Първоначално се предвиждаше да бъдат раздържавени 100 % от акциите на авиокомпанията
Екип от експерти под ръководството на зам. транспортния министър Юджел Атилла е подготвил проект на стратегия за приватизацията на авиокомпания "България ер", в който се предлага да бъдат продадени
51% от акциите на авиокомпанията. Това съобщиха от транспортното министерство вчера.
Първоначално се предвиждаше да бъдат раздържавени 100 % от акциите на авиокомпанията.
Очаква се междуведомствената работна група към Министерски съвет да прецизира документа и той да бъде даден за одобрение от правителството в средата на януари .
Междувременно междуведомствената група по приватизацията на авиокомпанията с ръководител Цвета Каменова е приела идеята на експертите от Министерство на транспорта, че основната финансова тежест в
инвестиционната програма за бъдещия купувач ще трябва да се изнесе през първата година на приватизацията - 2007 г., и постепенно да намалява до третата година. Купувачът ще бъде задължен да осигури
собствени самолети за авиокомпанията. В момента тя разполага с 9 машини, които са под наем.
2007 г. ще е най-важната година за съществуването на националния ни превозвач и инвестирането на основната сума ще гарантира оцеляването му, обясниха от ведомството на Петър Мутафчиев.
Основата, върху която ще се изгради стратегията за приватизацията на дружеството е притежаваният пазарен дял около 30%, броят слотове и обслужваните редовни линии, както и търговската марка, която
според транспортното ведомство е придобила сериозна популярност за двете години съществуване. От бъдещия собственик ще се иска да запази националния флаг.
Бившият вицепремиер и министър на икономиката Лидия Шулева в правителството на НДСВ предложи три варианти за приватизацията на държавната авиокомпания "България ер". Те също се различаваха основно
според делът, който ще се раздържавява. Вариантите предвиждаха от 100 до 51% от акциите на държавния въздушен превозвач да се обявят за продажба.
Правителството обаче тогава одобри варианта, при който "България ер" ще се продава изцяло.
Междувременно от Асоциацията на българските авиокомпании настояха държавата да ограничи допускането на чужди нискотарифни авиокомпании до българския авиационен пазар поне до края на 2006
г.
В противен случай нашите превозвачи, които все още не са готови за пряка конкуренция на свободен авиопазар ще загубят още от позициите си. В момента "България ер" и "Хемус ер" притежават едва 35 на
сто от българския авиационен пазар, припомниха от асоциацията.