Владислав Матев, анализатор в ОББ
Всеизвестен е фактът, че българският капиталов пазар не би съществувал във вида, в който е в момента, ако не беше намесата на държавата. Създаването и непрекъснатото усъвършенстване на нормативната уредба, изграждането на модерна инфраструктура и повишаването на инвестиционната култура на населението в голяма степен зависеха от политическата воля на управляващите за пътя, по който българският капиталов пазар да се движи към развитите пазари. Сегашното състояние е резултат на постоянни промени в законодателната уредба, целящи повишаване защитата на портфейлните инвеститори, в това число и на държавата, когато тя е в тази роля. Може да се посочат много примери, когато държавата в качеството си на миноритарен акционер претърпяваше загуби от пропуски в нормативната уредба. Тези пропуски се отстраняват и досега, като това води до подобряване на инвестиционната среда. Постигнатите резултати бяха оценени положително от чуждестранните инвеститори, като тази оценка намери израз в повишените обороти на фондовата борса - основен фактор за това бяха именно инвестициите от чужбина. Наскоро приетите промени в нормативната уредба, които касаят капиталовия пазар и които предстои да бъдат публикувани, регламентират правото на държавата да регистрира автоматично като публични дружествата, чиито акции иска да продава чрез фондовата борса. Промяната цели именно защитата на държавния интерес и затова трябва да бъде оценена високо. Защото, защитавайки себе си, държавата защитава и другите миноритарни акционери. Този начин обаче изкуствено генерира публични дружества. Административният подход не е в състояние да породи пазарен начин на мислене. Необходимо е държавните институции в допълнение на най-новите изменения да потърсят начин да убедят самите търговски дружества, че публичният им статут е в техен интерес.