20% увеличение на продажбата на нови коли у нас прогнозират в Брюксел
Между 2 и 4,5 млн. нови автомобили се очаква да бъдат продадени в страните от Централна и Източна Европа до 2010 г., съобщиха информационните агенции, позовавайки се на проучване, поръчано от
евроцентралата в Брюксел. Според него най-моного се очаква да нарасне търсенето на коли в Румъния и България, където пазарът ще се увеличава с 20% годишно. Нашата страна е с
най-възрастен автомобилен парк - 19 г.
следвана от от Латвия и Румъния, съответно 15 и 13,5 г., сочи проучването. Основният фактор, който влияе върху тази търговия, е покупателната способност на населението, твърдят експерти. През този
период нашата страна вече ще бъде член на Евросъюза. Очаква се средногодишен икономически растеж 4-5%, което, без съмнение, ще доведе постепено повишаване на доходите, но то едва ли ще бъде
достатъчно, за да бъде осъществен прелом при тоталната подмяна на автомобилния парк в страната.
Очакванията на хора от бранша са продадените нови автомобили у нас да се увеличават постепенно, но дълго време още, въпреки прогнозите в Брюксел, за търговията на колите втора ръка пак ще има
място.
Според официалната статистика в момента на един продаден нов автомобил се падат 10 стари. През последните четири години близо 500 000 българи са се сдобили с кола. Едва 48 000 са си купили чисто
ново возило. Останалите карат автомобили на възраст от 2 до 18 години.
През 2002 г. броят на внесените употребявани коли е 106 334, а през миналата година - 140 627, сочи още статистиката. Близо 1,3 млрд лв. са изтекли от страната при тази търговия.
През последните няколко месеца ясно пролича, че
политиката на сегашното правителство ще бъде насочена към увеличаването
на новите коли за сметка на употребяваните. В края на миналата година парламентът промени закона и намали акцизите за нови коли. През януари правителството увеличи коефициента за определяне на
митническа стойност на употребяваните автомобили, което доведе до увеличаването на тяхната крайна цена.
В момента в парламентарната комисия по транспорт и съобщения се обсъжда възможността с промяна в закона за движение по пътищата за ограничаването до 5 г.
Това предложение, естествено, беше прието радушно от официалните вносители на коли у нас. Те от години искат да бъдат чути с намеренията си за регулиране на пазара. Друга тяхна дългогодишна идея е
ДДС за нови коли да бъде намален, но тя едва ще мине. Все пак според официалните вносители ограничаването на възраста на возилата втора употреба
е първата стъпка в правилната посока.
Естествено, срещу всичко това скочиха многобройните търговци на уботребявани коли. Само за два месеца те успяха да се обединят в асоциация, атакуваха в съда правителственото постановление, с което
бе увеличана митническата стойност на колите втора ръка и внесоха от своя страна предложения в парламента. Според тях е необходимо колите над 20 г. задължително да се бракуват. Освен това не трябва
да се ограничава вносът на автомобили с възраст над 5 години, като се въведе сертификатът Евро -3.
На учредителното събрание на Асоциацията на вносителите на автомобили в началото на март нейният председател Анастас Тодоров официално обяви, че в стремежа да защитава интересите на своите
членове, те няма да се конфронтират с никого. Очевидно е обаче, че
назрява конфликт на интереси
между многобройните вносители и официалните представители на известните марки. Неговото решаване ще бъде трудно и продължително. И вероятно това няма да стане без намесата на Евросъюза. А неговите
директиви са категорични. Според тях от 2007 г., когато станем негови членове, задължително ще се наложи да спрем вноса на коли над 5 г. Още повече че от Брюксел вече отхвърлиха нашето искане за
гратисен период по проблема.