15 Ноември 2024, 07:30 Днес (0) | Вчера (5)

Автозастраховките определят кой е лидера на пазара

11 Юни 2004 13:23 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

На българина му е по мил автомобилът отколкото живота

Около 124.137 млн. лв. са премийните приходи от автозастраховки  за първите 3 месеца на тази година. Този резултат се равнява на 66.35% от  всички приходи на общозастрахователните дружества у нас. От лицензираните 20 компании 18 предлагат автозастраховки. По традиция през последните няколко години приходите от продажбата на тези продукти винаги са се движили между 64-67% от общите приходи в бранша. Приходите само от “Гражданска отговорност”  са 66.292 млн. лв, или 35.34% от общите приходи, а тези от “Каско” са 57.845 млн. лв. или 31.01%. Сравнение с миналата година приходите от застраховката “Каско” са се увеличили с 37.92%, а тези от задължителната застраховка с 39.09%. Увеличението при “Гражданска отговорност” се дължи основно на увеличението на размера на премиите, а при другата автозастраховка, но по-големия брой застраховани МПС-та.  

 

Приходите от автозастраховки за първото тримесечие на тази година са с 38.55% повече отколкото приходите за същия период на миналата година, показва проучване на в-к “КЕШ”. Общият ръст в общозастрахователният бранш (който е около 37.72%) се дължи основно именно на увеличените приходи от продажбата на “Каско” и “Гражданска отговорност”. Увеличението на приходите при последната застраховка е около 39.09%, като основно то се дължи на увеличението на цената им  - средно с около 30%. Съвсем малко от въпросното увеличение се дължи на по-големия брой продадени полици. Застраховката “Гражданска отговорност” е задължителна, но въпреки това през последните няколко години се забелязва тенденция, според която едва около 40-45% тези, които трябва да имат подобна защита си купуват въпросната полица. В момента нито една от заинтересованите институции не може да каже какъв е точният процент на нарушителите, които въпреки задължителния характер на “Гражданска отговорност” не са си я закупили. Що се отнася до причините за тази тъжна статистика то това са слабия контрол на първо място и безхаберието на някои представители от законодателната и изпълнителната власт. Според МВР у нас броя на регистрираните МПС е около 2.5 милиона. Размерът на премийните приходи от нея за тримесечието е 66.292 млн. лв., а средна цена на застраховката от около 70-73 лева. Простата аритметика показва, че броя на автомобилите у нас, които имат “Гражданска отговорност” е около 900 хил. и 1 млн., което е между 37% и 40% от общия брой на регистрираните МПС-та. Шансовете за промяна на тази негативна картина до края на годината са нищожни, тъй като пика за сключване на въпросната застраховка е декември-февруари. 

От друга страна увеличението на приходите от продажбата на “Каско” (около 37.92%)през първото тримесечие на тази година се дължат на увеличения брой на застрахованите автомобили и на по-новия, а от там и по-скъп автопарк у нас.

Въпросната застраховка за разлика от “Гражданска отговорност” няма “сезонен”  характер и приходите от нея до края на годината ще се увеличат сериозно. Нещо повече очаква се те още следващото тримесечие да са повече отколкото от задължителната застраховка.

Ако трябва отново да се обърнем към статистиката ще видим, че при общи приходи от автозастраховки за периода януари-март т.г. от 124.137 млн. лв. и при 2.5 млн. регистрирани МПС-та, средните разходи за застраховка на всеки автомобил е около 49.65 лева.

В същият момент средните разходи за животозастрахователни услуги, които е направил българина през първото тримесечие на тази година са едва 2.5 лева.

Резултатът от това сравнение е жалък и обиден, но той красноречиво показва, че населението у нас разчита предимно на себе си за своята сигурност, а на застрахователите за сигурността на автомобила си.

Именно заради това се казва, че автозастраховките определят облика на целият застрахователен бранш. Който от застрахователите им даде приоритет той събира и по-големи приходи. Повечето приходи обаче не са признак, че си по-добър или задължително, че имаш по-голяма печалба. По принцип автозастраховките са доста рискови и една неразумна ценова политика може да доведе дори и най-голямото дружество до фалит.

Кой са все пак лидерите в автомобилното застраховане?

На първо място това е ЗПАД “Булстрад”, чиито общи приходи от автозастраховки (“Каско” и “Гражданска отговрност”) възлизат на 29.877 млн. лв., което представлява около 76% от портфейла на компанията. Дружеството е безспорен лидер в продажбата на задължителната застраховка като нейния пазарен дял се равнява на около 32.42%. що се отнася до “Каско”-то то “Булстрад” заема почетното второ място с пазарен дял от 14.49%.

Втори по приходи от авотозастраховки се нарежда ЗД “Бул инс”, които за първото тримесечие на тази година са реализирали продажби за около 20.188 млн. лв., което представлява 93.9% от портфейла на дружеството. Компанията е N1 в продажбата на “Каско” – държи около 33.13% от пазара, а в продажбата на задължителната застраховка представянето й е доста о-скромно.

Трети по приходи в автомобилното застраховане е “ДЗИ-Общо застраховане” като продажбите му за първото тримесечие възлизат на 19.637 млн. лв., което е 70% от портфейла му. Компанията е втора по приходи от продажбата на застраховката “Гражданска отговорност” – пазарния и дял е около 17.93% и на 4-то място по приходи от “Каско”.

Челната тройка по приходи от “Каско” се допълва от ЗПАД “Алианц България” (пазарен дял от около 14.38%), а тази за “Гражданска отговрност” от ЗПД “Витоша” с пазарен дял от 13.79%.

Анализът на резултатите категорично показва, че да си сред лидерите в общото застраховане (поне по приходи) трябва да си много активен на пазара за продажбата на автозастраховки. Лидерите от челната тройка в продажбата на “Гражданска отговорност” и “Каско” заемат места в общото подреждане по приходи между 1-во и 6-то. Единствената компания, която не е заложила толкова много на автомобилното застраховане и се вклинила в челната шестица е ЗК “Орел”. Както вече казахме, за да си голям (поне по премиен приход) в застрахователните среди трябва задължително да заложиш на автомобилно застраховане. За да си надежден застраховател – добри продукти, коректно обслужване и авторите сред клиентите, добри финансови резултати и печалба не, това не е задължително. Пример за това е “Ей Ай Джи България”, която въобще не продава автозастраховки и в същото време е сред най-добрите компании у нас.   

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 14 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8400
GBP 2.4796 2.4887 2.3447
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив