БТК взема повече за услуга със същото качество
Край на далаверата с евтините разговори от аналогов телефон. Край на обмяната на рецепти между словоохотливи домакини, любителки на пиенето на кафе със слушалка в ръката. Край и на висенето на
Интернет маниаците с часове в Мрежата срещу 9,6 стотинки общо. БТК обяви, че от 1 декември и старите телефонни централи почват да цъкат с броячи като цифровизираните. И на всеки 7 минути ще се
отчитат на сметката на аналоговите връзки по 9,6 стотинки. Това телекомпанията на няколко пъти вече се опитваше да въведе. От търговска гледна точка решението на БТК е повече от резонно.
Дружеството е на загуба от проточващите се с часове градски лафове по телефона или сърфирането в Интернет, които се таксуват еднократно. Но абонатите са ощетени. Не става въпрос само за това, че те
вече ще плащат по-високи сметки, ако не променят навиците си на комуникация по телефона. А за това, че на тях ще им се предлага същата като качество услуга, но на по-висока цена. Независимо от
това, че докато проведат един разговор, могат три пъти да загубят връзката и че има безброй шумове по нея. Защото, като изключим донякъде хиперболизираните образи на словоохотливите домакини, няма
какво да се лъжем - продължителността на аналоговите връзки се проточва повече от нормалното именно заради преповтарянето на едни и същи фрази, недочути заради пращящата връзка. Също така абонатите
на някои от най-остарелите аналогови централи на телекома ни посмъртно не могат да проведат толкова дълги разговори, колкото дават за пример от БКТ. Просто защото връзката на всеки няколко минути
изчезва Така ти се налага, за да проведеш смислен диалог, да звъниш по три-четири пъти. Което напълно компенсира евтинията от удоволствието да имаш аналогов пост. Решението на БТК да тарифира по
нов начин тези разговори е все едно магазинерът в кварталната бакалия да продава от утре изварата на цената на кравето сирене. Естествено, че клиентът на въпросната бакалия спокойно може да се
изсмее на цената на изварата и да отиде в съседния. Но абонатът на БТК все още няма реалната възможност да избере конкурентна телекомуникационна компания, която да му предложи по-добра услуга на
същата или по-ниска цена. Въпреки дадените преди няколко месеца от комисията по далекосъобщенията три частни лицензии за откриване на фиксирана телефония скоро няма да е факт смяната на обслужващия
телеком заради некачествено обслужване. Най-малкото заради инерцията, поради която българинът може и да мърмори срещу монополистите, но когато му се появи алтернатива, подхожда към нея с типичния
си скептицизъм. Или с презумпцията: И едните маскари, и другите - такива, но тези поне си ги знам. Това, че БТК подхожда сериозно към оптимизиране на загубите си и съобразява търговската си
политика с тях, безспорно е добре. Защото говори, че тя се управлява с мисъл. Но трябваше да съобразят, че достатъчно наказание за един техен абонат е това, че е собственик на аналогов пост. При
това в повечето случаи без право на друг избор и без възможност в близката година-две да се снабди с цифров пост. Защото дори в София, където телефонната цифровизация върви най-добре, до края на
година се очаква с модерни централи да бъдат само 73% от общия брой съществуващи постове. Във Варна цифровизацията трябва да е обхванала до януари 2004 г. 70% от тамошните абонати, в Бургас - 61%,
а в Русе, Велико Търново и Стара Загора - около 53%. За навлизането на този процес в селата клиентите на БТК на тези места могат само да мечтаят. Защото като цяло цифровизацията у нас отдавна
изостана от първоначалните планове на БТК - просто телекомуникационната компания няма достатъчно средства, за да инвестира в подобряването на качеството на тези връзки. Надежда на хората с
аналогови постове остава, че след като въведат импулсното броене на минутите, от БТК да реализират достатъчно приходи, че да започнат по-активно цифровизацията и те да се снабдят с качествена
връзка, която отговоря на цената си. Или агресивната търговска политика на мобилните оператори да свали още тарифата на GSM-разговорите. Но последният вариант, както и навлизането на частните фирми
във фиксираната телефония, хич не са благоприятни за БТК.