Смешната и досадна реклама на автозастраховки, която британските средства за масова информация непрекъснато въртят, по нищо не се различава от рекламирането на други продукти и услуги
Въпреки това задължителните полици "Гражданска отговорност" са най-големият сектор в застрахователната индустрия в страната, като само през миналата година общата стойност на полиците е надхвърлила
12.6 млрд. британски лири.
Започвайки от 1931 г., когато автозастраховката във Великобритания става задължителна с решение на парламента, досега този продукт е донесъл на компаниите от бранша стотици милиарди паунда.
Движено от благородната замисъл да подобри качеството на услугите за шофьорите, британското правителство през 1968 г.
отмени фиксирането на цените на полиците
като по този начин се стимулира конкуренцията. Това решение явно подобри конкурентната среда и в началото на годината "Гражданска отговорност" предлагат вече 350 компании.
Реално значителен дял от тази дейност се разпределя между 65 компании и 11-те синдиката на Lloyd's.
На застрахователите се падат 88% от пазара, останалите проценти са на Lloyd's. Първите десет компании (по обем на активите), сред които Direct Line, Norwich Union (наскоро придобит от Aviva) и
Allianz Cornhill, държат 67% от бизнеса.
Конкуренцията на частния пазар набра скорост преди около 20 години. Наред с типичните корпоративни консолидации, сливания и придобивания на пазара се появиха и банките. Неотдавна Royal Bank of
Scotland (RBS) закупи Churchill - една от най-големите застрахователни компании в страната. По този начин RBS присъедини новата си придобивка към вече притежаваната Direct Line, създавайки могъщ
конгломерат.
Най-накрая в играта влязоха и финансовите супермаркети. Преди десет години пазарът сякаш не ги прие сериозно, но близостта до потребителя заедно със солидните капитали позволи на супермаркетите да
заемат достойно място и бързо да изтрият снизходителните усмивки на песимистите.
Както показва практиката, времето на появата на дадена компания на пазара няма съществено значение за оборотите, които извършва. Например появилата се чак през 2001 г. компания Esure, принадлежаща
на Halifax Bank of Scotland, в момента е сред абсолютните лидери по оборот.
Наивно е от зрял и закален в конкурентна среда пазар като автозастраховането
да се очаква да носи свръхпечалби
Факт е, че за последните десет години той само два пъти (през 1993 и 1994 г.) е бил на печалба, независимо че през този период премиите са се повишили със 71%, далеч изпреварвайки инфлацията.
Асоциацията на британските застрахователи (АВI) направи тази година анализ на ръста на премиите по общото и задължителното автозастраховане спрямо ръста на индекса на потребителските цени
(инфлацията) за последните десет години.
Данните сочат, че премиите изпреварват инфлацията с над десет процента годишно. А загубите на компаниите от сектора са предизвикани най-вече от ръста на размерите на исковете. От 1999 г. до сега
исковете по полици "Гражданска отговорност" са се покачили като абсолютна стойност с 22% от 6.8 млрд. до 8.3 млрд. лири.
Влияние оказва и поскъпването на резервните авточасти, както и ремонтите след катастрофи. Според статистиката от 1995 г. до сега резервните части в страната са поскъпнали с 21% (за пример черните
стъкла са поскъпнали с 9%), докато в същото време стойността на новите автомобили се е понижила с 11%, а поддръжката - с 26%.
В същото време ръстът на исковете за травми надвишава темповете на инфлацията 3 до 4 пъти.
Страховете на застрахователите
от стихиен ръст на подобни искове бяха потушени от властите. Със закон от 6.10.2003 г. сумите по съдебни искове са ограничени.
Още през 1946 г. автозастрахователите създадоха своя организация - Motor Insurers' Bureau (MIB).
Бюрото основно се занимава с компенсации на жертви на пътнотранспортни произшествия, виновници за които се оказват незастраховани или избягали от мястото на инцидента автомобили.
MIB се финансира от компаниите от сектора, които от своя страна включат това перо разходи в издаваните договори.
Според статистиката всеки шофьор плаща между 15 до 30 паунда допълнително (скрита цена) заради тези, които са си спестили застраховката. BBC online съобщи наскоро, че всеки 20-и автомобилист във
Великобритания е незастрахован.
През миналата година фондът на MIB е бил 250 млн. лири, от които 210 млн. са били изплатени на пострадали в пътни произшествия.
Растящите стремително разходи на MIB принудиха организацията да си сътрудничи активно с полицията.
Друг бич за индустрията са
фалшивите искове
ABI е провела проучване, данните от което сочат, че 7% от всички искове съдържат лъжливи данни или завишени размери на нанесените щети. Почти 50% от анкетираните признават, че не е голям грях да
"поукрасят" стойността на щетите в исковете си. Точно това "поукрасяване" струва на застрахователите от сектора във Великобритания по 2 млрд. паунда годишно.
Компаниите работят и за намаляването на административните разходи. Макар и традиционно най-големите обеми от търговията се осъществяват от застрахователни брокери, от 1985 г. насам продажбите по
телефона и интернет непрекъснато се повишават.
Възможностите, които дава интернет, не са за пренебрегване. Практически половината собственици на автомобили в страната днес сами застраховат колите си.
Според проучване, проведено от седмичното издание Sunday Mirror, разликата в тарифите за един и същ модел, с една година на производство в различните застрахователни компании достига до 50%. Според
данните от проучването на вестника при застраховка онлайн може да се икономисат до 35% от стойността на полицата.
Разбира се, и застрахователните брокери не дремят.
Независимо от описаните множество проблеми остро конкурентният пазар във Великобритания продължава да върви напред. Промените в каналите за продажба са прекрасен пример как пазарът става по-гъвкав
и ефективен. Сътрудничеството с банките и финансовите структури при рекламирането на даден продукт създава силни брендове. И въпреки че сегментът bankassurance във Великобритания не е толкова
развит, както това е на други места в Европа, финансовите институции, в това число и банките, започват да играят все по-голяма роля в пазара на автомобилното застраховане в страната.