19 Май 2024, 20:01 Днес (0) | Вчера (0)

Надзор и надзиравани сближават позиции по “Гражданска отговорност”

15 Октомври 2004 12:17 INSMARKET по статията работи:
A+ A-

Дружествата ще започнат кампанията за задължителната полица през декември

Миналата седмица стана ясно, че в проектонаредбата си за задължителните застраховки Комисията за финансов надзор не е взела под внимание голяма част от предложенията на работещите в бранша. Затова след няколко срещи и совалки станахме свидетели на известно доближаване на позициите по казуса със задължителната застраховка "Гражданска отговорност".

Нуредин Кафелов, член на застрахователния надзор, призна, че след публикуването на проекта на сайта на КФН и изпращането му до Асоциацията на българските застрахователи за съгласуване са се получили много реакции от "някои изпълнителни директори, председатели на надзорни съвети, застрахователи и Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) по проекта". "На среща с АБЗ стигнахме до някакво разбиране ­ допълни Кафелов, ­ най-коментираната тема бе процентът по т. нар. минимална задължителна рискова премия. АБЗ предлага един вариант, в КФН имаме друго виждане."
В проекта на надзора се предвижда от януари 2005 г. по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за неимуществени вреди застрахователите да гарантират покритие от 400 хил. лв. за всяко събитие при едно пострадало лице и 480 хил. лв. при две или повече лица. За имуществените вреди лимитът е 140 хил. лв. за всяко събитие. От първи януари 2006 г. се предвижда минималните застрахователни суми да станат 700 000 лв. за едно пострадало лице и 1 млн. лв. при две или повече пострадали лица.
Проектът предвижда още застрахователите сами да определят цената, на която ще предлагат застраховка "Гражданска отговорност", но тя не може да бъде по-ниска от определените в наредбата минимални нива. Предлага се годишната минимална рискова премия за леките автомобили до 2000 куб. см да е 89.28 лв., а за тези над 2000 куб. см - 93.62 лв. Минималната рискова премия ще се увеличава чрез коефициенти, отразяващи особеностите на риска, поет от застрахователя. Такива ще са наличието или липсата на пътнотранспортно произшествие, виновно причинени от застрахованото лице през предходните 3 години, характеристиките на застрахованото лице, предназначението и районът на управление на МПС и броят на застрахованите водачи, управляващи едно и също МПС.
От АБЗ искат да има три категории за леките автомобили - до 1800 куб. см, до 2500 и над 2500 куб. см. При втората и третата степен цените на застраховките съответно ще са 203.98 и 393.7 лв., което чувствително надхвърля цифрите на КФН. При мотопеди и мотори до 125 куб. см няма съществена разлика, но АБЗ предлага за по-мощни мотори да се дължи почти 2.5 пъти по-голяма минимална застрахователна премия. Сравненията на двете оферти показват, че ставките на АБЗ са чувствително по-големи за товарните автомобили над 20 тона и седловите влекачи. Разликите са значителни, близо двойни и при по-големите автобуси.
Дружествата настояват също лимитите на отговорност по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" да се изравняват с минималните от страните в ЕС в течение на три години.
Борислав Михайлов, председател на Съвета на директорите на "Интерамерикан България" ЗАД, заяви за КЕШ, че след проведената в понеделник, 11 октомври, работна среща вече има повече допирни точки. Според него има достатъчно време спорните текстове да бъдат изгладени. "Най-болен проблем в момента е, че размерът на застрахователните премии трябва да бъде вдигнат, след като са вдигнати лимитите на гражданската отговорност. Минималната рискова премия трябва да се повиши заради по-големите рискове за застрахованите", смята Михайлов. Друг основен проблем според него е недостатъчният брой прагове на застраховката. "По тази методика 4 лв. трябва да е разликата в застрахователната премия за трабант или мерцедес", допълва Борислав Михайлов. Той подчерта, че различните мнения между АБЗ и КФН не са конфронтация, а желание за изработване на взаимно приемливи правила за развитие на бранша, които максимално да отговарят на интересите на застраховани, застрахователи и на държавата, представлявана от надзора.
Николай Сотиров, изпълнителен директор на ЗАД "Армеец" и член на УС на АБЗ, обясни, че в средата на седмицата в офиса на браншовата организация е получено официално писмо от КФН, с което се уведомява организацията, че до 29 октомври трябва да представи становището си по проектонаредбата. "Това означава, че окончателният вариант на наредбата ще бъде изготвен до края на ноември, когато ще започне и същинската кампания "Гражданска отговорност", прогнозира Николай Сотиров.
Нуредин Кафелов обясни становището на надзора: "Масовият автомобил е до 1800 куб. см и по наш разчет годишната задължителна минимална рискова премия трябва да е 89.28 лева. Застрахователите не харесват тази сума и искат тя да е по-висока. АБЗ иска детерминиране на МПС по групи. Това не може да се случи. Ние искаме по-голяма свобода и по-голяма предприемчивост за застрахователните компании. Например за лек автомобил до 2500 кубика АБЗ предлага минимална рисковата премия да е 203.98 лева, а ние - 93.62 лева. Това обаче е непрекъснат процес на съгласуване между АБЗ и КФН. Асоциацията твърди, че нашите разчети са направени на база благоприятно развитие на риска, и поради това те считат, че тази премия е ниска", посочи Кафелов. "Очакваме след изтичането на едномесечния срок за съгласуване новата кампания по задължителната застраховка ГО да започне в началото на декември. Не очакваме "трагични" и "тежки" разговори с АБЗ", каза още Кафелов. Той бе категоричен, че лимитите на отговорност не подлежат на коментар. "Те са приети от правителството и напълно съответстват на директивите на ЕС. Казвам това, защото се коментира, че застрахователите искали поетапно приемане или прилагане на лимитите на отговорност - такова нещо не може да се случи", мотивира се Кафелов.
КФН и АБЗ имат спор и по това, какви документи трябва да се представят при застрахователно събитие. "Бяхме обвинени, че едва ли не стигаме до контрол на деловодствата на застрахователните компании. Това не е така. Ние искаме яснота", обясниха от комисията. Важен въпрос при разговорите със застрахователите е и този за коефициентите (първите стъпки в системата бонус - малус). "Тези коефициенти подлежат на договаряне, ние сме отворени за всякакъв тип предложения", посочи Кафелов. "Постъпиха интересни идеи от АБЗ и се надявам, че те ще намерят своето място в наредбата. Има предложение и вместо кубатура да се отчитат киловатите на МПС и да има детерминиране, като така се приближава до становището на застрахователите", каза още Кафелов. Той уточни, че комисията е приела предложение на застрахователите за сервизите. След новата редакция застрахователят на виновния водач може да посочи сервиз, в който да бъдат отстранени вредите, и заплаща за отстраняването им. В стария вариант се посочваше, че застрахованото лице си избира сервиз.
В крайна сметка преговорите продължават и се очертава продължително надлъгване между застрахователите и надзора.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 17 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.7999
GBP 2.4796 2.4887 2.2781
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив