101,5 млн. евро са приходите от самолетни билети
345 хил. самолетни билета по редовни линии са продадени у нас през 2005 г. срещу 280 хил. през 2004 г. Приходите са 101,5 млн. евро - с 28% повече от реализираните през предходната година 79,5 млн.
евро. В момента 33 авиокомпании развиват търговска дейност у нас. От тях 23 извършват и полети, а 10 само продават билети по редовни линии. По предварителни данни пътниците, преминали през 4-те ни
международни летища, са 5,053 млн. С над 300 хил. души повече са пътували през летище София в сравнение с предходната година. Причината е бурното развитие на зимния туризъм, който е далеч
по-доходоносен от летния, обясниха от транспортното министерство.
За продажба ще бъдат пуснати 100 % от акциите на авиокомпания "България ер". Това предвижда проект на стратегия за раздържавяването на националния авиопревозвач. Очаква министърът на транспорта
Петър Мутафчиев да внесе документа за одобрение от правителството до края на януари 2006 г.
До наддаването ще се допускат само юридически лица, които са поне 51% българска собственост или са регистрирани в България. Това се налага заради Чикагската конвенция за гражданско въздухоплаване,
според която за редовен въздушен превозвач между две държави може да се назначава само авиокомпания, чиято собственост е регистрирана в една от тези две държави, обясниха от ведомството на Петър
Мутафчиев.
Страната ни е подписала над 80 двустранни въздушни спогодби с други държави, макар че експлоатира само около 20 редовни линии. Във всяка спогодба е посочено, че страната може да назначи за редовен
превозвач по дадената линия само националния си авиопревозвач или друга българска авиокомпания.
Това обаче няма да попречи пречи стратегическият купувач да е и чужда авиокомпания, стига да регистрира свое дружество в България и чрез него да осъществи сделката.
Освен нова купувачът ще бъде задължен да закупи нови самолети на авиокомпанията още през първите 2 години след приватизацията, е записано още в стратегията.
Засега интерес да закупят националния ни авиопревозвач са заявили българската "Хемус ер" и Austrian airlines.
В транспортното министерство са се отказали от идеята за продажба си акции на |"България ер" на фондовата борса. Причината е, о това ще намали инвеститорския интерес към нея.
Според министър Петър Мутафчиев трябва да има равнопоставеност между стратегическите и финансовите инвеститори, но по-важни са гаранциите, че няма да се повтори съдбата на "Балкан". През 1999 г. тя
бе купена за 150 000 долара от скандалния израелски бизнесмен Гад Зееви, който я докара до фалит .
Това е третата стратегия за раздържавяване на "България Ер" от създаването й в края на 2002 г. Първата бе върната от Народното събрание през миналата година за актуализация, а втората стигна до
разглеждане в транспортната комисия, но така и не бе подложена на гласуване. Тя предвиждаше две фази на конкурса за избор на купувач.