Между 40 и 50 хиляди са заведените от застрахователите щети след градушката, която се изсипа над София на 8 юли тази година
Това каза пред "Труд” Орлин Пенев, председател на Националното бюро на българските автомобилни застрахователи и изпълнителен директор на "Алианц България”. Той припомни, че платените обезщетения след градушката ще достигнат 100 млн. лв.
Застрахователните компании обявиха непосредствено след градушката, че ще удължат срока за завеждане на щети. По принцип това се прави между 5 и 7 дни след настъпване на събитието. Повечето застрахователи обаче удължиха срока с 25 до 30 дни.
Хората могат да изберат два варианта за обезщетяване. Единият е да получат направо пари. Другият е застрахователите да платят за ремонта на колата в доверени или официални сервизи (б.р. - доверен е сервиз, който има договор със застрахователя, а официален е на вносител). Този вариант обаче отнема доста повече време, защото в някои сервизи има значително струпване на коли (виж стр. 27).
При клиентите на "Армеец” над половината обезщетения за щети след градушката се изплащат директно на клиентите, а другата половина се насочват за ремонт в сервизите, по данни на компанията.
"За сега щетите по експертна оценка надвишават като брой тези, които са насочени към сервиз”, коментира Цветанка Крумова, изпълнителен директор на компанията.
В "Бул Инс” обаче около 30% от клиентите ще получат обезщетението си на каса, а останалите 70 на сто ще ползват сервизи.
"Някои от пострадалите могат да се откажат да ползват сервиз и да предпочетат да си получат парите по-банков път или на каса”, обясниха още от компанията.
В "Дженерали” ситуацията е подобна. Около 25% от клиентите ще получат обезщетението си директно, обясни Константин Велев, от управителния съвет на компанията.
Обикновено обезщетенията, които се изплащат на сервизите за свършената работа по признатите щети, са малко по-високи. Затова най-вече собствениците на по-нови коли предпочитат да влязат в сервиз, вместо да вземат пари.
При "Дженерали” средната щета, ако колата отива директно в сервиз, излиза между 2300 и 2400 лв. Докато при директното изплащане на каса средната сума е около 1100 лв.
В "Армеец” ситуацията е подобна. На сервизите се плаща средно по 3000 лв. на щета, а на каса сумата е малко над 1000 лв.
От "Бул Инс” обясниха, че средната щета по "Каско” е над 2000 лв.
"Размерът на изплатените обезщетения варира от 200 лв. до 25 000 лв.”, уточиха от дружеството.
Според "Бул Инс” все още е рано да се говори за среден размер на щетите, тъй като не е изтекъл срокът за завеждането им.
От официалните сервизи на вносителите на автомобили твърдят, че ремонтът на кола може да достигне и до 5000-6000 лв. "Ако има малко повредени елементи, ремонтът може да струва и около 1000 лв., но такива коли са рядкост. В повечето случаи щетите са тотални”, коментира Владислав Александров, мениджър сервизна дейност в "Пежо”. Ако повредите налагат подмяна на стъкла, фарове, стопове, таван, преден и заден капак, сметката може да скочи и до 7000 лв.
Поправката в доверен сервиз струва по-евтино, тъй като там няма изисквания за използване на оригинални части. Обикновено това е решение за по-старите коли.
Застрахователи предупреждават, че може да се очаква поскъпване на застраховките "Каско”. "Високата щетимост е възможно да доведе до известно повишаване на нивата на премиите”, коментира Цветанка Крумова от "Армеец”. Тя обясни още, че това ще зависи и от презастрахователните пазари, т.е. от природните бедствия в световен мащаб. От "Бул Инс” обаче са категорични, че няма основание за поскъпване на застраховката.
По отношение на премиите по отделните полици, за които се прилагат системите "бонус-малус”, градушката няма да окаже влияние. Застрахователите уверяват, че тези щети няма да се вземат предвид при формирането на цената на "Каско” за следващата година. Те припомнят, че "малус” се прилага, ако има щети от причинени от водача произшествия.
От бранша очакват лек ръст в броя на сключените полици след градушката. Според тях обаче този ефект ще бъде временен.
Между 100 лв. и 750 лв. струва смяна на предно стъкло на кола. Цената включва и труда. Това показа допитване на "Труд” сред сервизи в София.
Таванът е за коли от висок клас като "Пежо 508” например, ако се използва оригинално стъкло на производителя, оборудвано със сензори за дъжд и светлина. За средния и ниския клас на същата марка цената пада съответно до 600 лв. и 550 лв.
В масовия случай с оригинални части се ремонтират автомобилите на възраст до 5 години, т.е. произведените след средата на 2009 г. За отстраняване на щети на по-стари коли застрахователите обикновено насочват клиентите си към т.нар. доверени сервизи. В тях ремонтите струват по-евтино, тъй като не се използват оригинални части.
На пазара у нас се предлагат два вида неоригинални автостъкла - европейски, които се произвеждат в Словения, и китайски. Цената им варира от 90 до 500 лв. в зависимост от класа на превозното средство и допълнителните екстри.
Това че стъклото не е оригинално, не означава, че не е качествено. Преди време се предлагаха китайски стъкла, които се чупеха на сол, но това вече е минало, каза собственик на сервиз.
Има стъкла с вграден нагревател, които са много скъпи и понякога струват колкото половината кола, когато става въпрос за по-стар автомобил, добави той. Смяна на предно стъкло с качествена неоригинална част за средния клас струва около 200-300 лв. За джип цената отива над 400 лв.
При тенекеджийските услуги и боядисването също има големи разминавания в тарифите. Сервизите, които са официални представители на производителите, вземат значително по-скъпо. Те обаче уверяват, че работят само с оригинални продукти и дават 5 години гаранция за качеството на ремонта.
Градушката на 8 юли беше много интензивна, едра и продължителна и щетите по металните повърхности на колите са много сериозни. Само трудът за изчукване на таван на "Ситроен C 4” излиза около 800 лв., даде пример Ивайло Коцев, сервизен директор в "Автомотор корпорация”. Някои части са жестоко деформирани и няма смисъл да се поправят. Затова направо се сменят. Подмяната на един панел излиза около 1000 лв. с труда, добави Коцев. Горе долу 60% от колите минават цялостно боядисване. Цялостният ремонт отнема 7-10 дни, добави той.
В сервизи, които не са представители на производител, поправката на преден капак например струва около 200-350 лв.
Заради големия брой пострадали коли някои сервизи в София вече правят записвания за февруари-март 2015 г. Собствениците им прогнозират, че напливът ще продължи, тъй като всички застрахователи удължиха срока, в който могат да се предявят щети от градушката.
"С предимство се подменят стъкла, фарове, мигачи, огледала за обратно виждане, без които автомобилът не се счита за изправен”, каза Владислав Александров, мениджър сервизна дейност в "Пежо”.