Аз от 20 години съм шофьор и досега нямам нито една катастрофа по моя вина. Защо трябва да плащам еднаква сума за застраховка на гражданската си отговорност с новоизлюпените шофьорчета, яхнали лъскавите, но само на фасада джипове на татковците си", възмущава се М. Х. от Пазарджик, който току-що е глобен за липса на документ за сключена ГО на МПС при проверка на КАТ, на която присъства репортер на КЕШ.
В предложения вариант за наредба за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" надзорът удовлетвори искането на застрахователите да е възможно и сключване на застраховката от дата до дата,
а не само, както беше досега за календарна година, но това ще става само при нововъзникнал застрахователен интерес. Това изясниха през седмицата от застрахователния надзор. Това едва ли ще
елиминира изцяло кампанийния характер на застраховката през декември, който принуждава застрахователите да предлагат смешни отстъпки и бонуси, притиснати от силната конкуренция.
Вторият болезнен проблем, касаещ застраховката, свързан с възможността тя да се определя и от качествата на водача и риска, който носи конкретният автомобил, все още остава висящ. В момента
тарифата се обвързва единствено с мощността на автомобила. От надзора заявиха, че само на ниво съвместно решение от страна на застрахователните дружества този проблем може да намери своето решение.
Проблемен според експертите си остава фактът, че все още компаниите у нас, които се занимават с продажбата на тази застраховка, нямат генерирана достатъчно голяма база данни и информация за
развитието на риска, на която да стъпи един статистически анализ и проблемът да се реши. Все още няма конкретни предложения и за критериите, по които да се определя отговорността на собствениците и
водачите на автомобили.
АБЗ работи съвместно с КАТ и застрахователния надзор за решаване на проблемите в няколко направления. Вече е подготвена и ще бъде предложена на надзора единна методика за определяне на
обезщетенията за имуществени щети, която ще реши някои по-скоро вътрешни проблеми за бизнеса. Едно от най-важните мероприятия е изграждането на единна база данни за автомобилните застраховки, с
помощта на която ще се установяват бързо и ефикасно застрахователните обстоятелства при всяка застраховка. Такава информационна система изисква значителни инвестиции и съвместна работа на
институциите. Паралелно с това ще се работи и по създаването на модерна система на организация на застраховката, като тарифата се обвърже както с рисковите фактори на автомобила, така и с
персоналните характеристики на водача. Възрастта, професията, шофьорската практика, изминаваните километри, личната статистика за произшествия и др. подобни фактори, които обикновено са определящи
за размера на премията в европейските страни. Характерна особеност на тази застраховка е, че голяма част от обезщетенията за неимуществени вреди се определя след съдебни дела, които се водят години
наред. Застраховатерите понякога разбират за щетата едва в края на съдебния процес. За да покрият всички обезщетения, застрахователите създават специални резерви за "висящи щети", включително за
"възникнали, но несъобщени щети", които достигат до 70 80% от премиите и се изчисляват чрез актюерски модели на база статистика от минали години. Много често съдебната практика увеличава за
няколко години отсъжданите обезщетения за неимуществени вреди неколкократно. Когато се изплатят тези обезщетения вече не съответстват на събраната в миналото премия, твърдят от АБЗ.
Застрахователите изказаха опасения, че в резултат на недобра статистика и методи, резервите са подценени в някои случаи и това вече създава неточна представа за финансовите резултати на
застраховката като цяло. Този проблем също не е залегнал в предлаганата наредба и вероятно ще предизвика разгорещени дебати в периода на съгласуване със застрахователите.