24 Април 2024, 16:21 Днес (10) | Вчера (6)

Имуществените застраховки настигат автомобилните

14 Ноември 2003 в-к "Кеш" по статията работи:
A+ A-

Българинът още не вярва в застраховките “Живот” Историята - Детска градина вкара в болница 15 деца

Внушителен ръст от 24.8% в премийните приходи в общото застраховане отчете отново браншът. При животозастрахователните продукти се наблюдава спад от близо 16%. Резултатите за деветмесечието потвърдиха тенденциите на деконцентрация на бранша, макар и тя да се развива сравнително бавно.
Компаниите в общото застраховане все по-ясно се очертават в три основни групи според реализираните приходи от продажбата на своите продукти. Водещите си позиции запазват "Булстрад", "Алианц", ДЗИ и "Бул инс". В тази група за отбелязване е фактът, че "Бул инс" вече решително оспорва третото място по премиен приход. За деветмесечието разликата на компанията от пазарния дял, който заема ДЗИ, е само 0.04%. Иначе казано, реализираните продажби на ДЗИ към септември са за 59 591 850 лв., докато при "Бул инс" тази цифра е 59 418 303 лв. Данните на надзора показват, че няма разместване в първата четворка на общозастрахователните компании, но все пак ясно се забелязва задълбочаващият се процес на деконцентрация в бранша, макар и с бавни темпове, както вече бе отбелязано от някои анализатори. Първите четири дружества държат в края на септември 67.96% от приходите при 68.73% през юни. В края на септември 2002 година сумарният им пазарен дял бе 70.5%. Отново с най-много постъпления е "Булстрад" с пазарен дял от 20.63%. За сравнение обаче през септември 2002 година делът на компанията беше 24%. "Алианц България" е на второ място с пазарен дял от 17.57% при 19.82% през 2002 година. Увеличение в пазарния си дял бележат ДЗИ и "Бул инс" съответно 14.90% и 14.86% при 14.34% и 12.34% през деветмесечието на 2002 година. Не трябва да се пропуска и фактът, че водещото дружество в общото застраховане "Булстрад" отчита загуби, а не печалби в рекапитулацията на своите финансови резултати за деветмесечието.
Като "гранична" и с особена позиция по отношение на заемания пазарен дял може да се определи ЗК "Витоша". И, реално погледнато, компанията би трябвало самотно да формира отделна група. Нейният дял е близо два пъти и половина по-малък от този на третите в класацията, но и близо два пъти по-голям от следващите го компании. "Витоша" е реализирала премиен приход от 24 811 155 лв., докато класираната на шеста позиция "Енергия" е с 15 669 235 лв. Така че е трудно компанията да се причисли към групата на компаниите, които движат около трите процента пазарен дял, в която влизат "Енергия", "Орел", "Евро инс" и "Юпитер". Но, от друга страна, "Витоша" още е на "половината път" до водещата четворка.
Като цяло приходите в общото застраховане за деветмесечието достигнаха 400 млн. лв., но половината от дружествата в бранша са на загуба.
Премийните приходи на двадесетте общозастрахователни компании в страната към деветмесечието са достигнали 399.9 млн. лв., сочат данните на Комисията по финансов надзор, публикувани в началото на този седмица. В сравнение със същия период на миналата година постъпленията са с 24.7% повече. Животозастрахователите отчитат приходи в размер на 46.2 млн. лв., което е с 15.84% по-малко от деветмесечието на 2002 година.
С най-голям дял при полиците са тези, свързани със застраховка на МПС ­ те осигуряват 60.5% от приходите. Приходите по "Зелена карта" достигат 31.5 млн. лв., от които близо 55% се падат на "Булстрад". На второ място по щетимост са застраховките, покриващи рискове при пожар и природни бедствия, но и приходите по тази застраховка са вече учудващо близо до любимите на българина застраховки на коли. Техният дял надскочи критичните 20%, като за сравнение задължителната "Гражданска отговорност на МПС" заема 23.31%.
Общата печалба към деветмесечието на общозастрахователните дружества е в размер на 16.3 млн. лв. печалба. Десет от тях са на печалба, а останалите десет са губещи.
Като цяло анализаторите коментираха за КЕШ, че премийните приходи в общото застраховане ще продължат да се движат сравнително рязко нагоре от година на година, докато не се достигне коефициент на проникване, близък до този в европейските държави и застраховането, и като общественополезна услуга не заеме подобаващо място в съзнанието на българина. Неразбирането на самата идея на застраховането като цяло било и причината за спада в животозастрахователният сектор, отчетен през анализирания период. Загубата на спестяванията на хората, които бяха закупили застраховки "Живот" преди инфлацията, и набраният негативизъм по отношение на този вид продукти още дълго време няма да позволяват на бранша да се развива адекватно.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 24 Април 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8323
GBP 2.4796 2.4887 2.2729
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив