Българинът още не вярва в застраховките “Живот” Историята - Детска градина вкара в болница 15 деца
Внушителен ръст от 24.8% в премийните приходи в общото застраховане отчете отново браншът. При животозастрахователните продукти се наблюдава спад от близо 16%. Резултатите за деветмесечието
потвърдиха тенденциите на деконцентрация на бранша, макар и тя да се развива сравнително бавно.
Компаниите в общото застраховане все по-ясно се очертават в три основни групи според реализираните приходи от продажбата на своите продукти. Водещите си позиции запазват "Булстрад", "Алианц", ДЗИ и
"Бул инс". В тази група за отбелязване е фактът, че "Бул инс" вече решително оспорва третото място по премиен приход. За деветмесечието разликата на компанията от пазарния дял, който заема ДЗИ, е
само 0.04%. Иначе казано, реализираните продажби на ДЗИ към септември са за 59 591 850 лв., докато при "Бул инс" тази цифра е 59 418 303 лв. Данните на надзора показват, че няма разместване в
първата четворка на общозастрахователните компании, но все пак ясно се забелязва задълбочаващият се процес на деконцентрация в бранша, макар и с бавни темпове, както вече бе отбелязано от някои
анализатори. Първите четири дружества държат в края на септември 67.96% от приходите при 68.73% през юни. В края на септември 2002 година сумарният им пазарен дял бе 70.5%. Отново с най-много
постъпления е "Булстрад" с пазарен дял от 20.63%. За сравнение обаче през септември 2002 година делът на компанията беше 24%. "Алианц България" е на второ място с пазарен дял от 17.57% при 19.82%
през 2002 година. Увеличение в пазарния си дял бележат ДЗИ и "Бул инс" съответно 14.90% и 14.86% при 14.34% и 12.34% през деветмесечието на 2002 година. Не трябва да се пропуска и фактът, че
водещото дружество в общото застраховане "Булстрад" отчита загуби, а не печалби в рекапитулацията на своите финансови резултати за деветмесечието.
Като "гранична" и с особена позиция по отношение на заемания пазарен дял може да се определи ЗК "Витоша". И, реално погледнато, компанията би трябвало самотно да формира отделна група. Нейният дял
е близо два пъти и половина по-малък от този на третите в класацията, но и близо два пъти по-голям от следващите го компании. "Витоша" е реализирала премиен приход от 24 811 155 лв., докато
класираната на шеста позиция "Енергия" е с 15 669 235 лв. Така че е трудно компанията да се причисли към групата на компаниите, които движат около трите процента пазарен дял, в която влизат
"Енергия", "Орел", "Евро инс" и "Юпитер". Но, от друга страна, "Витоша" още е на "половината път" до водещата четворка.
Като цяло приходите в общото застраховане за деветмесечието достигнаха 400 млн. лв., но половината от дружествата в бранша са на загуба.
Премийните приходи на двадесетте общозастрахователни компании в страната към деветмесечието са достигнали 399.9 млн. лв., сочат данните на Комисията по финансов надзор, публикувани в началото на
този седмица. В сравнение със същия период на миналата година постъпленията са с 24.7% повече. Животозастрахователите отчитат приходи в размер на 46.2 млн. лв., което е с 15.84% по-малко от
деветмесечието на 2002 година.
С най-голям дял при полиците са тези, свързани със застраховка на МПС те осигуряват 60.5% от приходите. Приходите по "Зелена карта" достигат 31.5 млн. лв., от които близо 55% се падат на
"Булстрад". На второ място по щетимост са застраховките, покриващи рискове при пожар и природни бедствия, но и приходите по тази застраховка са вече учудващо близо до любимите на българина
застраховки на коли. Техният дял надскочи критичните 20%, като за сравнение задължителната "Гражданска отговорност на МПС" заема 23.31%.
Общата печалба към деветмесечието на общозастрахователните дружества е в размер на 16.3 млн. лв. печалба. Десет от тях са на печалба, а останалите десет са губещи.
Като цяло анализаторите коментираха за КЕШ, че премийните приходи в общото застраховане ще продължат да се движат сравнително рязко нагоре от година на година, докато не се достигне коефициент на
проникване, близък до този в европейските държави и застраховането, и като общественополезна услуга не заеме подобаващо място в съзнанието на българина. Неразбирането на самата идея на
застраховането като цяло било и причината за спада в животозастрахователният сектор, отчетен през анализирания период. Загубата на спестяванията на хората, които бяха закупили застраховки "Живот"
преди инфлацията, и набраният негативизъм по отношение на този вид продукти още дълго време няма да позволяват на бранша да се развива адекватно.