01 Май 2024, 01:32 Днес (0) | Вчера (13)

"Алианц България" има готовност по случая "Хера"

19 Март 2004 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Не се изисква задължително да се намерят телата на моряците

Корабът "Хера" потъна на 13 февруари около 12.50 часа местно време, докато чака разрешение от турските власти да навлезе в Босфора. На борда на кораба са били 17 българи и 2-ма украинци. По това време протокът бе затворен за движение заради лошото време, което затрудни и спасителните операции. Въпреки продължителното издирване не бяха открити оцелели, като според специалисти това се дължи на факта, че корабът е потънал за няколко минути и най-вероятно моряците не са успели да реагират. Преди десетина дни турските тежководолази започнаха изследването на кораба. В края на миналата седмица беше намерено и извадено на сушата първото тяло на загинал моряк. Тази седмица бе извадено и второ тяло. "Хера" превозваше въглища от украинското пристанище Южни към порт Гебзе в Турция. Корабът е собственост на камбоджанската фирма "Маестро шипинг". Той е нает от варненската компания "Провиданс шипинг".

"Алианц България Живот", където са застраховани моряците от “Хера”, е заделила необходимите средства, за да обезщети наследниците, съобщи мениджърът на дружеството Пламен Ялъмов.


Естествено, ако се окаже, че някои от членовете на екипажа са живи, то те ще получат обезщетение за претърпените от тях щети, уточниха експертите.
Издирвателните операции все още продължават, и то на два фронта ­ тежководолазите продължават да оглеждат вътрешността на потъналия кораб, а спасители по суша оглеждат брега, влизат в контакт с местното население и проверяват в рибарски селища и лазарети дали все пак няма да открият жив някой от моряците на злополучно потъналия кораб.
В издирването на българските моряци се включиха професионалисти от "Гражданска защита". Преди да заминат за Турция, българските спасители също бяха застраховани, само че в ЗАД "Армеец". Полиците, които са издадени на 20-членния спасителен отряд, са "Медицински разходи в чужбина", а максималната им застрахователна сума (обезщетението, което ще бъде изплатено при щета) е 30 000 долара.
Ако бъдат намерени телата на всичките моряци, процедурата по тяхното обявяване за загинали, издаване на смъртен акт и след това предявяване на иск пред застрахователя за изплащане на обезщетение ще бъде много лесна. Първоначално турските власти издават констативни актове. Те от своя страна се легализират във външното министерство, след което с въпросният преведен документ се отива в общината по местоживеене, за да бъде издаден и официално признатият по нашето законодателство смъртен акт. С него наследниците на загиналите моряци предявяват иск към "Алианц България Живот". Описаната процедура важи за българските граждани. За 2-мата украинци, които бяха част от екипажа на потъналия "Хера", също се изисква издаване на смъртен акт, на базата на който застрахователят ще изплати предвидените в застрахователната полица обезщетения. От компанията потвърдиха готовността си в максимално кратки срокове да изплатят обезщетенията на роднините на загиналите моряци.
По-проблемно ще бъде изплащането на обезщетението на наследниците на роднините на тези моряци, чиито тела не бъдат открити. Според българското законодателство те могат да бъдат обявени за безследно изчезнали и едва след две години от датата на катастрофата да се престъпи към издаването на смъртен акт. След това процедурата е същата с акта при застрахователя и се изплаща обезщетението. Възможно е да се намери и някаква вратичка в законодателството, която да ускори изброените процедури.
Освен моряците в "Алианц България" е бил застрахован и самият кораб "Хера". Според Кодекса за търговско корабоплаване, след като корабът е открит, независимо дали ще бъде изваден, или ще си остане под вода, застрахователят ще трябва да изплати обезщетение на собствениците на плавателния съд. Мениджърите на общозастрахователното дружество заявиха, че ще чакат окончателно приключване по случая "Хера", след което при предявяване на щетата от страна на корабособствениците ще изплатят полагащото се обезщетение. Според застрахователите е излишно да се спекулира с годността на кораба да плава, тъй като те са правели оглед на съда, преди да го застраховат. Що се отнася до собствеността, то ще изплатят обезщетението на тези, които са направили застраховка на съда и притежават самата застрахователна полица.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 30 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8244
GBP 2.4796 2.4887 2.2877
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив