
издаването на електронни фишове от мобилните камери. Това довело до пренастройка на стационарните камери за нулева толерантност към нарушителите, които иначе не бяха заснемани например при
превишаване на максималната скорост с 10 км/ч. В КАТ разчитали в момента на 24 камери, но очаквали благодарение на предложените промени в Закона за движение по пътищата в отговор на решението на
ВАС, да включат отново още тази година 148-те си мобилни устройства, благодарение на които през 2013 година били издадени близо 350 000 електронни фиша.
Зам.-шефът на транспортната комисия в НС от ГЕРБ Иван Вълков прогнозира пред "Монитор”, че предложените от него и негови колеги поправки ще бъдат приети окончателно до края на месеца, а до 14 дни
след това и обнародвани в "Държавен вестник”. Три дни по-късно трябвало да влязат в сила и така КАТ да може да използва мобилните камери отново още през март.
На заседанието на комисията било отчетено, че това е много важна стъпка срещу войната по пътищата, тъй като независимо от постигнатото намаление на броя на загиналите, в сравнение с редица
европейски държави по този показател обстановката в нашата страна била 2 пъти по тежка.
840 бона нужни за видеонаблюдението в София
С предложение близо 1 млн. лв. да поиска да отпусне Фонд "Безопасност на движението”, в който постъпват глобите от камерите да поиска комисията по проблемите на безопасността на движението по пътищата, са излезли от ГДОП. Освен пари за закупуване на консумативите за издаване на електронни фишове, които са свършили, 840 бона били необходими за ремонт и поддръжка на системата за видеонаблюдение в София. Поради липсата на средства за следгаранционно й поддържане за повече от година и за резервни части, се стигнало до дефектиране на множество компоненти и софтуер, което я извадило извън строя. Дефектирането на техника с инсталирани програми управляващи основни бази данни и дисковия масив, на който се съхранява цялата информация генерирана от системата, довело до спиране на работата на ключови модули - за регистриране на нарушения, за заснемане на номерата на колите, за съхранение на записите от последните 6 месеца, включително съхраняващи информация използвана за разкриване на престъпления. Освен това отказала и т.нар. система "Талон” за разпознаване на регистрационните табели на автомобилите и дори модула за отдалечено управление на светофарните уредби.
16-годишните сядат зад волана с придружител
Насоки за създаване на изцяло нов Закон за движение по пътищата, е дала на последното си заседание комисията по проблемите на безопасността на движението по пътищата. За целта се сформира работна
група.
Едно от предложенията за нови текстове е непълнолетните да могат да шофират с придружител до навършване на 18 години. Такава практика имало в редица европейски държави, сред които Германия. Освен
това се препоръчвала от ЕС. Колите, управлявани от такива шофьори задължително ще трябва да бъдат обозначени със специален знак. Младите водачи ще сядат зад волана първоначално с 2/3 от стандартния
брой контролни точки. На магистралите пък ще могат да карат с до 110 км/ч, вместо със 140 км/ч, а в останалите извъннаселени места с до 80 км/ч, вместо с 90 км/ч. Освен това те ще попадат под
ударите на закона при 0,2 или повече промила алкохол в кръвта, а не при 0,5, като същото се предлага и за водачите от обществения транспорт. При отчитане на такава концентрация ще бъдат сваляни от
колата. Тя ще се задържа срещу заплащане, което ще бъде в двоен размер, ако в нея е имало пътници. При повторно нарушение возилото ще се спира от движение до монтиране в него на дрегер.
Друга мярка, която трябва да залегни в новия закон пък предвижда в тъмната част на денонощието максималната скорост по магистралите да бъде 120 км/ч, а в извъннаселените места 80 км/ч. При инцидент
извън платното пък шофьорите ще полагат проверовъчен изпит. Предвижда се още билбордовете да бъдат на отстояние поне 50 м от пътя, както и въвеждане на зони със специален режим за движение, за
повишено внимание за водачите, в които ще има всевъзможни препятствия, като изнесени бордюри и дори и шикани за отбиване на скоростта – "Пешеходна зона”, "Училищна зона” и "Зона 30 км/ч”.